کابل مخابراتی چیست؟

کابل مخابراتی چیست؟امروزه یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتباطی و انتقال داده، کابل های مخابراتی است. به طور کلی، این مدل کابل جهت انتقال سیگنال های قوی و داده های مخابراتی در کابل های ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد. با پیشرفت بالای تکنولوژی و ارائه روش های کارآمدتر، انواع و اقسام زیادی از کابل های مخابراتی عرضه بازار شده اند. به این ترتیب، انتخاب کابل مناسب می تواند مشکل ساز باشد.

کابل ارتباطی چیست؟

به شکل نهایی می توان گفت که همه کابل هایی که کار انتقال سیگنال و همچنین داده در شبکه های مخابراتی را دارند در گروه کابل های مخابراتی جای دارند. چنین کابل هایی اغلب با تعدادی جفت و کلاس های مقطع مختلف طراحی می شوند. با این حال، برای انتقال داده ها از یک نقطه به نقطه دیگر و تسهیل ارتباطات دو طرفه در فواصل طولانی ایده آل است.(کابل مخابراتی چیست؟)

 

کاربرد کابل ارتباطی

اکنون که می دانیم کابل ارتباطی چیست و هدف آن چیست، وقت آن رسیده است که درباره هدف آن بیشتر بدانیم. همانطور که قبلا ذکر شد، وظیفه اصلی کابل های ارتباطی انتقال داده ها و سیگنال های ارتباطی است. در سال های گذشته استفاده از این کابل به انتقال سیگنال های صوتی محدود می شد. اما امروزه این رابطه بسیار تغییر کرده است. بنابراین فرقی نمی‌کند که سیگنال‌های ارسالی داده‌های تصویری باشند یا سیگنال‌های الکتریکی و صوتی. مهم است که کابل علاوه بر کیفیت ساخت بالا، نیازهای مردم را نیز برآورده کند.

انواع کابل های مخابراتی

امروزه دو نوع کابل مخابراتی مسی و فیبر نوری وجود دارد که از هر کدام می توان به عنوان کابل زمینی، هوایی و یا حتی دریایی استفاده کرد. از آنجایی که انتقال سیگنال و داده باید از طریق هوا، زمین و دریا نیز انجام شود، بسیاری از نکات مانند جنس و نوع روکش کابل بسیار مهم هستند. زیرا موضوع مهم انتقال ایمن و بدون مزاحمت سیگنال است. بنابراین کابل های ارتباطی با توجه به نوع پوشش، جنس رشته، سطح مقطع، نوع هادی و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می شوند. بعضی از آنها … هستند:

 

کابل هممحور

به نظر شما کابل کواکسیال چیست؟ این کابل از مس آنیل شده ساخته شده و به صورت دو کانال کواکسیال و مشترک طراحی شده است. کابل های کواکسیال معمولاً برای اتصال به اینترنت، انتقال سیگنال های تلویزیونی و اتصال گیرنده ها و فرستنده های رادیویی استفاده می شوند. کابل های ارتباطی کواکسیال به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

 

کابل rg-59: وظیفه حمل سیگنال های ویدئویی

 

کابل rg-6: ماموریت برقراری ارتباطات ماهواره ای

 

کابل rg-11: می تواند برای توسعه شبکه های LAN به سبک bnc استفاده شود

کابل فیبر نوری

یکی از پرکاربردترین کابل های مخابراتی نوع فیبر نوری آن است. این نوع کابل کارکردهای متنوع و گسترده ای را ارائه می دهد و همواره توجه بسیاری از فعالان عرصه ارتباطات را به خود جلب می کند. کابل های فیبر نوری مخابراتی از چند رشته سیم سیلیکونی یا پلاستیکی تشکیل شده است. بنابراین سیگنال ها و داده های مختلف را با سرعت بالاتری نسبت به سایر کابل ها منتقل می کنند. کابل های فیبر نوری بسته به کاربردشان می توانند در داخل یا خارج ساختمان ها استفاده شوند.(کابل مخابراتی چیست؟)

 

کابل های فیبر نوری داخلی: این کابل ها انعطاف پذیرتر و عاری از مواد سمی و هالوژن هستند. برای افزایش ایمنی محیطی از مواد خاصی در تولید این گونه کابل های مخابراتی استفاده می شود تا در برابر آتش سوزی های احتمالی بهتر مقاومت کنند.

 

کابل های فیبر نوری فضای باز: این کابل ها به دلیل استفاده در محیط های بیرونی در برابر رطوبت و آتش مقاوم هستند. پوشش ضد خوردگی، مقاومت دمایی منفی 40 تا مثبت 80، مقاومت در برابر رطوبت و عایق ضخیم از دیگر ویژگی های این کابل است.

 

کابل آنتن

یکی دیگر از انواع کابل های مخابراتی در دسته کابل های کواکسیال، کابل آنتن است. هادی های این کابل رشته ای از مس ساخته شده اند که در یک لایه نازک آلومینیومی پیچیده شده اند. این کابل جهت اتصال کابل آنتن به دستگاه هایی مثل تلفن، مودم،تلویزیون و روتر کاربرد دارد. البته در برخی موارد انتخاب مناسبی برای انتقال برق و تصویر در دوربین های امنیتی و سیگنال های ماهواره ای محسوب می شود. کابل های آنتن دارای عایق داخلی ضخیم و لایه های محافظ مختلفی هستند.

 

خط تلفن

یکی از کاربردی ترین انواع کابل هایی که در این مقاله به شما معرفی می کنیم، کابل مخابرات چیست، سیم تلفن نام دارد. این کابل برای تولید و نمایش به دو دسته زمین و آنتن تقسیم می شود و یکی از مهم ترین ابزارهای ارتباطی نیز می باشد. معمولاً از مس یا آلومینیوم برای تولید سیم سیم تلفن استفاده می شود. نوع مسی اغلب ccc نامیده می شود و نوع آلومینیومی نیز cca نامیده می شود. لازم به ذکر است که انواع مس از کیفیت بالاتر و قیمت بالاتری برخوردار هستند.

 

تعداد جفت کابل های ارتباطی

کابل های مخابراتی به صورت جفت شمارش می شوند، معمولاً 1-200 جفت تولید می شود. سیم های برد در واقع همان سیم های تلفن یک به یک هستند که برای ارتباط (شانس) بین پورت های ترمینال کروز استفاده می شود. نوع جفت دوتایی نیز برای ایجاد ارتباط بین تجهیزات تلفن و پریزها استفاده می شود. ممکن است سوالی برای شما پیش بیاید که کابل ارتباطی بر تعداد جفت تقسیم می شود؟ بنابراین در پاسخ ناچار شدیم موارد زیر را معرفی کنیم:

 

  • کابل یا اسکوپ تک جفت

 

  • کابل دوتایی

 

  • کابل چهار جفت

 

  • شش جفت کابل

 

  • ده جفت کابل

 

  • پانزده جفت کابل

 

  • بیست جفت کابل

 

  • بیست و پنج جفت کابل

 

  • سی و دو جفت کابل

 

  • 50 جفت کابل

 

  • 100 جفت کابل

 

  • دویست جفت کابل

 

 

 رنگ آمیزی جفت کابل های مخابراتی

معمولاً تعداد جفت سیم کابل های ارتباطی از روی رنگ آن مشخص می شود. بنابراین دانش و آشنایی با کد رنگی دوگانه ها می تواند در هنگام عیب یابی و اتصال بسیار مفید باشد. رنگ های مطابق سیم ها از 5 رنگ اصلی و 5 رنگ فرعی تشکیل شده است که شامل:

 

رنگ های اصلی: سفید، قرمز، زرد، بنفش، مشکی

 

رنگ های ثانویه: آبی، سبز، قهوه ای، نارنجی و خاکستری

 

رنگ های اولیه می تواند شامل حدود 25 جفت سیم همراه با رنگ های ثانویه برای اتصال تجهیزات مرکزی در یک شبکه مخابراتی باشد.

سخن نهایی

 

در این مقاله، با موضوعاتی مانند اینکه کابل های ارتباطی چیست و چه کاربردی دارند، آشنا خواهید شد. شما می دانید که چه نوع کابل های مخابراتی بر اساس کاربرد، تعداد جفت و نوع سیم طبقه بندی می شوند.

تابلو برق خازنی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *