مواد اولیه سیم و کابل برق چیست؟

وقتی از کیفیت سیم و کابل صحبت می کنیم، نقش پررنگ و مهم مواد اولیه در کیفیت آن مشهود است. مس متداول ترین فلزی است که به عنوان رسانای کابل و سیم استفاده می شود و خلوص بالای آن حائز اهمیت است. زیرا وجود ناخالصی ها می تواند باعث واکنش های شیمیایی شود. در ادامه به بررسی انواع مواد اولیه سیم و کابل برق می پردازیم.

مواد اولیه سیم و کابل عموماً آلومینیوم و مس است. خواص فنی این دو فلز با یکدیگر متفاوت است. آلومینیوم فلزی مقاومت الکتریکی بیشتر، وزن سبک‌تر و انعطاف‌پذیری خوبی دارد، در حالی که فلز مس دارای مقاومت الکتریکی بسیار کم و وزن بیشتر و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد، بنابراین گران‌تر است؛ بنابراین در بین این دو فلز، مس با خلوص است. 99.9 درصد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و زمانی که از فلز آلومینیوم برای ساخت سیم و کابل استفاده می شود می توان وزن سیم و کابل را کاهش داد و در نهایت قیمت آن نیز کاهش می یابد. كاهش دادن.

 

در این صورت، انتخاب سیم و کابل آلومینیومی برای یک منطقه بزرگ اقتصادی تر خواهد بود. آلومینیوم مقاومت کمی در برابر رطوبت دارد و باعث اکسیداسیون می شود، بنابراین در سال های اخیر برای رفع این مشکل، سیم های آلومینیومی به سیم های مسی جدار نازک مجهز شده اند که باعث می شود آلومینیوم با رطوبت واکنش ندهد و به راحتی اکسید شود. در نتیجه سیم و کابل آلومینیومی با طول عمر بیشتر و کیفیت بالاتر تولید می شود. در موارد خاص از فروآلیاژها با مس در تولید سیم و کابل نیز استفاده می شود و در نتیجه قیمت آنها کاهش می یابد.

انواع مواد و جنس سیم و کابل

مواد اولیه مورد استفاده در ساخت سیم و کابل بر اساس استانداردها و مشخصات خود در آزمایشگاه بررسی و ارزیابی می شود. پس از گذراندن آزمون می توان از آن برای تولید محصول استفاده کرد. این مواد اولیه به چند قسمت تقسیم می شوند:

  • مواد نیمه هادی
  • سیم فولادی گالوانیزه
  • رنگدانه ها و مواد پی وی سی
  • عایق XLPE
  • قرقره های بسته بندی
  • مواد پلی اتیلن سنگین

 

پراکسید پخت سیم و کابل

در مرحله پراکسید، مواد اولیه سیم و کابل به ماده ضدعفونی کننده آغشته می شود. این ماده باکتری ها و عوامل بیماری زا را از بین می برد. کاربرد فرآیند پراکسید در تولید مواد شیمیایی و حتی دارویی بسیار مهم است. نکته مهم در مورد پراکسیدها این است که این مواد عوامل اکسید کننده بسیار قوی هستند و می توانند باعث سوختگی های شیمیایی خطرناک شوند. این محلول ها به نور و گرما سریعتر پاسخ می دهند. بنابراین باید در ظرفی مات و در جای خنک نگهداری شوند. به طور کلی، تا زمانی که نتیجه واکنش به طور کامل مشخص نشده باشد، نباید از پراکسیدها در ترکیب با مواد شیمیایی استفاده کرد.

 

فرآیند پخت پراکسید

فرآیند پخت مواد خام سیم و کابل، معمولاً ترموپلاستیک ها یا الاستومرها را به ترموست یا ولکانیزه تبدیل می کند. در واقع، فرآیند پخت، زنجیره های مولکولی پلیمر را بدون از بین بردن خواص اصلی پلیمر پایه به یک شبکه واحد تبدیل می کند. عمل آوری در دو فرآیند در سیستم های گوگردی و پراکسید انجام می شود. در طی این فرآیند، الاستومر از نظر حرارتی تجزیه می شود و با آزادسازی رادیکال های آزاد به حالت پایدار می رسد. سیستم های پراکسید مختلف برای پخت پلیمرهای اشباع و غیر اشباع استفاده می شود.

 

پی وی سی

پی وی سی گرانول یک عایق برق مناسب و دارای تاییدیه استانداردهای ملی و بین المللی می باشد، از این رو به عنوان ماده اولیه روکش سیم و کابل انتخاب می شود. این ماده 1.5 گرم وزن دارد و قبل از استفاده به صورت دانه بندی شده در کیسه های 25 کیلوگرمی بسته بندی می شود. سایر مواد مورد استفاده در ساخت سیم و کابل عبارتند از پلی اتیلن سیم متقاطع و پلی پروپیلن و نخ های پرکننده، قرقره های بسته بندی چوب و مقوا و نوار و مستربیج ضد آب.

مزایای پی وی سی برای پوشش سیم و کابل

در بین مواد اولیه سیم و کابل، مواد پوششی نیز بر کیفیت سیم تأثیر دارد. پوشش PVC به عنوان یک عایق برای جلوگیری از نشت جریان در سیم ها و کابل ها عمل می کند. همچنین این پوشش علاوه بر مقاومت الکتریکی و انعطاف پذیری بالایی که دارد، به عنوان جایگزین مناسبی برای عایق روغنی نیز از قیمت مناسبی برخوردار است. وزن ذرات ریز ذرات pvc حدود 1.5 گرم بر سانتی متر مکعب است که نشان از سبک و سبک بودن آن دارد. علاوه بر این، عمر طولانی این عایق ها آنها را به گزینه ای مناسب برای سیم کشی ساختمان تبدیل می کند.

مواد اولیه سیم و کابل چگونه تهیه می شود؟

با توجه به حساسیت تهیه مواد اولیه سیم و کابل، لازم است نکاتی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. مواد اولیه نقش حیاتی در تولید دارند، بنابراین باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند.

سخن نهایی

مواد اولیه سیم و کابل به دو دسته تقسیم می شوند. یک بخش شامل هادی هایی است که از فلزات مختلف ساخته شده اند. قسمت دیگر پوشش یا عایق است که معمولاً از پی وی سی ساخته می شود. برای قسمت هادی از دو فلز مس یا آلومینیوم استفاده می کنند که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

تابلو برق خازنی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *