مهم ترین استاندارد های برق ایران

بیشتر کشورهای پیشرفته و صنعتی از استانداردهای الکتریکی جهت تهیه کردن نقشه های الکتریکی و ساخت پیشرفته تجهیزات الکتریکی استفاده می کنند. در واقع تمام محصولات الکتریکی در این کشورها باید علامت های استاندارد را مشخص کنند. این استانداردها عموماً برای استانداردسازی موضوعات علمی، فنی، صنعتی و تجاری استفاده می شوند. ایران سازمان هایی در این زمینه دارد و مسئولیت تهیه و تنظیم آنها بر اساس استانداردهای لازم ملی و استانداردهای بین المللی را بر عهده دارند. در این مقاله به معرفی مهم ترین استاندارد های برق ایران می پردازیم.

آشنایی با مفهوم استانداردهای برق

استانداردهای برق برای چه چیزی طراحی شده اند؟ در دنیای الکترونیک از اشکال و نقشه ها برای بیان ایده ها استفاده می شود. آنها همچنین استانداردهایی را برای تعریف و استفاده از ایده ها تعیین می کنند.

 

استانداردها گروهی از قوانین مربوطه به فرآورده های فنی و علمی الکتریکی می باشند که جهت درک بهتر روش کارکرد تجهیزات تدوین شده اند. این استانداردها بوسیله سازمان های خاص و مربوط در هر کشوری تهیه می شود و اشخاص یا شرکت هایی که نظر و قصد ساخت، تهیه و طراحی یا نصب کردن انواع تجهیزات الکتریکی را دارند باید مدارک مربوطه را دریافت کنند.

 

تدوین استانداردها

نهادهای استاندارد بین المللی کمیته های فنی زیادی دارند. هر یک از این کمیته ها وظیفه تحقیق در مورد موضوع خاصی را بر عهده دارند و دائماً این اطلاعات را به روز می کنند. به طور معمول، یک استاندارد از توصیه های گروه های متخصص بیرون می آید. کمیته های فنی و همچنین نهادهای استاندارد موظف هستند عواملی را که ساخت پیش نویس استانداردها در آنها آسیب و ضروری دارند، بررسی کنند. این کمیته ها شامل اعضای فعال یا اعضای گروه مشارکت p: و ناظران از کشورهای مختلف یا اعضای گروه ناظر o: هستند.

 

پس از موافقت اعضای سازمان با موضوع پیشنهادی، مستندات علمی و فنی مربوطه تهیه و در اختیار اعضا قرار می گیرد. پس از اصلاحات لازم، این اسناد به پیش نویس استانداردهای بین المللی تبدیل می شوند. پیش نویس در واقع تعریفی از استفاده استاندارد در آینده است. پیش نویس های مذکور جهت بررسی و نظر نهایی به اعضا ارسال می شود و پس از اصلاحات نهایی و تایید نهایی طبق استانداردهای بین المللی منتشر می شود. در مراحل مختلف تدوین، جلساتی برای بحث و تبادل نظر اعضا برگزار می شود. این جلسات در کشورهای عضو این سازمان ها برگزار می شود و اعضای فعال نمایندگان خود را به این جلسات می فرستند. به طور کلی، مراحل زیر برای توسعه یک استاندارد انجام می شود:

  • درک نیاز به استانداردها

  • تدوین

  • بررسی و ویرایش پیش نویس

  • تبدیل پیش نویس به قانون

  • فروش و انتشار استاندارد

 

استانداردهای مهم صنعت برق در ایران

استاندارد ملی ایران isiri

سازمان ملی استاندارد ایران که متشکل از 28 کمیته ملی مختلف است، یکی از اعضای سازمان بین المللی ISO نیز به شمار می رود. کمیته های این سازمان وظیفه تهیه و تدوین استانداردهای ملی ایران را بر عهده دارند. همچنین سازمان ملی استاندارد ایران وظیفه نظارت بر اجرای استانداردهای تعیین شده را بر عهده دارد. هر محصولی که دارای نشان این سازمان باشد به معنای مطابقت آن با تمام استانداردهای ملی ایران است.

 

استانداردهای برق وزارت نیرو

می توان گفت از دیگر استانداردهای مهم برق ایران بوسیله شرکت توانیر که به صورت شرکت مادر منحصر به فرد شناخته می شود و موظف تهیه و تنظیم کردن پروتکل ها و مقررات مهم در استفاده از تاسیسات برقی است، ایجاد شد. همچنین بر اجرای این استانداردها نظارت دارد.

سازمان نظام مهندسی کشور

این سازمان همچنین مقررات و استانداردهای ملی ساختمان را منتشر می کند. آیین نامه منتشر شده توسط این سازمان شامل مشخصات عمومی، فنی و اداری ساخت تاسیسات برقی می باشد. در نتیجه این امکانات ضعیف و در سطح متوسط ​​هستند.

استاندارد نفت ایران (IPS)

IPS که مخفف استانداردهای نفت ایران است، بخش شرکت نفت ایران را پوشش می دهد. استانداردهای ips بر اساس اطلاعات فنی، انتشارات علمی، تخصص ملی و بین المللی تدوین و تدوین شده است. گواهی صادره توسط این استاندارد، مدرک معتبر در زمینه استانداردهای وزارت نفت می باشد.

انتشارات 110 چیست؟

این نشریه که با نام مشخصات اداری و فنی ساخت تاسیسات برقی شناخته می شود، یکی از مهمترین منابع بررسی نظام مهندسی کشور به شمار می رود. این نشریه مشتمل بر دو جلد است که تمامی موضوعات استانداردهای برق از جمله سیم کشی، لوله کشی برق، فشار ضعیف، فشار متوسط، تابلوهای فشار قوی، انتخاب کلید و پریز، روش های روشنایی، انواع سیم های برق، خودروهای تماسی، انواع برق را پوشش می دهد. ژنراتور، خازن صنعتی، ترانسفورماتور. از جمله تجهیزات شبکه و… در واقع تمامی مهندسان کشور باید از قوانین مندرج در این نشریه آگاهی کامل داشته باشند.

سخن نهایی

مهم ترین استاندارد های برق ایران برای انواع محصولات الکتریکی در سراسر جهان و توسط کشورهای مختلف تدوین و تنظیم شده است. بسیاری از این استانداردها بسیار جامع و جامع هستند. به همین دلیل مورد پذیرش اکثر کشورهای دنیا قرار می گیرند. در واقع این استانداردها توسط اکثریت کشورها پذیرفته شده است.

 

این نوع استانداردها توسط سازمان های بین المللی تدوین شده اند. اکثر کشورهای جهان در این نوع سازمان عضویت دارند که یکی از معروف ترین کشورها یعنی ایران نیز در این میان عضویت دارد که به آن سازمان بین المللی ISO می گویند. این سازمان وظیفه تعیین استاندارد برای انواع محصولات و تجهیزات الکترونیکی در سراسر جهان را بر عهده دارد. از سازمان های معروف ایرانی می توان به سازمان ملی استاندارد ایران عصری نیز اشاره کرد که در این مقاله به معرفی آن پرداخته ایم.

تابلو برق خازنی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *