برق صنعتی چیست؟

برق صنعتی چیست؟ برق صنعتی به برقی گفته می شود که برای فعالیت و عملکرد تجهیزات، دستگاه های، ماشین آلات و سیستم های بزرگ صنعتی استفاده می شود. برق صنعتی عموماً در ولتاژهای بالا (از ۴۰۰ ولت به بالا) تولید و به کارخانه ها و صنایع ارسال می شود. این نوع برق بسیار قدرتمند است و به صورت اختصاصی مصرف می شود. در صنایع هنگامی که به قدرت بیشتری نیاز دارند، از ترانس ها استفاده می شود تا ولتاژ برق را تا حد مورد نیاز افزایش دهد. برق صنعتی در صنایع مختلفی مانند فولاد سازی، پتروشیمی، تولید برق، خودرو و ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد.

کاربرد برق صنعتی

با توجه به پیشرفتهای صنعتی، استفاده از برق صنعتی در بسیاری از صنایع به شدت افزایش یافته است. برق صنعتی در زمینه‌های نظیر تولید، توزیع، نگهداری، تعمیر و نصب ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی کاربرد برق صنعتی به صورت زیر است:

1-تأمین نیروی برق برای ماشین‌آلات صنعتی

2-تأمین نیروی الکتریکی برای اجرای فرآیندهای تولید

3-استفاده از تکنولوژی‌های جدید در تولید برق صنعتی

4-استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت صنایع با کمترین هزینه و افزایش بهره وری

5- کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری در صنایع

6- استفاده از سیستم های کنترل و اتوماسیون برای بهبود کارایی و کاهش خطرات در محیط صنعتی(برق صنعتی چیست؟)

تجهیزات برق صنعتی

تجهیزات برق صنعتی شامل انواع ترانسفورماتورهای قدرت، سیستم های تغذیه، تابلو های برق، تجهیزات حفاظتی و کنترلی، سیستم های نگهداری باتری، ژنراتور های برق، تجهیزات اندازه گیری و کنترل برق و … می باشد. این تجهیزات جهت تامین نیازهای برق صنعتی، معدنی، نفتی و گازی، ارتباطی، ترافیکی و… استفاده می شوند. در طراحی و تولید این تجهیزات باید به استانداردهای برق صنعتی توجه شود تا تجهیزات مطلوبی با عمر کاری بالا ارائه گردند.

موارد استفاده برق صنعتی

برق صنعتی برای تامین نیازهای برقی در صنعت و کارخانجات استفاده می شود. به عنوان مثال:

1- ایستگاه های تولید برق: ایستگاه های تولید برق با استفاده از سیستم های تولید برق شبکه ای یا مستقل مانند نیروگاه های برق آبی، حرارتی، بادی و خورشیدی، برای تأمین برق صنعتی به کار می روند.

2- خطوط انتقال برق: خطوط انتقال برق برای انتقال برق تولید شده در ایستگاه های تولید به توزیع کنندگان و کارخانجات مختلف استفاده می شود.

3- صنعت فولاد: صنعت فولاد به دلیل نیاز زیاد به برق با توان بالا، از برق صنعتی به عنوان منبع تأمین برق خود استفاده می کند.

4- صنعت خودرو: صنعت خودرو برای تأمین نیازهای برقی خود مانند تولید خودرو، تست و آزمایش برقی و ماشین آلات خود از برق صنعتی استفاده می کند.

5- صنایع معدنی: صنایع معدنی مانند استخراج سنگ و مواد معدنی از برق صنعتی برای تأمین نیازهای برقی خود در ایستگاه های معدنی و ماشین آلات استفاده می کنند.(برق صنعتی چیست؟)

تجهیزات مورد نیاز مهندس برق صنعتی

  1. نرم افزارهای مهندسی برق
  2. مولتی متر
  3. آمپرمتر
  4. ولت متر
  5. سنسورهای دما، فشار و …
  6. الکتروموتور و تجهیزات کنترل آن
  7. پنل های برقی
  8. کابل های برقی
  9. تجهیزات سوئیچینگ و رله ها
  10. تجهیزات نورپردازی
  11. دستگاه های ترانسفورماتور
  12. دستگاه های باتری
  13. دستگاه های تامین برق UPS
  14. دستگاه های تهویه و تبرید
  15. تجهیزات مخابراتی و ارتباطی
  16. دستگاه های تولید انرژی خورشیدی و بادی.

وظایف برقکار در برق صنعتی چیست؟

وظایف برقکار شامل نصب و راه اندازی سیستم های برقی، تعمیر و نگهداری سیستم های برقی، تست و ارزیابی سیستم های برقی، اعمال تغییرات و بهینه سازی سیستم های برقی، ارائه پیشنهادات بهترین روش های کاری و استفاده از دستگاه های تست و اندازه گیری برای تشخیص مشکلات و رفع آنها می باشد. همچنین برقکاران مسئول تضمین ایمنی سیستم های برقی هستند و باید با تمام مقررات و استانداردهای ایمنی شناخته شده هماهنگی داشته باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *