همه چیز در مورد کنتاکتور

همه چیز در مورد کنتاکتور | کنتاکتور یا ارتباط دهنده چیست؟ کنتاکتور یکی از پرکاربردترین وسایل برقی صنعتی است. این دستگاه شبیه رله کلید مغناطیسی است که با اتصال جریان کمی در ورودی، جریان زیادی را در خروجی قطع و وصل می کند. به عبارت دیگر به جای وصل و قطع یک کلید، جریان کمی به ورودی کنتاکتور می دهیم و همین جریان کم باعث می شود که آن را روشن کند و کلید داخلی آن روشن شود و وقتی ورودی را قطع می کنیم. جریان، کنتاکتور نیز قطع شده است. در واقع وظیفه کنتاکتور قطع و وصل مدار برق با دریافت سیگنال از مدار فرمان است. (همه چیز در مورد کنتاکتور)

 

کنتاکتورها از نظر ساختار فیزیکی و عملکرد کاملاً شبیه رله هستند. تفاوت اصلی این است که در مدار فرمان از رله استفاده می شود و در مدار قدرت از کنتاکتور استفاده می شود یا به عبارت دیگر از رله برای افزایش جریان خروجی دستگاه های کنترلی مانند plc و غیره استفاده می شود اما از کنتاکتور استفاده می شود. برای تقویت سیگنال خروجی یک رله در کنترل تجهیزات الکتریکی از جمله موتورهای الکتریکی، بانک های خازن، مدارهای روشنایی، بخاری های برقی و غیره. بنابراین به رله، قطعه رابط نیز می گویند.

مزایای کنتاکتورها نسبت به کلیدهای دستی

 

تا اینجا فهمیدیم که کنتاکتور چه وظیفه ای دارد، حالا می خواهیم تفاوت آن را با کلید دستی بررسی کنیم. مزایای استفاده از این دستگاه عبارتند از:

 

  • کاربر از راه دور کنترل می شود.

 

  • کاربران از چندین مکان کنترل می شوند.

 

  • سرعت وصل و قطع کلید بالا و ساییدگی آن کم است.

 

  • آنها عمر موثر طولانی دارند.

 

  • امکان طراحی مدارهای کنترل اتوماتیک برای مراحل مختلف نیاز کاربر وجود دارد.

 

  • سرعت وصل و قطع کلید بالا و ساییدگی آن کم است.

 

  • از نظر حفاظتی قابل اعتمادتر بوده و حفاظت کافی و کامل تری دارند.

 

  • با قطع برق، مدار مصرف کننده نیز قطع شده و نیاز به راه اندازی مجدد دارد، در نتیجه از خطرات اتصال ناگهانی برق دستگاه جلوگیری می کند.

 

کنتاکتور چگونه کار می کند؟

 

ماسوره از یک هسته آهنی شکل E در داخل یک سیم پیچ تشکیل شده است. همانطور که می دانید وقتی یک سیم پیچ را دور یک هسته آهنی بپیچیم و دو سر این سیم پیچ را به منبع ولتاژ وصل کنیم، تبدیل به آهنربا می شود. به این قسمت مدار کنترل کنتاکتور می گویند. در ویدیوی زیر می توانید عملکرد این دستگاه را بهتر درک کنید:

 

پارامترهای کاری

 

ولتاژ کاری نامی: این مربوط به کانکتور (تماس ها) است و مقدار ولتاژی است که کنتاکت ها می توانند با جریان کاری نامی در آن ولتاژ استفاده کنند. ولتاژ کنتاکت ها معمولا بین 220 تا 660 ولت است.

 

Nominal Insulation Voltage: استحکام عایق بین اعضای متصل را مشخص می کند.

 

Nominal Supply Voltage: ولتاژی است که باید به سیم پیچ اعمال شود که معمولا روی سیم پیچ نوشته می شود. ولتاژ تغذیه بین 24 تا 380 ولت است.

 

مصرف انرژی: هر سیم پیچ تماسی را می توان طوری طراحی کرد که با ولتاژ متفاوتی کار کند. از 12 ولت جریان مستقیم تا 15 ولت ac و سایر ولتاژها. عبور جریان از سیم پیچ باعث گرم شدن آن و مصرف انرژی می شود. یک کنتاکتور خوب باید اتلاف داخلی کمی داشته باشد.

 

جریان اسمی: از آنجایی که کنتاکت های متحرک به صورت فشاری در کنتاکت های ثابت به هم متصل می شوند و سطح کنتاکت ها کاملا صاف نیست، سطح تماس آنها یک نقطه کوچک خواهد بود، بنابراین جریان الکتریکی در نقطه تماس دو کنتاکت مقاومت ایجاد می شود و عبور جریان باعث گرم شدن می شود. هر چه جریان بیشتر از سیم پیچ عبور کند، تماس های آن داغ تر می شود. با توجه به زمان لازم برای اتصال کنتاکتورها، جریان های زیر مشخص می شود:

 

جریان ثابت: جریانی است که می تواند در شرایط کاری عادی به آرامی و بدون وقفه از کنتاکت کنتاکتورها عبور کند و گرمای ایجاد شده در کنتاکت ها از حد مجاز فراتر نرود.

 

جریان هفتگی: جریانی است که در شرایط کاری عادی و با اتصال هفته ای یک بار می تواند از کنتاکت کنتاکتور عبور کند و مشخصات عملکردی بدون تغییر باقی بماند.

 

جریان هشت ساعته: جریانی است که در شرایط کاری عادی هر هشت ساعت یک بار می تواند از کنتاکت های متصل عبور کند و تغییری در ویژگی های کاری قطعه ایجاد نمی کند.

 

Nominal Workflow: این جریانی است که می تواند از طریق اتصالات عبور کند.

 

جریان اتصال کوتاه با سرعت بالا: در مدار کنترل و مدار برق کنتاکتور باید از وسایل حفاظتی استفاده شود تا در صورت اتصال کوتاه بلافاصله مدار قطع شود، زیرا در این مدت جریان زیادی از کنتاکت ها عبور می کند. فاصله زمانی بین اتصال کوتاه و قطع شدن مدار توسط وسیله محافظ، بنابراین کنتاکت ها باید در این زمان کوتاه این جریان را تحمل کنند و به هم جوش نخورند یا تغییر شکل ندهند. جریان در زمان اتصال کوتاه با است نشان داده می شود و جریان اتصال کوتاه شوکی نامیده می شود.(همه چیز در مورد کنتاکتور)

 

جریان نامی زمان کم (جریان ۱ ثانیه): مقدار جریان موثری که کلید می تواند در حالت اتصال کوتاه به مدت یک ثانیه بدون آسیب تحمل کند، جریان نامی زمان کم یا جریان یک ثانیه نامیده می شود.

 

تماس با اجزای کنتاکتور

 

برای بررسی دقیق تر، این تجهیزات الکتریکی صنعتی باید در دو بخش اجزای داخلی و قطعات خارجی بررسی شوند:

 

ساختمان داخلی:

 

ساختار اصلی از یک سیم پیچ و یک هسته مغناطیسی تشکیل شده است.

 

سیم پیچ تماسی چیست؟ بوبین از سیم پیچی تشکیل شده است که با برق انداختن کنتاکتور باعث عبور جریان از سیم پیچ می شود و با ایجاد میدان مغناطیسی هسته متحرک و در نتیجه کنتاکت ها را جذب می کند.

 

هسته مغناطیسی کنتاکتور چیست؟ هسته های مغناطیسی به صورت دو تکه (یک هسته ثابت و یک هسته متحرک) ساخته می شوند که سیم پیچ به قسمت ثابت هسته متصل می شود. قسمت متحرک روکش توسط یک فنر از تماس های ثابت جدا می شود.

 

ساختمان های جانبی:

 

ساختمان خارجی شامل یک بدنه و تعدادی پیچ است که سیم ها به آنها متصل می شوند. قسمت جلویی بدن معمولا دارای یک بخش پلاستیکی است که به یک ماسوره متحرک متصل است و رنگ آن متفاوت از بدنه است. این قطعه مانند یک نشانگر عمل می کند و با اتصال کنتاکتور پایین می آید و در صورت قطع شدن در سطح بدنه خواهد بود.(همه چیز در مورد کنتاکتور)

 

سخن نهایی

 

این کنتاکتورها کاربردهای دیگری مانند کنترل سیستم های روشنایی، تهویه مطبوع، پمپ های آبیاری تک فاز، پمپ های کف کشی کشاورزی و دستگاه های فرعی دارند. برخی از کنتاکتورهای تک فاز می توانند جایگزین کنتاکتورهای فرمان و حتی رله های شیشه ای شوند. زیرا ماژول های مختلفی مانند تک پل، پل دو پل، سه پل و چهار پل وجود دارد. این ماژول ها با دستور ماشه تغییر حالت می دهند.

تابلو برق خازنی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *