خنک کننده تابلو برق

سیستم تهویه تابلو برق

خنک کننده تابلو برق یکی از مهم‌ترین قطعات و وسایلی است که بایستی در تابلو برق مورد استفاده قرار بگیرد. علت اهمیت زیاد این وسیله، گرم شدن بیش از حد قطعات تابلو برق است. به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع ممکن است دمای قطعات تشکیل دهنده تابلو برق به قدری بالا روند که عدم وجود خنک کننده مشکلات بسیار زیادی را برای این وسیله به وجود بیاورد. این امر به دلیل آن است که در صورت استفاده طولانی مدت و بیش از اندازه از تابلو برق، دمای قطعات تشکیل دهنده آن بسیار بالا می‌رود. در نتیجه، در صورتی که سیستمی با عنوان سیستم تهویه یا خنک کننده وجود نداشته باشد، پس از مدت زمان کوتاهی ممکن است تابلو برق از کار بیفتد و قطعات متعددی از آن، دچار خرابی و مشکل شوند. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما در این مطلب از آرین پرتو باشید تا بیشتر در مورد اهمیت سیستم های خنک کننده تابلو برق، انواع آن و دمای استاندارد بدانید.

استفاده از سیستم تهویه و خنک کننده تابلو برق چه اهمیتی دارد؟

به طور کلی می‌توان گفت که در اکثر وسایل برقی و الکترونیکی، خنک کننده و سیستم تهویه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ زیرا در اکثر وسایل الکترونیکی و برقی، به علت کارکرد بسیار زیاد قطعات مختلف، احتمال بالا رفتن دما و داغ شدن بیش از حد قطعات بسیار زیاد است.

در صورتی که سیستم خنک کننده به طور صحیح کار نکند، ممکن است قطعات تشکیل‌دهنده وسایل برقی با مشکلات متعددی مواجه شوند که درنتیجه‌ این امر، افراد ملزم به تعمیر یا تعویض قطعات مختلف دستگاه می‌شوند. توجه داشته باشید که تعمیر تابلو برق یا تعویض این قطعات می‌تواند باعث بروز خسارت‌های مالی نسبتاً زیادی ‌شود.

تابلو برق نیز یکی از وسایل الکترونیکی است که نیاز نسبتاً شدیدی به خنک کننده دارد؛ زیرا در این وسیله نیز همانند دیگر وسایل الکترونیکی، ممکن است بر اثر کارکرد طولانی مدت، دمای قطعات بسیار بالا رود. بنابراین با توجه به تمام موارد ذکر شده، می‌توان گفت که شناخت و انتخاب بهترین نوع سیستم تهویه و خنک کننده، دارای اهمیت بسیار بالایی است. همچنین قطعات تشکیل‌دهنده سیستم خنک کننده در تابلو برق، در‌صورتی که از جنس مرغوب و با‌کیفیت ساخته شده باشند، می‌توانند سلامت تابلو برق هر دستگاهی را تضمین کنند.

از این رو می‌توان گفت که کیفیت قطعات تشکیل دهنده سیستم خنک کننده، تعیین‌کننده قیمت خنک کننده تابلو برق است. به همین علت برای انتخاب بهترین خنک کننده تابلو برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بهتر است برای انجام این کار مدت زمانی را صرف دریافت اطلاعات کافی در این مورد کنید.


خدمات آرین پرتو: سرويس و نگهداری موتورخانه


انواع سیستم‌های خنک کننده تابلو برق

سیستم‌های خنک کننده تابلو برق بر اساس نحوه کارکرد و قطعات تشکیل دهنده‌شان، در انواع مختلفی تولید می‌شوند. بنابراین بایستی با توجه به نیاز‌ها و ملزومات تابلو برق، به انتخاب بهترین سیستم خنک کننده تابلو برق بپردازید. انجام این کار از اهمیت نسبتاً بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت انتخاب نادرست خنک کننده، ممکن است که افراد در ادامه با مشکلات متعددی مواجه شوند.

دستگاه تهویه مطبوع

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های خنک کننده، دستگاه تهویه مطبوع است. این دستگاه همان طور که از اسم آن مشخص است، به تهویه هوای فضای داخل تابلو برق می‌پردازد. عملکرد این دستگاه به کمک یک سیستم چرخشی سربسته است. همچنین این یکی از مهم‌ترین سیستم‌های خنک کننده در تابلو برق به حساب می‌آید که علاوه بر تهویه، به خنک کردن، پاکسازی و از بین بردن رطوبت فضای داخل تابلو برق نیز می‌پردازد. عملکرد این دستگاه به صورتی است که در ابتدا، هوای گرم، رطوبت، گرد و غبار داخل تابلو برق توسط یک قطعه با نام دمنده، از فضای داخل تابلو خارج می‌شود و سپس با عبور از فیلتر‌ها و قطعات تعبیه شده در داخل آن، دوباره به فضای داخل باز می‌گردد. به این ترتیب می‌توان گفت هوای داخل تابلو برق به طور کامل تعویض و مورد تهویه قرار گرفته است و به حد مناسب رسیده است.

محاسبات حرارتی تابلو برق

مبدل‌های حرارتی

یکی دیگر از سیستم‌های خنک کننده تابلو برق که مورد توجه بسیاری از افراد برای خنک کردن فضای داخل تابلو برق قرار گرفته است، مبدل حرارتی است. در این دستگاه که یک سیستم تهویه تابلو برق به شمار می‌رود، با استفاده از قطعات بسیار پیشرفته، هوای داخل تابلو، به طور کامل تعویض و همچنین دمای آن به اندازه کافی کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده، مبدل حرارتی در بسیاری از موارد به پاک کردن و نظافت فضای داخل تابلو برق نیز می‌پردازد.

از جمله مزایای استفاده از مبدل‌های حرارتی، این است که در این قطعه از دو روش به منظور خنک کردن فضای داخل تابلو برق استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها با نام هوا به هوا شناخته می‌شود. در این روش تغییر دمای داخل تابلو برق با ورود هوای تازه و تمیز به داخل فضا و خروج هوای داخلی آن که دارای آلودگی است، صورت می‌گیرد.

روش دوم تغییرات دما در داخل تابلو برق در دستگاه‌های مبدل حرارتی، روش هوا به آب است. در روش هوا به آب، دمای داخل تابلو برق به کمک آبی که از داخل آن عبور می‌کند، کاهش می‌یابد.


خدمات آرین پرتو: تابلو برق صنعتی


دمای استاندارد در تابلو برق

با توجه به تمام موارد گفته شده، دمای داخل تابلو برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین علت، قطعه‌ای با نام خنک کننده تابلو برق تعبیه شده است تا با قرارگیری در قسمت خارجی تابلو برق، به خنک کردن فضای داخل آن بپردازد. بنابراین می‌توان گفت که دانستن دمای استاندارد فضای داخل تابلو و همچنین محاسبات حرارتی تابلو برق از جمله اصلی‌ترین مواردی هستند که بایستی مورد توجه قرار بگیرند.

به طور کلی، بر اساس استاندارد‌های ثبت شده، دمای فضای داخل این دستگاه نباید به هیچ عنوان بیشتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد شود. در صورتی که حتی برای مدت زمان کوتاهی، دمای فضای داخل از این مقدار بیشتر شود، ممکن است قطعات داخلی آن با آسیب‌های جدی مواجه شوند.

افزایش بیش از حد دمای داخلی، نشان دهنده خرابی یا مشکل دار بودن خنک کننده تابلو برق است. همچنین کمترین دمای مجاز فضای داخل، ۵- درجه سانتی‌گراد است. این مورد در خصوص دمای فضای اطراف تابلو برق نیز صدق می‌کند. بنابراین در صورتی که دمای هوای اطراف به بالاتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد برسد، ممکن است باعث بروز آسیب‌های جدی به قطعات تشکیل دهنده تابلو برق شود. درنتیجه در این هنگام بایستی به بررسی دقیق سیستم خنک کننده بپردازید و در صورت تشخیص هر نوع خرابی، تعمیر یا تعویض خنک کننده را انجام دهید.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم، خنک کننده تابلو برق که از مهم‌ترین قطعات تشکیل دهنده این وسیله است، به منظور خنک کردن فضای داخل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرابی یا مشکل دار بودن خنک کننده تابلو برق ممکن است مشکلات متعددی را برای این وسیله به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که علاوه بر توجه به دمای داخلی و خارجی این دستگاه، باید حتماً به رطوبت هوا و آلودگی‌های داخل آن نیز توجه کنید.


خدمات آرین پرتو: ساخت تابلو برق


 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *