آموزش نقشه خوانی تابلو برق

برای استفاده از ماشین آلات صنعتی باید دوره‌های آموزش نقشه خوانی تابلو برق را بگذرانید تا بتوانید نحوه کار و استفاده از این ابزار را بیاموزید. در هر دستگاهی که با عنوان ماشین صنعتی شناخته می‌شود، تعداد زیادی قطعه مثل پی‌ال‌سی، سنسورها، رله‌ها و … به کار رفته‌اند و تمامی این اجزا با کمک وایرینگ با هم ارتباط برقرار می‌کنند و شما برای کار کردن با دستگاهی که به این قطعات مجهز است، نیاز به علم و آموزش نقشه خوانی plc و تابلو برق دارید. حالا ما در ادامه این مطلب همراه شما هستیم تا در مورد 0 تا 100 این ماجرا صحبت کرده و نکات مهمی را در موردش بگوییم.

نقشه خوانی تابلو برق چیست؟

نقشه خوانی خوانی تابلو برق به شما کمک می‌کند تا از نحوه سیستم‌بندی تجهیزاتی که داخل ابزار و وسایل الکتریکی به کار می‌روند، مطلع شوید. اگر نقشه‌ای درست از تجهیزات برقی نداشته باشید، میان انبوه سیم‌ها و کابل‌ها سردرگم شده و شاید هیچ‌وقت نتوانید وایرینگ را مدیریت کرده و به تجهیزات برقی مسلط شوید. در واقع نقشه خوانی تسلط بر نحوه اتصال الکتریکی قطعات به یکدیگر است و برای برخی سیستم‌ها تنها در یک صفحه خلاصه می‌شود؛ اما برای برخی سیستم‌های پیچیده‌تر و بزرگتر در قالب یک دفترچه در اختیار تکنسین‌ها قرار می‌گیرد.

در هر نقشه‌ای که در تابلو برق‌ها می‌بینید اطلاعات و نکات مختلفی پیرامون تجهیزات الکتریکی به ما داده می‌شود که در ادامه برخی از آن‌ها را لیست می‌کنیم:

  • شماره سیم‌ها
  • شماره ترمینال‌ها
  • نام تجهیزات
  • نکات فنی درباره المان‌ها و تجهیزات

در هر تابلو برق یا ماشین آلات صنعتی ساده تا پیچیده که می‌بینید، تعداد زیادی نقشه وجود دارد و همه این نقشه‌ها به تکنسین‌ها به منظور عملکرد بهتر کمک می‌کنند.


بیشتر بخوانید: تجهیزات تابلو برق صنعتی و خانگی


آموزش نقشه خوانی انواع تابلو های برق

در دوره‌های مربوط به آموزش نقشه خوانی تابلو برق نکات مهمی پیرامون این مسئله به شما آموزش داده می‌شود. در ادامه قصد داریم به مهمترین نکاتی که در این دوره‌های آموزشی یاد می‌گیرید، اشاره کرده و در موردشان صحبت کنیم:

استانداردهای نقشه کشی برق

برای اینکه در طراحی سیستم‌های الکترونیکی، نظم وجود داشته باشد، استانداردهای بین‌المللی وضع شده است و تکنسین‌ها باید از این استانداردها مطلع باشند. هر چه استانداردهای بیشتری درباره سیستم‌های الکترونیکی بدانید، می‌توانید پیچیده‌ترین نقشه‌های مربوط به تابلو برق یا ماشین‌آلات صنعتی را هم متوجه شده و نکات پیرامون آن‌ها را درک کنید. در واقع کسانی که طراحی سیستم‌های برقی را بر عهده دارند، این استانداردها را وضع می‌کنند تا تکنسین‌ها و تعمیرکاران برق بتوانند نقشه تابلو برق را بهتر درک کنند.
در ادامه انواع استانداردهای نقشه کشی برق را لیست می‌کنیم:

  • استانداردهای کارخانه‌ای
  • استانداردهای انجمنی یا صنفی
  • استانداردهای ملی
  • استانداردهای منطقه‌ای
  • استانداردهای بین‌المللی
  • آشنایی با استاندارد ANSI
  • آشنایی با استاندارد ISO
  • آشنایی با استاندارد IEC

آشنایی با مدارو تکنیک ‌های نمایش آن

در سیستم‌های مختلف پیش روی تکنسین‌ها، مقدار زیادی مدارهای الکتریکی وجود دارد. در واقع مدارها سیستم‌هایی بسته‌ای هستند که درون آن‌ها سیم کشی برق‌هایی با ولتاژ 220 ولت تک فاز یا 380 ولت سه فاز وجود داشته و به راه اندازی سیستم‌ها و ابزار آلات الکترونیکی کمک می‌کنند. مدارها مدل‌های مختلفی دارند و در دوسته خانگی یا صنعتی قرار می‌گیرند. مدارهای خانگی با برق 220 ولت تک فاز و مدارهای صنعتی هم با برق 380 ولت سه فاز کار کرده و تکنسین باید از این موضوع آگاه باشد.

تکنیک ‌های نمایش مدار

در نقشه خوانی و سیستم‌های صنعتی، مدار به 3 سه شکل مختلف نمایش داده می‌شود که در ادامه توضیح‌شان می‌دهیم:

  • شمای حقیقی: شمای حقیقی در واقع یکی از ابتدایی‌ترین نقشه‌ها در تابلو خوانی بوده و به نحوه وصل شدن سیم‌هایی که رابط هستند بین کلید‌ها می‌پردازد. اگر می‌خواهید با نحوه قرارگیری تجهیزات تابلو برق بیشتر آشنا شوید، بهترین تکنیک نمایش مدار، شمای حقیقی است.
  • شمای فنی: اگر می‌خواهید با سیم‌بندی اصلی مدارهای الکتریکی آشنا شوید، بهترین تکنیک نمایش مدار، شمای فنی است که در طراحی آن فقط می‌توانید رشته سیم‌های اصلی را ببینید. شمای فنی به تکنسین کمک می‌کند تا از روش متصل‌شدن بخش‌های مختلف تجهیزات به یکدیگر در داخل مدارها آگاه شود.
  • شمای مسیر جریان: در این نقشه، تکنسین متوجه می‌شود که عبور جریان برق در وسایل الکتریکی در داخل تابلو برق‌ها به چه شکلی است.

علائم اختصاری مهم برای خواندن نقشه تابلو برق

برای اینکه تجهیزات تابلو برق‌ها برای تکنسین‌ها و برق کارها قابل فهم‌تر باشد، از علائم اختصاری و اشکالی خاص استفاده می‌شود. ظاهر ساده هر کدام از اشکال اختصاری، نکاتی خلاصه و مفید در مورد کارایی قطعه به تکنسین می‌دهد. اگر می‌خواهید در دوره‌های آموزش تابلو برق شرکت کنید، پیشنهاد می‌دهیم حتما به بحث مربوط به علائم اختصاری توجه کرده و هر کدام از علائم را در ذهن بسپارید. این علائم در درک بهتر تابلو برق‌ها کمک زیادی به شما خواهند کرد.

آموزش نقشه خوانی تابلو برق

طی دوره آموزش نقشه خوانی برق الکترونیک نکات مهمی پیرامون این موضوع به شما آموزش داده می‌شود که هر یک از این نکات کمک‌تان می‌کنند بتوانید در نقشه خوانی مهارت بیشتری به دست آورید. اگر بتوانید این نکات را بیاموزید، عیب‌یابی تابلو برق و دستگاه‌های صنعتی برایتان ساده‌تر می‌شود و با قطعات آن‌ها هم بیشتر آشنا می‌شوید.

یکی از مهمترین نکات درباره آموزش نقشه خوانی تابلو برق بررسی نوع استاندارد طراحی شده است، شما باید قبل از شروع هر کاری از استانداردهای نقشه‌ای که دارد اطلاع پیدا کرده و بر آن‌ها مسلط شوید. اعداد و نشانه‌ها نکته مهم دیگری هستند که همواره باید تابع آن‌ها بوده و آن‌ها را در هر نقشه‌ای که دارد، مد نظر قرار دهید تا بتوانید از نقشه‌های پیچیده هم آگاه شوید. در هر کاتالوگی هم که درباره نقشه‌های برق به شما می‌دهند، یک فهرست از قطعات به همراه کدهای مربوط به آن‌ها برایتان قرار داده شده است که بهتر است به این فهرست هم مسلط شوید تا از ماهیت هر نماد شماتیک‌شده اطلاع پیدا کنید.


بیشتر بخوانید: تابلو برق استخر


جمع‌بندی

در این مطلب به صورت کامل درباره آموزش نقشه خوانی تابلو برق صحبت کرده و شما را با بخش‌های مختلف آن آشنا کردیم. نقشه خوانی مهارتی سخت اما قابل یادگیری است و طی دوره‌هایی که در این زمینه برگزار می‌شوند، می‌توانید با مفاهیم آن آشنا شده و سپس طی کار در این حوزه، مهارت کافی را به دست آورده و حرفه‌ای شوید. پیشنهاد می‌دهیم از محتوای آموزش نقشه خوانی تابلو برق pdf یا فایل word تهیه کرده و نزد خود نگه دارید تا در مواقع از نکات و مفاهیم آن استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *