انواع عیب‌یابی کابل‌ها

این روزها جریان برق یکی از نیازهای اصلی زندگی ما انسان‌هاست؛ به طوری که با پیشرفت تکنولوژی این انرژی به تمام قسمت های زندگی ما مثل کار ، تفریح و استراحت وارد شده است. علی رغم اینکه،  اکثر وسایل با برق کار می‌کنند و این انرژی جزء جدایی ناپذیر زندگی امروزی به حساب می آید  اما ممکن است به دلایل مختلفی در جریان انتقال برق، مشکلات کوچک و بزرگی رخ دهد. انواع عیب یابی کابل ها، کاری بسیار تخصصی است و نیاز به دانش و مهارت یک تکنسین حرفه ای دارد.(انواع عیب‌یابی کابل‌ها)

گاهی با کشیده شدن کابل ‌ها ، پارگی رخ می‌ دهد ولی روکش آن که از پلاستیک است دوام می‌آورد و هنگام نگاه کردن سالم به نظر می ‌رسد. مشکلاتی شبیه به این، در انتقال جریان برق اختلال ایجاد کرده و  گاهی باعث قطع شدن برق یک منطقه می‌ شود.  در این زمان نیاز به تعمیرکار ماهری داریم که بتواند به سرعت محل آسیب دیده را پیدا کرده و آن را تعمیر کند.(انواع عیب‌یابی کابل‌ها)

چگونه انواع عیب یابی کابل ها را انجام بدهیم؟

اینکه بتوانیم قبل از هر کاری، به طور دقیق مشخص نماییم که کدام نقطه از کابل ما معیوب است و ایراد آن چیست، بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود. به این دلیل که با عیب یابی دقیق کابل، سرعت کار بالا تر رفته و هزینه تعمیرات نیز کاهش پیدا  می کند. همچنین از حفاری زیاد و چک کردن نقطه به نقطه‌ی کابل نیز جلوگیری می شود.

چک کردن اتصالات

محل هایی که دو یا چند کابل به هم متصل می‌ شوند معمولا داری مقاومت بیشتری از خود کابل است. اگر این مقاومت از حد مشخصی فراتر رود، باعث گرم شدن محل اتصال ، سوختگی و قطع شدن اتصال کابل‌ ها می ‌شود .

TDR روش

این روش یکی از روش‌ های نوین و دقیق عیب یابی کابل‌ است که در صنایع الکترونیک علل خصوص تابلو ها بسیار استفاده می‌ شود. در این روش، از فرکانس های رادیویی استفاده می کنند. به این صورت که فرکانس هایی با ولتاژ پایین اما پیوسته منتشر می کنند. در ادامه، زمان بین انتشار پالس با ولتاژ کم ( در الکتریسیته به انتقال موج بین دو نقطه پالس می‌گویند ) و بازگشت آن را بررسی می کنند.

انواع عیب یابی کابل ها

کابل‌ها ممکن است در اثر عواملی مثل افزایش ولتاژ و جریان ، ضربه و تخریب عایق و حفاظ کابل توسط موجوات زنده (جوییده شدن ) و یا فرسوده شدن دچار مشکل شوند. برای این‌که بتوانیم عیب یابی کابل‌ها را انجام دهیم باید ایرادها را بشناسیم :

اولین مورد، اتصال کوتاه است. به این معنی  که چند کابل به‌ طور تصادفی به هم برخورد می کنند. برای این نوع عیب‌یابی به یک ‌سر کابل میگر وصل کنید و سر دیگر را آزاد بگذارید. اگر اتصال کوتاه داشته باشیم میگر مقدار مقاومتی را به ما نشان داده که با توجه به فاصله سر کابل تا محل معیوب این عدد افزایش می‌یابد.

اتصال به زمین: برای رسیدگی به این مشکل، کابل جداگانه به زمین وصل کرده و توسط میگر نسبت به زمین آن را آزمایش می‌کنند.  هنگامی که کابل در محلی به زمین متصل باشد میگر مقداری مقاومت را نشان می ‌دهد. در غیر این ‌صورت مقدار بی‌نهایت نشان داده می‌ شود .

یکی دیگر از عیوبی که احتمالا در  جریان برق؛ اشکال ایجاد می کنند و باید به رفع سریع آن اقدام کنید، مدار بازها هستند. این مشکل زمانی رخ می دهد که یک یا چند رشته کابل به دلایل متعدد قطع شوند. کشش های مکانیکی و یا حرارتی، شایع ترین دلایل وقوع این مسئله هستند.

برای اینکه عیب یابی کابل ها به درستی انجام شود، لازم است که ابتدا و انتهای کابل را در مدار جدا کنید. در ادامه، تمام هادی ها را در یک سر کابل بهم دیگر وصل نمایید. با استفاده از یک اهم متر و با پل های اندازه گیری، مقاومت بین دو به دوی هادی را اندازه گیری کنید. با مقایسه نمودن آن با مقدار واقعی مقاومت هادی ها، می توانید عیب یابی کابل را با موفقیت انجام بدهید.

 

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید عیب یابی کابل و سالم نگه داشتن آن‌ها یکی از پیچیده ترین مسائل در حفظ و نگه داری یک شبکه الکتریکی است. کمک گرفتن از یک تعمیرکار حرفه ای در صورت بروز اتصال کابل ها، بسیار مهم و ضروری است.  یک اختلال ساده ممکن است باعث ایجاد یک حادثه بزرگ و غیر قابل جبران باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شرکت آرین پرتو همراه باشید.(انواع عیب‌یابی کابل‌ها)

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *