چگونه تابلو برق تاسیسات خود را برای افزایش ایمنی بهینه کنیم؟ 1403

تابلو برق تاسیسات

چگونه تابلو برق تاسیسات خود را برای افزایش ایمنی بهینه کنیم؟ در مورد تابلو برق‌های صنعتی چه می‌دانید؟ تابلو برق از اصلی‌ترین اجزای دستگاه‌های صنعتی می‌باشد که از آن جهت کنترل کردن حرکت و عملکرد کلیه ماشین آلات پیشرفته صنعتی استفاده می‌شود، یعنی می‌توان گفت که نصب یک تابلو برق در مکان‌های صنعتی که با انواع دستگاه‌های صنعتی پیچیده و بزرگ سر کار دارند، امری ضروری و مهم محسوب می‌شود، اما موضوع مهم این است که ما بتوانیم ایمنی تابلو برق تاسیسات را افزایش داده و به این ترتیب بازده کنترلر موتور را افزایش و مواردی مانند هزینه‌های محرک و غیره را نیز کاهش دهیم که برای بهینه‌سازی این دستگاه‌ها راه حل‌های متفاوتی پیشنهاد می‌ شود.

چگونگی بهینه سازی تابلو برق تاسیسات برای افزایش ایمنی

گفتیم که تابلو برق تاسیسات یا همان تابلو برق صنعتی چه تاثیر مهمی در استفاده از انواع ماشین آلات صنعتی دارد و در واقع یکی از اجزای بسیار مهم در انواع دستگاه‌های صنعتی پیشرفته محسوب می‌شود، اما از نکات مهم و اساسی جهت استفاده درست از این نوع تابلوها بهینه‌سازی درست آنها جهت افزایش یافتن ایمنی می‌باشد، برای این کار نیز راه‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود که عبارتند از:

کاهش نویز

تداخل‌های الکترومغناطیسی از برخی اجزای خارجی نویزی ایجاد می‌کند که این نویز ‌می تواند با عملیات‌های عادی دیگر ایجاد تداخل کرده و خطرآفرین باشد، اما می‌توان با اضافه کردن دستگاه‌های قدرت و اجزای شبکه‌ای خطر تداخلات الکترومغناطیسی را به حداقل ممکن رساند که در این حالت هزینه‌های تابلو برق تاسیسات نیز کاهش پیدا می‌کند. تشخیص دادن اجزای ساطع کننده چنین نویزها و نوساناتی هنگامی که تابلو برقی صنعتی کامل شده باشد، قطعاً دشوار خواهد بود، بنابراین جهت کاهش یافتن چنین خطراتی ضروری است که از دیگر راه حل‌های کاهش یافتن نویز در هنگام طراحی اصلی در نظر گرفته شود.

اتصال دادن تابلو برق به زمین

اولین گام جهت کاهش یافتن انتشارات تداخلی الکترومغناطیسی اتصال دادن صحیح و درست اجزای ساطع کننده به زمین می‌باشد. سیم‌هایی که ایجاد حلقه می‌کنند، می‌توانند به عنوان آنتن‌های قوی عمل کنند. به حداقل رساندن ابعاد و اندازه این حلقه‌ها می‌تواند موجب کاهش نویز شود، یعنی جای آنکه شما سیم‌ها را به طور حلقه‌ای کنار هم بچینید، می‌توانید آنها را به صورت سیم‌های تغذیه و برگشت در کنار یکدیگر قرار دهید. پیچیدن سیم‌ها به دور یکدیگر نیز می‌تواند اثرات تداخلی را کاهش دهد. سیم‌های اتصالی به زمین را در نقطه ورودی به وسیله یک میله اتصال عمومی درست در جایی که به زمین وارد می‌شود، به قسمت زیر تابلو متصل کنید.

موقعیت سیم‌ ها

راه حل دیگر در بهینه‌سازی افزایش ایمنی در تابلو برق تاسیسات چیدمان درست و صحیح سیم‌ها می‌باشد که یک مورد بسیار مهم جهت کنترل کردن نویز محسوب می‌شود. در این حالت طرح مسیر سیم و همچنین فاصله بین سیم‌ها عامل مهم و بزرگی می‌باشد، یعنی باید سیم‌ها را به طرز درست و با زاویه قائمه از یکدیگر عبور دهید، چون این سیم‌ها اگر به صورت عمود بر یکدیگر باشند، نسبت به سیم‌های موازی طول مشترک کمتری خواهند داشت، به این ترتیب نویز کمتری نیز ایجاد می‌شود. از قرار دادن عبور جریان‌های مستقیم در کنار جریان‌های متناوب و قرار دادن ورودی در کنار خروجی به شدت پرهیز کنید. همچنین جهت کاهش دادن تداخل الکترومغناطیسی پیشنهاد می‌شود که فاصله‌ای برابر با ۳ تا ۶ اینچ را در بین رسانای موازی در ولتاژ پایین و ولتاژ بالا در نظر بگیرید، برای کابل‌ فیدبک رمزگذار و دیگر کابل‌های موتور و یا هر نوع کابل برق دیگری فاصله برابر با ۱۲ اینچ پیشنهاد می‌ شود.

محافظت از پرسنل

موضوع دیگری که با توجه به پیچیده شدن و توسعه یافتن سیستم‌های کنترلی مطرح می‌شود، محافظت از پرسنل است که در حال حاضر بیشتر از هر زمانی ضروری و مهم به نظر می‌رسد و باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. اگر خطرات محیطی را نادیده بگیریم، احتمال آسیب‌های وارد شده به پرسنل قطعاً هزینه‌های عملیاتی را افزایش داده و موجب افزایش جریمه‌ها خواهد شد، چون صاعقه الکتریکی یک عامل و اتفاق خطرناک و در واقع نوعی نقص الکتریکی سیار گران قیمت محسوب می‌شود که ممکن است با یک اتصال کوتاه در بین رسانه‌های برقی به وجود بیاید. اغلب نیز یک صاعقه الکتریکی می‌ تواند با حرکت اپراتور یا پرسنل و یا تماس یافتن این افراد با تجهیزاتی که دارای انرژی الکتریکی هستند، رخ دهد، یعنی وجود نقض در فاز به فاز یا فاز به زمین صدمات و آسیب‌ های مهلک به تجهیزات وارد می‌ کند. حال برای بهینه‌دسازی ایمنی در تابلو برق تاسیسات یا تابلو برقی صنعتی با اقداماتی مانند لیبل زنی، سیستم علامت گذاری و شناسایی کردن، قابل کنترل و پیشگیری می‌ باشد که به این ترتیب پرسنل و اپراتور از احتمال خطرات در تابلو برق تاسیسات و دیگر سیستم‌ های نزدیک به آن مطلع خواهد شد. موانع فیزیکی نیز جهت محافظت کردن اپراتور از چنین خطراتی مهم است یعنی باید تجهیزات به گونه‌ای طراحی شوند که اپراتور حتی به صورت آموزش ندیده از منابع خطر به دور باشد.

تابلو برق تاسیساتی

موانع فیزیکی تابلو برق تاسیسات

  • مکانیزم‌ های قفلی

این راهکار ایمنی و پیشگیرانه می‌ تواند منابع برقی را در هنگام کار با آنها قفل کند.

  • درگاه‌ های داده

درگاه‌ های داده امکان انجام دادن برخی از فرایندهای تشخیصی را بیرون از تابلو برقی صنعتی فراهم می‌ کند.

  • حبس کردن

این گزینه جهت اطمینان یافتن از اینکه کلیه منابع انرژی پیش از انجام دادن تعمیرات کاملاً ایمن هستند و هیچ خطری برای پرسنل ندارند، به کار برده می‌ شود.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله نوآوری‌ های جدید برای طراحی تابلو برقی صنعتی را بررسی کردیم. امروزه به علت پیشرفت چشمگیر در انواع دستگاه‌ های صنعتی وجود تابلو برق تاسیسات یا تابلو برق صنعتی یکی از ضروری‌ ترین قسمت‌ ها جهت کنترل بیش تر این دستگاه و ایجاد امنیت و ایمنی اپراتور محسوب می‌ شود که بهینه سازی ایمنی در آنها از اهمیت بسزایی برخوردار می‌ باشد. چندین نمونه از راهکارها جهت بهینه‌ سازی ایمنی در انواع تابلو برق تاسیسات را توضیح دادیم که با انجام آنها احتمال خطرات به حداقل خود می‌ رسد. در سایت …. با دیگر راهکارها و نوآوری‌ ها جهت بهینه سازی ایمنی در تابلو برق تاسیسات آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *