هزینه و اجرت نصب تابلو برق

هزینه نصب تابلو برق سه فاز

امروزه جهت بهینه‌سازی در برق‌رسانی و نصب تجهیزات گوناگون در تاسیسات الکتریکی ساختمان از دستگاه‌ها و امکانات پیشرفته‌ای مانند تابلو برق استفاده می‌شود. قیمت و اجرت نصب تابلو برق و شرایط تهیه و اجرای این بخش در سامانه تاسیساتی الکتریکی ساختمان یکی از مهمترین دغدغه‌های کارفرمایان جهت تخمین هزینه اجرایی و برنامه زمان‌بندی ساخت و سازهای گوناگون است. قیمت نصب تابلو برق بستگی به عوامل گوناگونی مانند نوع کاربری آن و محل نصب، انواع کلید و فیوزها و ترانس‌های به کار رفته در تابلو، دستگاه‌ها و اتصالات مورد نیاز موجود در آن، اندازه تابلو برق و … داشته و با توجه به کاربری و محل مورد استفاده آن قیمت‌گذاری می‌شوند.

با توجه به اینکه کاربرد تابلو برق در بسیاری از سازه‌ها و ساختمان‌های گوناگون صنعتی، مسکونی، تجاری و اداری، آموزشی، تفریحی و … و شبکه‌های برق‌رسانی در تاسیسات شهری بسیار رایج است، اطلاع از انواع مختلف آن به همراه تجهیزات و قطعات الکتریکی نصب‌شده در آن می‌تواند علاوه بر بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های جاری، منجر به دانش نحوه کاربرد بخش‌های گوناگون این دستگاه مهم در شبکه تاسیسات الکتریکی ساختمان شده و سبب افزایش بهره‌وری از انواع فیوزها و کلیدهای مورد نیاز جهت اتصال دستگاه‌های گوناگون به همراه کاهش آلودگی محصیط زیست در پی کاهش مصرف انرژی خواهد شد. در این نوشتار، درباره قیمت نصب تابلو برق و عوامل تاثیرگذار بر آن، لیست قیمت نصب تابلو برق صنعتی در سال 1401 و تفاوت‌های نحوه تعیین قیمت نصب تابلو برق خانگی و صنعتی، توضیحاتی ارائه شده است.

عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت و اجرت نصب تابلو برق

همان طور که اشاره شد، نصب تابلو برق مناسب می‌تواند دارای مزایای پرشماری مانند کاهش مصرف انرژی الکتریسیته، کاهش هزینه‌های پایش و نگهداری تاسیساتی، افزایش بهره‌وری از شبکه تاسیسات برق و الکتریک در ساختمان، کاهش آلایندگی محیط زیست و از همه مهمتر، سهولت دسترسی به بخش‌های مختلف مدارهای الکتریکی در ساختمان‌ها جهت تعمیرات و پایش و نگهداری بوده و از همین رو، نصب آن در انواع ساختمان‌ها با کاربری‌های گوناگون تجاری و اداری، مسکونی، صنعتی و… بدیهی و الزامی است. یکی از مهمترین بخش‌های تعیین قیمت تمام‌شده احداث تاسیسات و تخمین هزینه‌های عمرانی، برآورد هزینه‌های عمرانی مورد استفاده در بخش تاسیسات الکتریکی و مکانیکی است، که استفاده و نصب تابلو برق از مهمترین بخش‌های قابل نصب در این تاسیسات به شمار می‌رود.

قیمت نصب تابلو برق همان طور که اشاره شد به عوامل گوناگونی مانند نوع محفظه‌ای که در آن قطعات تابلو برق نصب می‌شوند، فشارضعیف یا قوی بودن آن، نوع کلید و پریزها و دستگاه‌های گوناگون و قطعات الکتریکی مختلف نصب‌شده در آن و… بستگی دارد. در ادامه به چند مورد از انواع عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت نصب تابلو برق اشاره شده است.


بیشتر بخوانید: تابلو برق هوشمند ساختمان


قیمت نصب تابلو برق

نوع محفظه و کابین تابلو برق

با توجه به اینکه انواع تابلو برق ایستا یا دیواری درون یک محفظه نصب می‌شوند، جنس محفظه و پلاستیکی یا فلزی بودن آن می‌تواند نقشی کلیدی در تعیین قیمت نصب تابلو برق ایفا کند. حتی محفظه‌های فلزی نیز دارای انواع آهنی و استیل هستند که می‌تواند سبب تفاوت قیمت آن دو شود. همچنین جنس پلاستیکی و پلیمری هم با توجه به نوعشان قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت نصب تابلو برق با توجه به روکار و توکار بودن آن، ابعاد گوناگون و همچنین هزینه نصب هر کدام تعیین می‌شود.

نوع ولتاژ و فشارقوی یا ضعیف بودن آن

با توجه به فشارقوی یا فشارضعیف بودن، قیمت نصب تابلو برق تعیین می‌شود. این قیمت بستگی به نوع تابلو برق که در دسته‌بندی تابلو فرمان، تابلو توزیع صنعتی، تابلو بانک خازنی، تابلو کنترل صنعتی و یا تابلوهای PLC قرار می‌گیرند و وظایف گوناگونی از جمله توزیع جریان در واحد تاسیسات الکتریکی صنعتی، کنترل موتورهای سه فاز و … دارند.


بیشتر بخوانید: تابلو بانک خازنی اتوماتیک 


شکل ظاهری تابلو برق

انواع تابلوهای برق نام‌برده در دسته‌های فوق دارای شکل ظاهری متفاوتی از سایر انواع خود هستند. این تابلوهای برق در انواع گوناگونی مانند تابلو برق روکار یا توکار، تابلوبرق سلول، تابلو برق پیانویی و با جنس فلزی و استیل تولید شده، و بالطبع هر کدام دارای هزینه نصب و قطعات مختلفی هستند.

همچنین می‌توان از تابلو برق ریتال نیز به عنوان یکی از انواع تابلوبرق‌هایی که دارای سلول‌هایی کوپل با هم هستند نام برد. در این نوع تابلو برق اغلب، سلول‌ها با هم به صورت دو به دو کوپل شده و جهت افزایش استقامت مجموعه، در مکان نصب به هم بسته می‌شوند.

لیست قیمت نصب انواع تابلو برق در سال 1401

با توجه به موارد اشاره شده، تعیین قیمت نصب تابلو برق وابسته به عوامل زیادی بوده و از جنس محفظه تابلو برق گرفته تا نوع آن، فشار قوی یا ضعیف بودن آن و تجهیزات به کار رفته در آن می‌توانند بر روی قیمت آن تاثیرگذار باشند. همچنین دستمزد نصب تابلو برق صنعتی و نیروی خدماتی نصب این تابلو نیز می‌تواند بر روی هزینه تمام‌شده نصب تابلو برق در انواع ساختمان‌ها و شبکه‌های تاسیساتی اثرگذار باشد. در ادامه، لیست قیمت نصب تابلو برق صنعتی با توجه به قیمت‌های موجود در بازار برای سال 1401 ارائه شده اند.

لازم به ذکر است که تعدادی از قیمت‌های موجود در لیست‌های زیر مربوط به سال 1400 بوده و امکان تغییر در آنها با توجه به نوسانات قیمت موجود در بازار وجود دارد.

همچنین لازم به یادآوری است که قیمت نصب تابلو برق در شهر‌های مختلف می‌تواند وابسته به اجرت کارگر و برق‌کار، محل کارگاه ساختمانی (داخل شهر یا بیرون از شهر) و همچنین هزینه‌های جابه‌جایی بار و پرسنل بوده و در نظر گرفتن همه نکات فوق در تعیین این امر ضروری است. به عنوان مثال، قیمت نصب تابلو برق 60*80 رقمی بین 835 تا 980 هزار تومان و قیمت نصب تابلو برق 40*50 رقمی بین 350 تا 415 هزار تومان، قیمت نصب تابلو برق 70*50 رقمی بین 610 تا 715 هزار تومان و قیمت نصب تابلو برق 60*40 حدودا برابر با 450 هزار تومان برآورد می‌شود.


بیشتر بخوانید: آموزش نصب تابلو برق آسانسور 


هزینه نصب تابلو برق خانگی با تابلو برق صنعتی چه تفاوت‌هایی دارد؟

همان طور که اشاره شد، تابلو برق دارای انواع گوناگونی از جمله خانگی و صنعتی بوده و بسته به نوع فشار آن به فشارقوی، فشارمتوسط و فشارضعیف تقسیم می‌شود. از همین رو، دانش تفاوت تابلوهای برق خانگی با انواع صنعتی می‌تواند جهت تخمین قیمت نصب تابلو برق در دسته‌های فوق یاری‌رسان باشد.

با توجه به اینکه برق صنعتی نیازمند جریان بسیار بیشتری از برق خانگی است، بنابراین باید در تابلو برق صنعتی قطع‌کننده مدار صنعتی نصب شود. از این قطعات الکتریکی برای قطع جریان در هنگام اضافه بار استفاده می‌شود تا از اتصالی و آتش‌سوزی جلوگیری نماید. همچنین، برق‌کاران و تکنیسین‌هایی که برای نصب و راه‌اندازی تابلو برق صنعتی اقدام می‌کنند باید مهارت بیشتری برای کار با انواع کلیدها و فیوزها داشته و با ابزار و قطعات الکتریکی بیشتری کار کنند که همین امر قیمت نصب تابلو برق صنعتی را نسبت به انواع خانگی آن افزایش می‌دهد.

بین تابلو برق صنعتی و خانگی تفاوت‌های زیادی وجود دارد. یکی از این تفاوت‌ها در نوع سیم و کابل و اتصالاتی است که در این دو دسته تابلو برق به کار می‌روند. سیم و کابلی که در تابلو برق صنعتی به کار می‌روند باید قابلیت تحمل بار بیشتر را داشته و اتصالات نسبت به شدت جریان زیاد مستحکم‌تر باشند.

همچنین، سیم‌کشی تابلو برق صنعتی و در کل تاسیسات الکتریکی موجود در سازه‌ها و کارگاه‌های صنعتی و عمومی نیاز به عایق قوی‌تری داشته و در برابر حرارت و رطوبت مقاوم‌تر اند. به علاوه، سیم‌کشی و کابل تابلو برق صنعتی به جهت استفاده در محیطی کارگاهی و امکان تماس و درگیرشدن بالای تکنیسین‌ها و کارگران به طور روزمره با آن نیازمند عایق قوی‌تری برای روکش سیم‌ها و اتصالات است و همین منظور سبب افزایش هزینه تابلو برق صنعتی خواهد شد.

با توجه به اینکه جریان زیادی در سیم و کابل خروجی از تابلو برق صنعتی وجود دارد، معمولا سیم کشی صنعتی با خروجی‌هایی به شکل دو سیم 120 ولت و سپس یک سیم ضخیم‌تر 208 ولت وجود دارد که بتواند حجم بار زیاد را بدون مشکل خاصی تحمل کنند. در مقابل، تابلو برق خانگی دارای خروجی‌های 220 ولت است که نسبت به خروجی‌های تابلو برق صنعتی، کاربرد آنها برای اتصالات ضعیف‌تر خانگی است.

همچنین با توجه به اینکه تقسیم بار در تابلو برق صنعتی با سیم و کابل بیشتری انجام می‌شود تا نیاز کارگاه صنعتی به شدت جریان بالا و فشار قوی را تامین کند، عمر قطعات به کار برده شده بیشتر بوده و به همین سبب هزینه نصب تابلو برق سه فاز رقم بیشتری نسبت به تابلو برق خانگی خواهد بود.

استعلام قیمت و مشاوره ساخت تابلو برق


سوالات متداول هزینه نصب تابلو برق

هزینه نصب تابلو برق به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه‌های عمرانی مورد استفاده در بخش تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، فشارضعیف یا قوی بودن آن، نوع کلید و پریزها و دستگاه‌های گوناگون و قطعات الکتریکی مختلف نصب‌شده در آن بر اجرت نصب تابلو برق موثر هستند.

قیمت نصب تابلو برق در شهرهای مختلف متفاوت است؟

بسته به اجرت کارگر و برق‌کار، محل کارگاه ساختمانی (داخل شهر یا بیرون از شهر) و همچنین هزینه‌های جابه‌جایی بار و پرسنل در شهرهای مختلف میتواند متفاوت باشد.


مقالات مرتبط:

ساخت تابلو برق

تابلو برق ریتال

تابلو چنج اور

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۱ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *