نصب تایمر تابلو برق

نحوه نصب تایمر تبن

مدار فرمان و قدرت در تابلو برق‌ها به وسیله تایمر تابلو برق در بازه زمانی خاصی مدیریت می‌شود. تایمرها با نقش بسیار موثری که در صنعت دارند، بسیار پرکاربرد هستند. از این تایمرها به طور معمولی در تابلوهای زمان‌سنجی، تابلوهای اتوماسیون و … استفاده می‌شود. تایمرها را می‌توان به عنوان یک مجموعه کلید نیز به شمار آورد. این کلیدها وظیفه دارند تا بعد از اینکه بازه زمانی مشخصی که تنظیم می‌شود سر رسید، سیگنال را به سمت خروجی بفرستند. حالا ما در این مطلب به دلیل اهمیت تایمرها در تابلو برق به توضیح کامل شان می‌پردازیم و انواع آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. اگر به دنبال آموزش نصب تایمر تابلو برق هستید و می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد آن به دست آورید، همراه ما باشید.

تایمر تابلو برق چیست؟

به وسیله تایمر تابلو برق می‌توانید مدار فرمان را طی یک مدت مشخص کنترل کنید. از انواع تایمرها به منظور تنظیم کردن زمان در تابلو برق‌ها استفاده می‌شود. هر تایمر با توجه به نوع و مدلی که دارد، کاربردی متفاوت هم خواهد داشت. همانطور که گفتیم این ابزار پس از زمانی که تکنسین به آن می‌دهد، سیگنال را به سمت خروجی هدایت خواهد کرد. اگر از تایمر استفاده کنید، برنامه ریزی شروع و پایان یک کار به خصوص برایتان امکان پذیر می‌شود.


مقاله پیشنهادی: ساخت تابلو برق


انواع تایمر تابلو برق

برای نصب تایمر تابلو برق باید با انواع آن آشنا باشید. در یک دسته بندی کلی می‌توان تایمرهایی که برای تابلو برق‌ وجود دارند را در دو دسته زیر تقسیم کرد:

تایمرهای آنالوگ

در تایمرهای آنالوگ چراغ کوچکی وجود دارد که از آن برای نشان دادن وضعیت استفاده می‌شود. شما می‌توانید به وسیله این چراغ مطلع شوید که عملکرد تایمر چگونه است. این تایمرها فاقد نمایشگر هستند، به همین دلیل نمی توانید متوجه شوید که از زمانی که سپری می‌کنند، چقدر می‌گذرد

تایمرهای دیجیتال

یکی از مهمترین ویژگی‌های تایمرهای دیجیتال، دقت خوب و مناسبی است که دارند. در واقع این تایمرها تولید شدند تا مشکلات تایمرهای آنالوگ از بین برود. یکی از ویژگی‌های دیگر این تایمرها امکان ذخیره کردن زمان روی آن‌ها است، در واقع تایمرهای دیجیتالی با داشتن حافظه کمک‌تان می‌کنند مقادیر مختلفی را در آن‌ها ذخیره‌سازی کنید. این تایمرها بر خلاف تایمرهای آنالوگ نمایشگر هم دارند و به همین دلیل به راحتی می‌توان متوجه گذر زمان شوید. هزینه‌های جانبی تایمرهای دیجیتالی کم است و انرژی خیلی کمی هم مصرف می‌کنند و یکی از بارزترین کاربردهایشان در جلوگیری از بروز مشکلات و خطاهای انسانی است. در حالت کلی اگر از این تایمر در تابلو برق استفاده شود، ثمربخشی آن بیشتر خواهد شد.

تایمرهای دیجیتال خود در دو نوع مختلف تولید می‌شوند که در زیر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • تایمرهای تاخیر در وصل: برای باز و بسته کردن کنتاکت‌ها توسط تایمرهای تاخیر در وصل، باید انرژی را به تایمر متصل کرد.
  • تایمرهای تاخیر در قطع: بعد از اینکه ارتباط انرژی به صورت کامل با تایمر قطع شد، تایمر تاخیر در قطع شروع به کار می‌کند. در واقع این نوع از تایمر فقط زمانی به باز و بسته کردن کنتاکت‌ها می‌پردازد که انرژی قطع شود.

نحوه نصب ساعت فرمان آنالوگ

 

تایمر در تابلو برق چه کاربردهایی دارد؟

اما ممکن است بپرسید چرا نیاز به نصب تایمر تابلو برق داریم؟ اصلا این ابزار چه کاربردی دارد؟ در واقع از تایمرهای تابلو برق‌ها در موقعیت‌های مختلفی مثل گلخانه‌ها، فروشگاه‌های مختلف مثل سوپر مارکت‌ها و در هر موقعیتی که نیاز به خاموش یا روشن کردن ابزار مختلف در زمان دلخواه است، استفاده می‌شود.

بیشترین کاربرد تایمرهای تابلو برق در ابزار زیر است:

  • بخاری برقی‌ها
  • دستگاه‌های تهویه کننده هوا
  • دستگاه تصفیه آب
  • پمپ آبیاری

همچنین بخوانید: برق هوشمند ساختمان


نحوه نصب تایمر در تابلو برق

تکنسین‌ها تایمرها را بین سیم‌کشی دستگاه و جریان برق قرار می‌دهند و بعد از اینکه مدت زمانی خاص را برای آن تنظیم کردند، تایمر در مدت زمان‌هایی مشخص برق را متصل یا قطع می‌کند.

تکنسین‌ها به دو روش مختلف اقدام به نصب تایمر می‌کنند که در زیر این دو روش را توضیح می‌دهیم:

نصب تایمر روی ریل

تکنسین برای اینکه تایمر را روی ریل نصب کند، از یک کنترل پنل استفاده می‌کند. در این نوع نصب فقط باید تایمرهایی را انتخاب کنید که می‌توانند روی ریل جای بگیرند.

نصب فلشی تایمر

در نصب فلشی تایمر یا Flush Mounting تکنسین از یک پنل کنترلی استفاده می‌کند تا تایمر را روی سطح آن قرار دهد. بعد از اینکه او این کار را انجام داد، دسترسی به تایمر دیگر کار سخت و مشکلی نخواهد بود. در این روش امکان مشاهده وضعیت تایمر به صورت خیلی ساده و راحت وجود دارد و تکنسین در هر زمان می‌تواند عملکرد آن را ببیند و در صورت نیاز تغییری در آن به وجود آورد.

نصب تایمر تابلو برق

در این مطلب با آموزش نصب تایمر صنعتی در خدمت شما بودیم. ما در ابتدا به توضیح تایمرها پرداختیم و انواع آن‌ها که شامل تایمرهای آنالوگ و دیجیتال هستند را بررسی کردیم. همچنین گفتیم که تایمرهای دیجیتالی خود در دو دسته تایمر تاخیر در وصل و تایمر تاخیر در قطع دسته بندی می‌شوند. تکنسین در واقع تایمرها را بین سیم‌کشی دستگاهی که قصد نصب تایمر روی آن را دارد و جریان برق قرار می‌دهد. پس از این به راحتی می‌تواند زمان برق‌رسانی به دستگاه را تنظیم کرد. با این ویژگی می‌توان در هر موقع که خواستیم برق را به دستگاه وصل کنیم و از ویژگی‌ها و مزیت‌های آن بهره‌مند شویم.


بیشتر بخوانید: تابلو برق چنج اور چیست؟


جمع‌بندی

حالا شما می‌دانید که تایمر برق تابلویی چیست و از آن‌جا که روش‌های نصب آن را هم معرفی کردیم، با شیوه جایگذاری آن هم آشنا هستید. نصب تایمر تابلو برق باید توسط افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شود. این افراد با علم و دانشی که در زمینه نصب تایمر دارند، در سریع‌ترین زمان و بدون هیچ مشکلی تایمر را نصب خواهند کرد تا از آن پس بتوانید در دستگاه مورد نظر خود از قابلیت‌های آن بهره‌مند شوید. تکنسین با بررسی دستگاه مناسب‌ترین نوع تایمر را به شما معرفی می‌کند و کمک‌تان می‌کند تا بدون هیچ مشکلی تایمر را روی دستگاه مورد نظر تعبیه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *