اصول و مبانی طراحی و ساخت تابلو برق چیست؟

طراحی و ساخت تابلو برق

اصول طراحی و ساخت تابلو برق چیست؟ تابلو برق صنعتی به عنوان یک مجموعه تجهیزاتی می‌باشد که جهت توضیح و کنترل کردن انرژی الکتریکی و همچنین حفاظت کردن از دستگاه‌های مختلف استفاده شده و در داخل ساختمان‌های مختلف و در یک فضای کاملاً مناسب نصب و راه‌اندازی می‌شود. برای طراحی و ساخت تابلو برق معمولاً به برخی اصول اولیه در قسمت‌های ورودی و خروجی تابلو برق و حتی کنتور دقت می‌شود که باید در این راستا محل نصب کردن کلیدهای مینیاتوری، ترانس، جریان سی تی و غیره کاملاً رعایت شود. در واقع اصول طراحی و ساخت تابلو برق موضوع بسیار مهمی است که سازنده تابلو برق حتماً باید مطابق با آن بتواند به طراحی و ساخت انواع تابلو برق‌ها بپردازد. در این مقاله اصول طراحی و ساخت تابلو برق را بررسی می‌ کنیم.

اصول طراحی و ساخت تابلو برق

رعایت دستورالعمل‌ها و الزاماتی که در طراحی و ساخت تابلو برق وجود دارد، می‌تواند به سازنده تابلو برق کمک کند تا یک محصول با ایمنی و کیفیت خوبی را تولید کند. در طراحی کردن این تابلوها باید موارد زیر مدنظر سازنده تابلو برق قرار بگیرد:

ایمنی تابلو

  • حفظ مبلمان شهری و زیبایی تابلو
  • استحکام تابلو
  • کاهش یافتن تلفات الکتریکی شبکه
  • کاهش یافتن امکان سوء استفاده از کلیه لوازم اندازه‌گیری
  • بهبود شاخص‌هایی جهت قابلیت اطمینان شبکه
  • نیاز کمتر به نگهداری و تعمیرات
  • سهولت جهت حمل و نقل به وسیله طراحی بهینه در ابعاد تابلو برق
  • سهولت جهت بهره‌برداری

هر تابلو برق حتماً باید یک کلید اصلی به عنوان جدا کننده داشته باشد که قابلیت قطع و وصل زیر بار را دارد. جریان نامی که از این کلید عبور می‌کند، حداقل باید برابر با جریان نامی در کل تابلو و یا مصرف کل آن باشد. جریان نامی ایستادگی در این کلیدها نیز در برابر اتصالات کوتاه به هیچ وجه نباید از حداکثر جریان اتصالات کوتاه در محل نصب کمتر باشد. اگر وسیله حفاظتی اصلی در این تابلوها از انواع کلیدهای خودکاری باشد که امکان قطع و وصل در آنها وجود دارد، می‌توانیم از آن جهت حفاظت و جدا کردن نیز استفاده کنیم.

توجه کنید تنها تابلو برق‌هایی باید کلید خودکار اصلی یا فیوز داشته باشند که به طور انشعابی حتماً از یک مدار تغذیه می‌شوند. به بیانی یک مدار یا کابل چند تابلو برق را تغذیه می‌کند، چون تغذیه ورودی در واقع از انشعابات ترانس اداره برق می‌باشد، پس وجود کلید اتوماتیک در قسمت ابتدای تابلوی اصلی نیاز است.

ساخت تابلو برق

اصول طراحی تاسیسات الکتریکی

یک سازنده تابلو برق برای طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی باید مراحل زیر را به اجرا در بیاورد که جز اصول اولیه در طراحی این تاسیسات محسوب می‌شود:

تجزیه و تحلیل بار:

  • تحلیل کردن توان مورد نیاز و همچنین محل استقرار بارها
  • شناسایی کردن مراکز تقسیم بار یا تابلوهای تقسیم
  • تعیین کردن مسیر هادی و محاسبه کردن طول هر کدام از مسیرها
  • تخمین زدن توان مصرفی که به صورت احتساب ضریبی همزمان و همچنین ضریب دیماند است.
  • تعیین ظرفیت در ترانسفورماتورها و ژنراتورها:
  • با توجه به اینکه احتمال رشد بار در آینده وجود دارد.
  • تعیین سایز هادی‌ها:
  • تخمین زدن بار هادی
  • تعیین کردن سطح مقطع هادی مطابق با جریان مجاز
  • تعیین کردن نوع هادی که شامل تعیین نوع عایق، انتخاب کردن سیم یا کابل، مشخص کردن تعداد و ساختار رشته‌ها و غیره می‌باشد.

بررسی کردن افت در ولتاژهای بار که در دورترین نقاط واقع شده است:

محاسبه کردن اتصالات کوتاه:

محاسبه کردن جریان اتصالات کوتاه به صورت ماکزیمم در قسمت باس بارها

محاسبه کردن جریان اتصالات کوتاه مینیموم در قسمت انتهای خطوط

انتخاب کردن و تنظیم حفاظت‌ ها:

ظرفیت قطع کردن فیوز یا کلید حتماً باید بالاتر از جریان اتصالات کوتاه ماکسیموم متناظر با آن باشد.

جریان تنظیم کلید یا نامی فیوز باید از جریان تخمینی برای بار کمتر نباشد.

مشخصه حفاظت حتماً باید با نوع باری که مورد حفاظت قرار می‌گیرد، تناسب داشته باشد.

بررسی کردن صحت عملکرد حفاظت‌ها:

اطمینان داشتن از حفاظت درست در برابر هرگونه اضافه بار، به طوری که جریان تنظیمی کلیدها یا جریان نامی فیوزها حتماً کمتر از جریان مجاز در هادی‌ها و بیشتر از میزان جریان بار باشد.

اطمینان داشتن از محافظت صحیح و درست در برابر اتصالات کوتاه، یعنی مقدار انرژی که معمولاً کلید اجازه عبور کردن به آن را برای شرایط اتصالات کوتاه می‌دهد، حتماً باید از مقدار انرژی که کابل‌ها حمل می‌کنند بسیار بیشتر باشد.

اطمینان داشتن از حفاظت صحیح و درست در برابر تماس‌های غیر مستقیم که این موضوع متناسب با نوع سیستم‌های توزیع کننده نیرو مشخص می‌شود.

اطمینان داشتن از هماهنگی حفاظت‌ها:

بررسی کردن هماهنگی درست حفاظت‌ها به لحاظ پشتیبانی، پله بندی، تناسب با کلیدها و غیره نیز میتواند جزو مهم ترین فاکتور های طراحی و ساخت تابلو برق باشد.

انتخاب کردن تجهیزات جانبی:

مانند کلیه سیستم‌های برق اضطراری، ترمینال‌ها، انواع تابلوهای فرعی یا تابلوهای تقسیم و غیره

نکته مهم در خصوص اصول طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی این است که در صورتی که در این تابلوها کلیدهای مینیاتوری به کار رفته باشد، باید حتماً در قسمت بالا دست آنها یک سری فیوز قرار بگیرد، چون کلید اتوماتیک در واقع به عنوان محافظ در تابلوهای برقی می‌باشد، بنابراین تعویض کردن فیوز تنها در حالت بی باری و همچنین پس از قطع شدن کلید قابل انجام است.

از طرفی در این تابلوها باید نوع جریان و فرکانس مرتبط با آن و همچنین ولتاژ ورودی مشخص باشد. متناسب با مشخصات و نوع الکتریکی مصرف کننده‌ها و حتی تعداد مصرف کننده‌ها که به طور همزمان به شبکه اتصال پیدا می‌کنند، مشخص شود. دستگاه‌های حفاظتی و نوع کلیدها در خصوص مصرف کننده‌ها و تعداد و نوع وسایل خبری وسایل اندازه‌گیری و کنترل که در کلیه مقادیر فیزیکی و الکتریکی نشان می‌دهند، به طور کامل تعیین شود.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله اصول طراحی و ساخت تابلو برق بررسی شد. این اصول اولیه شامل کنتور، بخش‌های ورودی و حتی خروجی تابلو برق می‌شود که علاوه بر آن باید به محل نصب کردن کلیدهای مینیاتوری، خازن‌ها، کلید اتوماتیک و غیره نیز توجه شود. به همین دلیل است که سازنده تابلو برق جهت طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی حتماً باید مطابق با این اصول اقدام کرده و تولید تابلو برق را مطابق با استانداردهای کشوری و جهانی در این زمینه به پیش ببرد. از طریق درگاه های ارتباطی درج شده در وب سایت میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناس مجموعه در ارتباط باشید. و با اصول طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی بیشتر آشنا شوید. همچنین می توانید قبل از هرگونه اقدام یا ثبت سفارشی، با مشاور و کارشناس مجموعه در ارتباط باشید. آرین پرتو لحظات خوش و روشنی را برای شما آرزو میکند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *