تست تابلو برق

نحوه تست میگر تابلو برق

تابلو برق‌ها جزو ابزار ضروری برای هر ساختمان هستند. در این تابلوها تمامی تجهیزات و وسایل برقی قرار می‌گیرند. تابلو برق‌ها نه تنها از تجهیزات برقی محافظت می‌کنند بلکه باعث حفظ و امنیت جان ساکنین ساختمان‌ها هم می‌شوند. از تابلو برق‌ها می‌توانید برای هدایت و مدیریت جریان برق هم در ساختمان استفاده کرد. مدل‌های مختلفی از این تابلو‌ها وجود دارند که هر کدام کارایی و عملکرد به خصوصی دارند. به منظور تایید سلامت و استاندارد تابلو برق‌ها باید تست‌هایی توسط متخصصین و تکنسین‌ها روی آن‌ها انجام شود.

اهمیت تست تابلو برق

به وسیله انجام تست‌های مختلف روی تابلو برق می‌توان میزان پایداری، دوام و ماندگاری آن و همچنین مقاومت عایق‌هایی که دارد را بررسی کرد. به صورت کلی با انجام مراحل تست می‌توان از نحوه عملکرد تابلو مطلع شد. این تست‌ها در بازه‌های زمانی مختلف کمک‌تان می‌کند تا چنانچه تابلو دچار مشکلاتی بود بتوانید آن‌ها را رفع و از بین ببرید. تکنسین‌ها و مهندسین تعمیرات تابلو برق‌ها با استفاده از دستگاه‌هایی به خصوص مثل دی‌الکتریک، این تابلوها را تست می‌کنند و در صورت بروز مشکل، سعی در رفع آن خواهند داشت.

از آن‌جا که استفاده از تابلو برق‌ها خطرناک است و باید به قسمت‌های مختلف آن آشنا بود تا مبادا خطر برق گرفتگی و … ایجاد شود، افرادی که علم و دانشی در زمینه تابلو برق ساختمان ندارند بهتر است که از انجام هرگونه تست روی تابلو خودداری کنند.

از تست میگر برای تابلو برق‌ها استفاده می‌شود. در این تست تکنسین سعی می‌کند هزار ولت جریان برق به سیم‌کشی‌های داخلی تابلو بدهد. این تست به منظور اطلاع از عدم نشتی جریان برق در سیم‌کشی‌ها استفاده می‌شود. در تست میگر از وسایل مختلفی استفاده می‌شود تا مقاومت و همچنین اندازه و میزان پایداری کابل‌های تابلو به دست بیاید. در دستگاه‌های میگر ولتاژ عادی حدود 10 ولت تا 100 کیلو ولت است. توسط این تست تکنسین کارهای مختلفی انجام می‌دهد، مثلا مقاومت‌های عایقی را در تابلو برق اندازه‌گیری، وضعیت تابلو برق را بعد از نصب سریعا بررسی و از آن برای افزایش ماندگاری وسایل برقی استفاده می‌کند یا تست‌های بازبینی مختلف را به وسیله آن انجام می‌دهد. تکنسین‌ها باید نحوه تست میگر تابلو برق را بیاموزند تا بتوانند با آن سلامت و ایمنی تابلوها را حفظ کنند.

انواع تست تابلو برق

تابلو برق‌ها دارای تست‌های مختلفی هستند که در زیر به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تست اتصال کوتاه تابلو برق

تکنسین برای اینکه بتواند مسیرهای عبور جریان برق را بررسی کند، از این تست با استفاده از مولتی‌متر استفاده می‌کند. این دستگاه میزان کمی از جریان برق را به مدار اصلی هدایت می‌کنند تا مقاومت دو سر پراب منفی و مثبت مولی‌متر به دست بیاید. اگر مقاومتی که در این دستگاه به دست می‌آید کم باشد، صدای بوق از دستگاه مولتی‌متر شنیده می‌شود که به این بوق، بوق بازر می‌گویند. به خاطر نام همین بوق به تست‌های اتصال کوتاه، تست بوق بازر نیز می‌گویند.

تکنسین‌ها در این روش تستی میزان رسانایی به آزمایش جریان برق، بررسی سوئیچ‌ها و … می‌پردازند. از تست‌های اتصال کوتاه که یکی از روش‌های تست تابلو برق است معمولا برای تابلو برق‌های ایستاده یا تابلو برق روکار بارانی استفاده می‌شود.

تست sat تابلو


بیشتر بخوانید: ترموستات تابلو برق چیست و چه کارایی دارد؟ 


تست ساده تابلو برق

تست‌های ساده جزو تست‌های مداوم و روتینی هستند که تکنسین‌ها باید روی تابلو برق‌ها انجام دهند. این تست‌ها هر چند کوتاه و ساده هستند اما با آن‌ها می‌توان میزان ایمنی تابلو برق را متوجه شد. کسانی که در زمینه مونتاژ تجهیزات برقی فعالیت می‌کنند، این تست را انجام می‌دهند.

تست عایق تابلو برق

برای تست عایق تابلو برق از دستگاه دی‌الکتریک استفاده می‌شود. مهمترین فاکتور در این نوع تست‌ها فاصله است که باید توسط مهندسین بررسی شود. مهندسین برق با استفاده از ولتاژ ایمپالس فاصله‌های نامناسب را تشخیص می‌دهند و برای رفع آن‌ها اقداماتی را انجام خواهند داد.

تست نسبت ولتاژ ضربات

تکنسین به منظور اطلاع از نسبت ولتاژ ضربات این تست را انجام می‌دهد. در هر پلاریته، از این تست 3 بار استفاده می‌شود. در این تست‌ها تکنسین‌ها سعی می‌کنند تا میزان ولتاژها را بر اساس ارتفاع محلی که تست می‌کنند، مشخص کنند.

تست بخش‌های کمک سیم‌کشی

فقط نباید تابلو برق را به چک کرد بلکه باید قطعات و وسایل اضافه و کمکی که برای آن وجود دارد را هم بررسی کرد تا در صورت بروز مشکل از آن جلوگیری شود. در واقع در صورتی که این وسایل چک نشوند، ممکن است در آینده مشکلات زیادی را به بار بیاورند. به همین دلیل تکنسین‌ها آن‌ها را تست و بررسی می‌کنند تا هر گونه نقص و مشکلی را شناسایی و سپس برطرف کنند.

برای تست تابلو برق چه مراحلی وجود دارد؟

برای اینکه مشکل و خطایی در هنگام نصب تابلو برق ایجاد نشود از تست‌های مختلفی استفاده می‌کنند. بعد از اینکه تجهیزات برقی در یک محیط در تابلو برق مونتاژ شدند، اکنون نوبت به انجام تست‌های مختلف است. اول تست چک کردن عایق‌های تابلو برق است تا از سلامت و کارکرد مناسب تجهیزات آن مطلع شد. تست بعدی دی‌الکتریک و تست دیگر هم چک کردن اتصالات در مدارهای محافظتی اصلی است. در نهایت هم تکنسین‌ها باید عملکرد الکتریکی و مکانیکی تابلو را بررسی کنید تا چنانچه مشکلی در تابلو برق از لحاظ الکتریکی یا مکانیکی وجود داشت، از آن جلوگیری کنند.

یکی از مراحل مهم در تست تابلو برق‌ها، تست ولتاژ است. در واقع تکنسین این تست را انجام می‌دهد تا ایمنی تابلو برق‌ها را تایید کند. در صورتی که کوچکترین خللی در این نوع تست دیده شود، تکنسین سریعا باید اقدامات لازم به منظور رفع اختلال را انجام دهد تا مشکل ریشه‌ای‌تر نشود. از تست ولتاژ تابلو برق که یکی از روش‌های تست تابلو برق است در مدل‌های مختلفی از این دستگاه‌ها مثل تابلوهای ایستاده، تابلوهای توکار یا تابلوهای روکار بارانی استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مراحل مهم تست تابلو برق، تست عایق است که باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود. در این تست به دستگاه‌های مختلفی نیاز است. مثلا تکنسین از دستگاه‌های دی‌الکتریک یا دستگاه‌های مخصوص اندازه‌گیری مقاومت عایق استفاده می‌کند. تکنسین‌ها سعی می‌کنند که که با یک میگر خارجی که ولتاژی به اندازه حداقل 600 ولت دارد، دوام و ماندگاری و استحکام عایق‌های تابلو را بررسی کند.

طریقه تست عایقی تابلوهای فشار ضعیف

آموزش دیدن و یادگیری نحوه استفاده از دستگاه دی‌الکتریک نیز خود یکی از مهمترین مراحل تست تابلو برق است. تا تکنسین به این دستگاه تسلط کافی پیدا نکند و نتواند آن را بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانین مشخص به کار ببرد، نباید از آن استفاده کند. استفاده از این دستگاه نیاز به دانش تخصصی و حرفه‌ای دارد.


بیشتر بخوانید: آموزش اصول و استانداردهای سیم کشی ساختمان


نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی انواع روش‌های تست تابلو برق پرداختیم. همچنین با انواع تجهیزات تست تابلو برق نیز آشنا شدیم. همانطور که در طول مطلب خواندید، تست تابلو برق نیازمند دانش و تجربه خاصی است و به همین دلیل نباید توسط افراد معمولی یا غیر حرفه‌ای انجام شود.

همانطور که می‌دانید تجهیزات برقی خطرات زیادی دارند و اگر با دانش کافی برای تعمیرات آن‌ها اقدام نکنید، نه تنها ممکن است آسیب بیشتری بینند بلکه امکان دارد خطرات جانی یا مالی نیز بیافرینند.

کسی که به علم استفاده از انواع تابلو برق آشنایی دارد، سعی می‌کند با به کار گیری تست‌های مختلف، ایمنی و مقاومت تابلو برق‌ها را افزایش دهد. بدون شک ایجاد خرابی یا مشکلاتی از این دست جدای از هزینه زیادی که می‌تراشد، انرژی و زمان زیادی هم از شما می‌گیرد تا دوباره تابلو برق به حالت اولیه باز گردد. به منظوری جلوگیری از این اتفاق انواع تست‌های مختلف مثل تست ولتاژ یا عایق تابلو برق لازم است.

بهتر است وظیفه تست تابلو برق را بر عهده مونتاژکارانی بگذارید که تجهیزات برقی را در تابلو برق ساختمان‌تان قرار می‌دهند. از آن‌ها بخواهید در دوره‌ها و فواصل زمانی مشخص برای تست بخش‌های مختلف تابلوها اقدام کنند تا در صورت بروز هر گونه مشکل، از ریشه‌ای‌تر شدن آن جلوگیری کنند.

شرکت مهندسی آرین پرتو در زمینه خدمات و تعمیر تابلو برق فعالیت می‌کند. این مجموعه با پروژه‌های بزرگی توفیق همکاری دارد و حالا با دانش و جربه حرفه‌ای خود می‌تواند تمامی تست‌ها و خدمات تعمیرات تابلو برق را بر عهده بگیرد. تکنسین‌ها و مهندسین مجموعه مهندسی آرین پرتو با سال‌ها دانش و تجربه سعی می‌کنند که روش‌های تست تابلو برق را با توجه به نوع تابلویی که در ساختمان شما وجود دارد به کار ببرند. تجهیزات تست تابلو برق نیز در این مجموعه کامل است و به همین منظور تست‌ها به صورت کامل و بدون نقص انجام می‌شوند.

اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های تست تابلو برق دارید یا می‌خواهید در مورد روند تعمیرات و تست تابلوبرق‌ها توسط مجموعه آرین پرتو اطلاعاتی به دست آورید، همین حالا می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا به صورت کامل شما را راهنمایی کنند. کارشناسان آرین پرتو در خدمت شما هستند تا با تمام دانش و تجربه خود در طی سال‌های گذشته، به تمام سوالات شما در زمینه تعمیرات و تست تابلو برق‌ها پاسخ دهند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *