تابلو برق کنتوری چیست؟ مشخصات فنی و کارایی [نحوه اجرا]

تابلو برق کنتوری چیست

تابلو برق کنتوری چیست؟ آیا با مشخصات فنی کارایی و نحوه اجرای تابلو برق کنتوری آشنا هستید؟ تابلو برق‌های ساختمانی یا خانگی را با نام تابلو برق کنتوری می‌شناسیم که شامل کلیه تجهیزات حفاظتی در قسمت داخلی تابلو از جمله کلیدهای مینیاتوری و کنتورها می‌باشد. این تابلوها معمولاً در قسمت ابتدایی انشعابات برقی قرار می‌گیرند و کنترل کردن جریان برق و ایمنی آن را بر عهده دارند. در این تابلوها شما می‌توانید قسمت‌ها و تجهیزات مختلفی از جمله انواع فیوزها، چراغ‌های سیگنال، کنتورها و غیره را ببینید که در هماهنگی با یکدیگر کار می‌کنند و ایمنی اپراتور و کل سیستم الکتریکی را تضمین خواهند کرد. در این مقاله تابلو برق کنتوری، مشخصات فنی، عملکرد و کارایی آن را بررسی می‌ کنیم.

تابلو برق کنتوری چیست؟

تابلو برق کنتوری که به آن تابلو برق ساختمانی یا خانگی هم می‌گویند، شامل کنتورها به همراه تجهیزات جانبی از جمله کلیدهای مینیاتوری هستند که معمولاً در قسمت ابتدای انشعابات برقی در داخل ساختمان‌ها قرار می‌گیرند، یعنی برق در ابتدا به این قسمت وارد شده و از آنجا به کل قسمت‌های ساختمان هدایت خواهد شد. در داخل این تابلو برق‌ها امکان نصب کردن تجهیزات مختلفی از جمله چراغ‌های سیگنال، انواع فیوزها، کنتورها و غیره وجود دارد که تمامی این اجزا در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند و در نهایت علاوه بر تامین کردن ایمنی در سیستم الکتریکی می‌توانند سلامت و امنیت اپراتور و ساکنین ساختمان‌ها را نیز تامین کنند. تابلو برق کنتوری در انواع سه فاز، تک فاز و دیماندی تولید و عرضه می‌شود. در واقع تابلو برق‌ها به صورت انواع مختلف هستند که یکی از آنها تابلو برق کنتوری است.

مشخصات فنی تابلو برق کنتوری چیست

توزیع کردن برق در واحدهای مسکونی و همچنین مشاعات در داخل تابلو برق‌ها به گونه‌ای است که ابتدای کابلی از طرف شرکت توزیع برق به قسمت کنترل برق وارد می‌شود و هنگامی که برق از این کنتورها توزیع می‌شود، معمولاً تحت حفاظت کامل کلیدهای مینیاتوری قرار دارد و با ایمنی بالایی بین واحدهای مختلف توضیح خواهد شد. در تابلو برق‌های ساختمانی امکان نصب کردن کنتورهای تک فاز و سه فاز وجود دارد که نوع تک فاز برای مصارف خانگی و نوع سه فاز برای تصفیه خانه‌ها، موتورخانه‌ها و آسانسورها مناسب است. بدنه این تابلو برق‌ها نیز به صورت روکار، توکار و ایستاده طراحی می‌شود که معمولاً در هنگام ساختن بنای کلی ساختمان محل نصب و چگونگی نصب آن نیز مشخص خواهد شد.

تابلو برق کنتوری

تابلو برق ساختمانی به زبان ساده

به بیانی گرفتن یک انشعاب از شرکت توزیع برق مستلزم این موضوع می‌باشد که یک تابلو برق کنتوری خوب تهیه کرده و سپس آن را در قسمتی از ساختمان نصب کنید. پیش از استفاده از انشعابات برقی نصب این تابلو باید مورد تایید اداره برق قرار بگیرد و به این ترتیب استاندارد آن تضمین شود، چون تنها در صورت برخورداری از استانداردهای لازم است که احتمال بروز هرگونه خسارت مالی و یا خطر جانی به حداقل می‌رسد. این تابلو برق‌ها حتماً توسط مهندس ناظر شرکت توزیع برق مورد بررسی کامل قرار گرفته و تایید می‌ شود. قسمت‌ های تابلو برق کنتوری طبق استاندارد هایی که توسط شرکت توزیع برق برای یک تابلو برق کنترلی در نظر گرفته می‌ شود. قسمت‌ های زیر در یک تابلو برق کنتوری وجود دارد:

قسمت ورودی

در این قسمت از تابلو برق کنتوری بخش‌ هایی مانند شینه اصلی، کلید اتوماتیک، کمپکت، سیم کشی و خازن قرار گرفته است. این قسمت حتماً باید قفل و پلمپ باشد، یعنی تنها کارشناسان شرکت توزیع برق اجازه دسترسی به آن را دارد.

لوازم اندکیزه‌گیری

در این قسمت از تابلو برق کنتوری کنتورهای سه فاز یا تک فاز نصب می‌شود و طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که امکان رویت و قرائت کنتور بدون باز کردن درب تابلو وجود داشته باشد.

قسمت خروجی

در این قسمت از تابلو برق که معمولاً در پایین کنتورها نصب می‌شود، بخش‌های دیگری قرار دارد. مونتاژ کلید مینیاتوری از نوع سی که حتماً باید با جریان مصرفی انشعابات برای مشترکین متناسب باشد و در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد، در همین قسمت نصب شده است.

این قسمت از تابلوها نیز مانند دیگر قسمت‌های تابلو کنتوری حتماً پیش از آنکه مشترک از آنها استفاده کند، به وسیله تابلو ساز قفل و پلمپ می‌شود. ترمینال‌های خروجی که پس از کلیدهای مینیاتوری قرار گرفته‌اند، حتماً به وسیله صفحات فلزی از قسمت‌ های دیگر تابلو جدا باشند.

نکاتی که قبل از خرید یا سفارش تابلو برق به آن توجه کنید

در صورت امکان این تابلو برق‌ها حتماً باید تاییدیه را از مراکز معتبر مانند شرکت توزیع برق به دست بیاورند.

پیش از خرید حتماً محل نصب آن در قسمت داخلی یا بیرونی ساختمان‌ها را مشخص کنید.

سعی کنید در هنگام خرید و سفارش تابلو برق کنتوری، یک کلاهک بارانی نیز جهت نصب کردن بر روی آن سفارش دهید.

به مقدار جریان و ولتاژی که قرار است از داخل تابلو برق کنترلی عبور کند توجه داشته باشید.

درجه حفاظت از تابلو برق را پیش از نصب بررسی کنید.

به جنس تابلو برق توجه داشته باشید که از نوع فلزی یا غیر فلزی باشد.

تابلو برق را متناسب با شرایط نظم از نوع ایستاده، دیواری و غیره انتخاب کنید.

توجه کنید که علاوه بر مورد فوق تابلو برق شما از نوع روکار یا توکار باشد.

به رنگ تابلو برق توجه کنید که از جنس الکترواستاتیک باشد یا خیر.

به کلیه تجهیزاتی که در داخل یک تابلو برق به کار رفته‌اند توجه کنید، چون حتماً باید این تجهیزات کامل باشند.

برند سازنده تابلو برق را فراموش نکنید.

سعی کنید تابلو برق را از نوع هوشمند و جدید آن تهیه کنید، چون تجهیزات بهتر و بیشتری دارد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله تابلو برق کنتوری، همچنین مشخصات فنی، کارایی و عملکرد آن را بررسی کردیم. تابلو برق کنتوری که آن را با نام تابلو برق ساختمانی یا خانگی نیز می‌شناسیم به عنوان بخش مرکزی جهت کنترل و هدایت جریان برق بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود که علاوه بر این کار می‌تواند ایمنی کلیه ساکنان ساختمان‌ها و حتی سیستم‌های الکتریکی را تضمین کند. بنابراین وجود آن جهت استفاده از انشعابات برق شهری ضروری می‌باشد. از طریق فرم تماس با ما در فیلد درج شده تماس با ما، میتوانید بیشتر با تابلو برق کنتوری، انواع مختلف این نوع از تابلو برق‌ها، نحوه صحیح راه‌اندازی و استفاده کردن از آن و غیره آشنا شوید. همچنین مشاوره قبل از سفارش تابلو برق یا مسائل مربوط به تابلو برق های هوشمند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *