آموزش نصب تابلو برق صنعتی و راه‌اندازی آن به زبان ساده

نصب تابلو برق صنعتی

آیا با نحوه نصب تابلو برق صنعتی و راه‌اندازی آن آشنا هستید؟ نصب این تابلو برق‌ ها شامل چه مراحلی می‌ باشد؟ وظیفه انواع تابلو برق‌ ها توزیع کردن برق از شبکه و همچنین انشعابات برقی در داخل دستگاه‌های مختلف و واحدهای مسکونی می‌باشد که اجزای گوناگونی دارد و به صورت یکجا در داخل یک محفظه فلزی قرار گرفته است. این محفظه بر روی دیوار نصب می‌ شود. تابلو برق‌ ها در سیستم‌ های الکتریکی ساختمان‌ ها بسیار مهم هستند، اما موضوع مهم‌ تر نحوه درست نصب و راه اندازی کردن آنها می‌ باشد که حتماً باید توسط تکنسین حرفه‌ای و با تجربه انجام شود و این افراد بتوانند نکات ایمنی را در زمان نصب کردن رعایت کنند. در این مقاله آموزش نصب تابلو برق صنعتی و راه اندازی آن را بررسی می کنیم.

مراحل نصب تابلو برق صنعتی

گفتیم که تابلو برق‌ ها وظیفه توزیع کردن برق را در شبکه‌ها و همچنین انشعابات برقی کلیه دستگاه‌ ها و واحدهای مسکونی بر عهده دارند و از قسمت‌ ها و اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که تمامی آنها در داخل یک محفظه فلزی قرار گرفته است. این محفظه باید بر روی دیوار نصب و راه‌اندازی شود. در واقع وجود چنین تابلوهایی برای بهره‌ مندی از سیستم الکتریکی بسیار مهم و ضروری می‌باشد، اما یک موضوع مهم‌ تر نیز در این رابطه وجود دارد و آن هم این است که برای نصب کردن آن حتماً باید از افراد و تکنسین بسیار حرفه‌ای و با تجربه کمک بگیریم تا این افراد بتوانند نکات ایمنی مهم را در زمان نصب کردن رعایت کنند، اما مراحل نصب کردن این تابلو برق‌ های بسیار کاربردی به شرح زیر می‌باشد:

  • مرحله اول

مرحله اول نصب کردن تابلو برق این است که محل نصب را با دقت بررسی کنید، چون باید مشخص شود که شما قرار است از تابلوهای فاقد آی پی یا تابلوهای آی پی دار استفاده کنید. در هنگام آموزش نصب تابلو برق صنعتی نیز بر روی این مرحله تاکید فراوان می‌شود، چون اهمیت آن بالا می‌ باشد.

  • مرحله دوم

در این مرحله و پس از آنکه محل نصب مشخص شد، حال باید با توجه به اندازه مجموعه و نوع دیوار، نوع تابلو برق صنعتی روکار یا توکار را انتخاب کنید. در صورتی که هدف استفاده کردن از تابلوهای برق توکار است، باید پیش از نصب کردن تابلو محل قرار گرفتن آن به طور دقیق تعیین شود.

  • مرحله سوم

پس از آنکه نوع روکار یا توکار بودن تابلو مشخص شد حال باید در این مرحله اگر تابلو شما از نوع فلزی است، جهت تهیه کردن ابزارهای مناسب نصب با توجه به ضخامت و وزن تابلوها اقدام کنید، چون گاهی ممکن است جهت نصب کردن تابلوها به ابزارهای متفاوت نیاز داشته باشیم.

  • مرحله چهارم

در این مرحله حتماً باید در هنگام نصب کردن تابلو به موضوع سمت باز شدن درب آن دقت ویژه داشته باشید، یعنی درب تابلو باید در مکانی باز شود که امکان دسترسی به داخل جعبه برای اپراتور فراهم شود و ما برای استفاده کردن از قسمت‌ های مختلف جعبه با مشکل مواجه نشویم.

تابلو برق صنعتی

  • مرحله پنجم

پیش از راه اندازی کردن تابلو حتماً اجزای مختلف آن را مشخص کنید که قرار است در داخل جعبه قرار بگیرد.

توجه به استانداردهای نصب تابلو برق صنعتی

یکی دیگر از مراحل آموزش‌ نصب تابلو برق صنعتی توجه داشتن به استانداردهای لازم جهت نصب و راه‌اندازی آن می‌ باشد که بهتر است در این رابطه به موارد و استانداردهای زیر توجه کنید:

کلیه قطعات و لوازم تابلو برق‌ ها حتماً باید توسط متخصصین مورد تایید قرار بگیرد.

نقشه تابلو برق باید بدون هیچ گونه دستکاری و تغییر پیاده سازی شود.

به لحاظ زیبایی ظاهری و فنی باید ابعاد تابلو برق کاملاً مناسب مکان نصب باشد.

تابلو برق‌ های سلولی ایستاده به صورت کاملاً جداگانه عرضه می‌ شوند که پس از تهیه در مکان نصب به یکدیگر پیچ می‌شوند.

برای آن دسته از سیم‌هایی که در نزدیک قسمت لولای تابلو قرار می‌گیرند باید حتماً از لوله‌های برق استفاده شود.

تابلو برقی که نصب می‌کنید حتماً باید پلاک شناسایی داشته باشد.

حتماً باید گوشه‌ های تابلو برق با یکدیگر گونیا باشند.

برای نصب کردن کلیه قطعات داخلی مانند چراغ‌های سیگنال یا مدارهای فرمان باید از فیوز محافظ استفاده کنید.

در تابلو برق‌ها باید کلیه لولاها کاملاً ضد آب و گالوانیزه باشند.

از استفاده کردن لولاهای یکسره در تابلو برق‌ها خودداری کنید.

در هنگام نصب کردن اتصالات بدنه باید واشر تخت فنری و گالوانیزه استفاده شود.

سیم کشی قسمت‌های داخلی تابلو برق به وسیله سیم‌های افشان می‌باشد، اما نباید داخل تابلوها بیشتر از ۶۰ درصد از این سیم‌ها پر شود.

میان تابلو برق با دیوار و همچنین میان دو تابلو برق با یکدیگر باید حداقل فاصله‌ای برابر با ۷۰ سانتی‌متر وجود داشته باشد.

حداقل فضای باز را برای باز کردن درب تابلو برق لحاظ کنید تا این درب‌ها با زاویه و به راحتی باز شوند.

نحوه طراحی کردن اتاق پست و اتاقک باید به شکلی باشد که آب‌های سطحی نتوانند وارد تابلو برق شوند.

فضای قرارگیری و نگهداری تابلو برق حتماً باید به گونه‌ای باشد که مانع از خاک گرفتگی، گرد و زنگ زدگی بر روی تابلو شود.

حال با توجه به موارد فوق قطعاً متوجه شدید که نصب کردن یک تابلو برق چه اهمیت ویژه‌ای دارد. چون یکی از پرکاربردترین تجهیزات در سیستم‌های برقی هستند که محافظت کردن از کلیه لوازم برقی و دستگاه‌ ها را انجام می‌ دهند. این تابلوها انرژی فراوانی برای تامین کردن برق مراکز صنعتی و تجاری دارند، اما با تمامی این اوصاف نحوه نصب کردن آن اهمیت بالایی دارد و در صورت نصب درست و مناسب است که ما می‌ توانیم از این انرژی برخوردار شویم.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله آموزش نصب تابلو برق صنعتی را بررسی کردیم. به همان نسبت که وجود یک تابلو برق صنعتی جهت توزیع کردن برق در دستگاه‌ها و ساختمان‌های مسکونی مهم است، به همان نسبت نیز نحوه نصب و راه‌اندازی آن اهمیت دارد، یعنی این کار باید با رعایت کردن کلیه اصول ایمنی و استانداردها و حتماً توسط افراد ماهر در این زمینه انجام شود تا احتمال بروز هر گونه خطری در آنها به حداقل خود برسد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *