نگهداری از تابلو برق

حفاظت و نگهداری از تابلو برق یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید همواره مورد توجه باشد. این کار باعث افزایش طول عمر تابلو برق شده و احتمال خرابی آن را کاهش می‌دهد. افزایش طول عمر تابلو برق و جلوگیری از صدمه به دستگاه‌های برقی در گروه نگهداری و سرویس مرتب تابلو برق است. در ادامه مقاله به بررسی اهمیت نگهداری از تابلو برق و روش‌های آن پرداخته‌ایم.

سرویس و نگهداری از تابلو برق چه اهمیتی دارد؟

تابلو برق معمولاً به صورت محفظه‌ای فلزی است که در آن تجهیزات قطع و وصل برق، کنترل، سنجش، حفاظت و پایش آن تعبیه می‌شود. تابلو برق، کار کنترل و توزیع برق در بین سیستم برق‌رسانی را انجام می‌دهد. وجود تابلو برق باعث کنترل و حفاظت سطح بالاتر برق و دستگاه‌های برقی و نیز کاهش هزینه‌ها در تعمیر تابلو برق می‌شود. به‌این‌ترتیب احتمال تخریب تجهیزات ارتباطی، دستگاه‌های برقی و برق‌گرفتگی افراد کاهش می‌یابد. تجهیزات و سیستم توزیع برق باید به صورت بی‌وقفه و بی مشکل کار کنند. سرویس دوره‌ای و نگهداری از تابلو برق احتمال خرابی ایجاد مشکل در برق و دستگاه‌های برقی آن فضا را کاهش می‌دهد.

13 قدم مهم برای نگهداری و افزایش طول عمر تابلو برق

برای نگهداری و افزایش طول عمر تابلو برق لازم است اقداماتی به صورت دوره‌ای و منظم در راستای بهبود عملکرد دستگاه‌ها و اتصالات درون تابلو برق انجام شود که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره‌ کرده‌ایم:

انجام بازرسی‌های روتین دوره‌ای

تست‌های روتینی که باید برای نگهداری تابلو برق انجام شوند طبق استانداردهای IEC61439-1 و IEC61439-2 شامل سه بخش بررسی عایق، بررسی وضعیت اتصال مدارهای حفاظتی و بررسی‌های چشمی هستند. برای بررسی عایق، ابتدا تابلو برق را خاموش کرده سپس با یک اهم متر که حداقل ولتاژ 500VDC دارد آن را اندازه می‌گیرند. همچنین در بررسی اتصالات، کلیه اتصالات سیم‌ها و دستگاه‌های درون تابلو بررسی می‌گردد. در بازرسی چشمی نیز از طریق کارهایی مثل کنترل سیم‌کشی‌ها، بررسی تجهیزات جانبی، کنترل فاصله نصب، تست کارکرد الکتریکی، وضعیت مکانیکی سیستم، بررسی‌های ظاهری و غیره نسبت به عملکرد درست تابلو برق اطمینان می‌یابند.

افزایش طول عمر تابلو برق

بازدید با مادون قرمز

تصاویری که با استفاده از دستگاه‌های مادون قرمز گرفته می‌شوند برای شناسایی تجهیزاتی که در معرض خطر هستند کاربرد دارند. به‌این‌ترتیب قبل از اینکه خطری ایجاد شود و سیستم برق با قطعی مواجه گردد می‌توان مسئله را حل کرد.

تعویض مدارشکن قدرت

این‌که مدارشکن قدرت را سالی یک‌بار به صورت دستی راه‌اندازی کنید می‌تواند به جلوگیری از ایجاد مشکل در سیستم برق کمک کند. با این کار محل اتصال آن تمیز باقی می‌ماند و دستگاه‌های عملیاتی می‌توانند به‌راحتی جابجا شوند.

نگهداری و نظافت

نظافت تابلو برق، بررسی‌های دوره‌ای، روغن‌کاری، معاینه، تمیزکاری و موارد ازاین‌دست در نگهداری از تابلو برق اهمیت دارد و می‌تواند احتمال خرابی دستگاه را کاهش دهد. در محیط‌هایی که رطوبت یا آلودگی محیطی زیادی وجود دارد استفاده از عایق باعث آسیب کمتر به سیستم می‌شود. رطوبت، گردوغبار و گرما باعث کاهش رسانایی در سیستم‌های برقی می‌شوند و احتمال اتصال کوتاه در این سیستم‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین باید تابلو برق از نفوذ این عوامل حفظ گردد.


مقاله پیشنهادی: تابلو برق هوشمند ساختمان


روانکاری و روغن‌کاری تجهیزات مکانیکی

تجهیزات مکانیکی تابلو برق باید به صورت دوره‌ای روغن‌کاری شوند. این کار باعث کاهش اصطکاک در آن‌ها و افزایش طول عمر دستگاه‌ها می‌گردد. کلیدها، لوله‌ها، سکسیونرها و غیره نیاز به این کار دارند. البته باید در نظر داشت که روغن‌کاری باید بعد از نظافت و برداشتن گردوغبار انجام گردد.

آچارکشی قطعات

به مرور زمان و در اثر لرزشهایی که در هنگام کار تابلو برق ایجاد می‌شود تجهیزات آن نیاز به آچارکشی پیدا می‌کنند.

تست عملکرد تجهیزات مختلف

تجهیزات مختلف زیر نیاز به کنترل دوره‌ای دارند و باید صحت عملکرد آن‌ها مورد بازبینی قرار بگیرد:

  • رله‌ها و تجهیزات حفاظتی
  • هیترها
  • تجهیزات روشنایی
  • اتصالات، شستی و کلیدها
  • کابل‌ها
  • مدارهای کنترل
  • سلامتی بدنه

به‌روزرسانی تجهیزات

تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است و جایگزینی تجهیزات جدید با موارد قدیمی می‌تواند جلوی آسیب و خرابی سیستم را بگیرد. اما روش بهتر تعویض همه تجهیزات تابلو برق است که گرچه هزینه بیشتری به همراه دارد، اما در بلندمدت هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کاهش می‌دهد.

تعمیر تابلو برق

برون‌سپاری تعمیر و نگهداری

شرکت‌هایی که به صورت تخصصی در زمینه تعمیر و نگهداری کار می‌کنند در کارشان مهارت بیشتری دارد و بهتر می‌توانند امکانات موجود را مدیریت و خطاهای احتمالی را تشخیص دهند. به‌این‌ترتیب هم مشکلات پیش از وقوعشان شناسایی می‌شوند و هم در صورت ایجاد مسئله، با سرعت بیشتری قابل حل است. این کار باعث می‌شود خیال شما از بابت نگهداری تابلو برق و عملکرد درست آن راحت باشد.

استفاده از ابزارهای نگهداری پیشگیرانه

جمله پیشگیری بهتر از درمان است در اینجا هم کاربرد دارد. پیشگیری از ایجاد خرابی باعث می‌شود بار هزینه‌های تعمیرات کاهش یابد. به‌این‌ترتیب بهتر است از ابزارهایی که هر مشکلی را به‌محض وقوع نمایش داده یا حتی آن‌ها را پیش‌بینی می‌کنند استفاده کنید. یکی از این تجهیزات نمایشگر آنلاین است که همه ایرادهای تابلو برق که در معرض دید افراد نیستند را شناسایی کرده و نمایش می‌دهد. به‌این‌ترتیب حفاظت از تابلو برق تسهیل می‌گردد.

اجرای استاندارد NPFA 70E

این استاندارد مربوط به نگهداری سیستم‌های توزیع الکترونیکی است و توصیه‌هایی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی ارائه می‌کند.

آنالیز تست کوتاه و بررسی جهت جریان

اتصال کوتاه یکی از مواردی است که می‌تواند خرابی‌های خیلی زیادی در سیستم‌های برقی ایجاد کند و احتمال آتش‌سوزی را افزایش دهد. بنابراین تست اتصال کوتاه در افزایش طول عمر تابلو برق اهمیت زیادی دارد.

وجود لوازم خاموش کردن آتش در نزدیکی تابلو برق
هرگونه اختلال در تابلو برق می‌تواند باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی شود. به‌همین‌دلیل لازم است تجهیزات لازم در نزدیکی آن تعبیه شود تا در صورت لزوم به‌سرعت آتش را اطفا کند.

شما میتوانید در سایت آرین پرتو درباره انواع تابلو برق، قیمت آن و نحوه ساخت تابلو برق اطلاعات کسب نمایید. آرین پرتو با بیش از 10 سال سابقه در صنعت تابلو برق همواره در تلاش است تا بهترین کیفیت و خدمات را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

جمع‌بندی

تابلو برق یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم برق‌رسانی در ساختمان‌ها و فضاهای مختلف است. عملکرد درست این تابلو موجب حفظ امنیت کل سیستم و کاهش هزینه تعمیرات و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی می‌شود. در این راستا لازم است عملیات تست و نگهداری به صورت دوره‌ای برای بخش‌های مختلف تابلو برق انجام شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *