۰ تا ۱۰۰ تابلو برق: اجزا و نحوه ساخت

۰ تا ۱۰۰ تابلو برق: اجزا و نحوه ساخت

آیا می دانستید که تابلو برق به عنوان “قلب عملیاتی” هر ساختمان یا سیستم برق تاسیساتی در نظر گرفته می‌شود؟ طبق استانداردهای IEC برای تمام صنایع، تابلو برق مورد نیاز است. در واقع، تابلو برق سیستمی است که عملیات مربوط به کنترل قدرت برق از طریق آن انجام می‌شود و با توجه به اینکه، سبک زندگی مدرن ما بیش از هر زمان دیگری به برق متکی است، انتخاب تابلو برق مناسب ضروری است.(۰ تا ۱۰۰ تابلو برق: اجزا و نحوه ساخت)

یک تابلو برق از یک محفظه فلزی ساخته می شود که معمولاً از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم است و عمدتا با نرم افزارهایی مانند اتوکد، EPLAN طراحی می ‌شود.

اجزای متداول مورد استفاده در تابلوهای برق

  1. نصب ریل DIN: ریل DIN پشتیبانی مکانیکی برای تمام قطعات کوچک الکتریکی را فراهم می‌کند و آنها را در کنار هم نگه می‌دارد. قطعاتی مانند ترمینال بلوک، MCB، رله و … را می‌توان روی آن نصب کرد.
  2. قطع کننده مدار: این قطعه به محافظت از تمام اجزای یک پنل در برابر خطاهای الکتریکی، نوسانات و غیره کمک می‌کند.
  3. فیوز: فیوزها برای محافظت در برابر جریان بیش از حد برق استفاده می‌شوند.
  4. بلوک‌های ترمینال برای توزیع اتصالات سیم‌کشی در داخل و خارج از پانل به کار می روند.
  5. کنتاکتور: برای کنترل توان دستگاه‌های میدانی استفاده می‌شود.
  6. منبع تغذیه حالت سوئیچ (SMPS): SMPS یک قطعه الکترونیکی است که AC را به DC تبدیل می‌کند. این برق DC برای عملیات‌های مختلف در داخل پنل مورد استفاده قرار می گیرد.
  7. رله: رله‌ها سوئیچ‌هایی هستند که به صورت الکتریکی کار می‌کنند و برای کنترل دستگاه‌ها کاربرد دارند.
  8. ترموستات: ترموستات‌ها برای تنظیم دمای مورد نظر استفاده می‌شوند، هر زمان که دمای مورد نیاز فراتر از حد نیاز باشد، ترموستات عملکرد دستگاه‌های گرمایش یا سرمایش را قطع می‌کند. کنترل واحد گرمایش و سرمایش برای عملکرد مطلوب لازم است تا دمای تمام اجزای تابلو برق حفظ شود.
  9. دکمه‌ها و سوئیچ‌ها: برای کارکرد مناسب عملکرد هر قطعه تابلو، اپراتور می‌تواند از دکمه‌های فشاری استفاده کند. به عنوان مثال، از دکمه‌های فشاری برای راه اندازی/توقف موتور استفاده می‌شود.

اهمیت طراحی بهینه تابلو برق ها

تابلوهای برق به عنوان مرکز کنترل برای بسیاری از سیستم‌های الکتریکی عمل می‌کنند. اگر تابلو برق به خوبی طراحی و ساخته شده باشد، دسترسی به قسمت‌های محتلف آسان می ‌شود و به مرور زمان می‌توان سیستم‌های الکتریکی اضافی را به تابلو اضافه کرد. اگر پانل ضعیف طراحی و ساخته شده باشد، مشکلات زیادی ممکن است ایجاد شود.

 

نحوه طراحی و ساخت تابلو برق

تابلوهای برق مرکز کنترل یک سیستم الکتریکی هستند.  برای ساخت آنها مراحل زیر دنبال می شود:

مرحله 1: نیازهای سیستم و اجزای منفرد را تعیین می شود. در سازه‌های مسکونی، نیازهای الکتریکی یک خانواده در طول زمان تغییر می کند. ممکن است برای اعضای خانواده پرجمعیت قطعاتی به ساختار اضافه شود. تابلو برق طوری طراحی و ساخته می شود که این تغییرات را پذیرا باشد. اگر قطعات الکتریکی اضافی در آینده به تابلو اضافه شود، پانل باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا آن اجزا را در خود جای دهد. در ساتخت تابلو این فاکتور در نظر گرفته می شود.

گام 2: کدهای برق مورد نیاز برای پروژه نوشته می شود. حتی پوشش پانل باید از مواد تایید شده توسط کدهای برق ساخته شود. کدهای برق را می توان در وب سایت کمیسیون استانداردهای ساختمانی دولت ها دریافت کرد. فهرستی از مواد قابل قبول برای ساخت پانل و هر گونه اطلاعات مربوط به سیم کشی پانل مانند بارشکن ها تهیه می شود.

مرحله 3: یک طرح اولیه از تخته پانل کشیده شده و یک توالی منطقی از مکان قرار گرفتن هر قطعه و اجزاء روی پانل در نظر گرفته می شود. اجزای پانل، مانند سوئیچ ها، باید به راحتی قابل دسترسی باشند و بر اساس استفاده در خوشه‌ها گروه بندی شوند. اگر پانل دستگاه‌ها را در دو طرف آن کنترل می‌کند، سوئیچ‌های دستگاه‌ها باید بر اساس آن دسته‌بندی شوند. پانل طوری طراحی و ساخته می شود که کنترل‌ها یا سوئیچ‌ها سر جای خود قرار می‌گیرند. سپس برش کاری و خم کاری و سوزاخ کردن بدنه تابلو توسط تیم متخصص صورت می گیرد، بدنه رنگ می شود و اسکلت بدنه مونتاژ می شود، سپس مونتاژ قطعات انجام می گیرد. خدمات برق و تهویه مطبوع با کیفیت را از آرین پرتو بخواهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با آرین پرتو همراه باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *