انواع تابلو برق کنتوری | تابلو برق خانگی و قیمت خرید

تابلو برق خانگی

انواع تابلو برق کنتوری کدامند؟ تابلو برق خانگی یا تابلو برق کنتوری از اجزای ضروری و اجتناب ناپذیر در مجتمع‌های تجاری و مسکونی هستند که وظیفه آنها محافظت کردن از کلیه مدارها و همچنین مدیریت کردن توزیع برق در داخل ساختمان‌ها می‌باشد. این تجهیزات علاوه بر این موارد ایمنی و امنیت ساکنان ساختمان مورد نظر را نیز تضمین می‌کنند. در واقع تابلو برق کنتوری یا تابلو برق خانگی از قسمت‌های مختلفی مانند کلیدهای اتوماتیک، کلیدهای مغناطیسی و غیره تشکیل می‌شوند که در کنار هم وظیفه کنترل و هدایت جریان برق را بر عهده دارند که نحوه استفاده و مکان استفاده آنها با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله انواع تابلو برق کنتوری را معرفی می‌ کنیم.

آشنایی با انواع تابلو برق کنتوری

انواع تابلو برق خانگی یا تابلو برق کنتوری که معمولاً در داخل ساختمان‌ ها و مجتمع‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌ شوند، در این پست به بررسی این موارد خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید:

تابلو برق اصلی

وقتی که جریان برق از تیر چراغ برق به داخل ساختمان‌ها وارد می‌شود، ابتدا به داخل این تابلو هدایت شده و از طریق همین تابلو است که به کلیه واحدها و قسمت‌های ساختمان مورد نظر توضیح خواهد شد. این تابلو را معمولاً در ورودی مجتمع و نزدیک به درب اصلی نصب می‌کنند. اندازه و ابعاد آن نیز متناسب با متراژ و تعداد واحدهای مسکونی تعیین خواهد شد. مدار منبع تغذیه دقیقاً در مرکز این تابلو نصب شده است و در این قسمت کنتاکتورهایی نیز تعبیه شده اند تا به این ترتیب خروجی هر کدام از کلیدهای فیوز وارد کنتور شود. تابلو برق اصلی در واقع از سه قسمت شامل ورودی، برق کنتور و بخش خدمات ساخته شده است.

تابلو برق عمومی

دومین نوع از تابلو برق خانگی یا تابلو برق کنتوری نوع عمومی آن می‌باشد که معمولاً در قسمت نزدیکی درب ورودی ساختمان‌ها نصب می‌شود. این تابلو مشاع دارای ۱۳ ردیف است. پس از مرحله تخمین زدن خط و همچنین آماده سازی تابلو مورد نظر باید قاب آن بر روی دیوار ساختمان نصب شود. در برخی از ساختمان‌ها این تابلو مجزا می‌باشد، اما در برخی از آنها نیز بخش جداگانه‌ای جهت تعبیه آن وجود ندارد، یعنی برای این تابلو نیز در داخل تابلوی کنتور قسمتی در نظر گرفته می‌شود. کابل برق اصلی که از تیر چراغ برق به داخل ساختمان‌ها وارد می‌شود، ابتدا باید به داخل همین تابلو وارد شده و در نهایت به کلیه قسمت‌ های ساختمان‌ ها توزیع شود. فیوزهای ۱۰ آمپری جهت ایجاد روشنایی ساختمان‌ها و فیوزهای ۱۶ آمپری جهت تغذیه کردن پریزهای مشترک در داخل همین تابلو تعبیه می‌شوند.

تابلو برق کنتوری

تابلو برق آسانسور

در آن دست از برج‌ها و ساختمان‌هایی که آسانسور به کار گذاشته شده است، ضروری است که تابلو برق توزیع آسانسور برای آنها نصب شود، یعنی برای طراحی کردن یک نمودار به صورت تک خطی جهت توزیع نیروی آسانسور در ابتدا باید توزیع کننده آسانسور حتماً در داخل نقشه‌ها طراحی شود. چون آسانسورها جزو قسمت‌های عمومی ساختمان هستند، این تابلو برق نیز به طور مستقیم به تابلوی اصلی اتصال دارد و اگر در ساختمان دیزل ژنراتور وجود داشته باشد، کابل برق در داخل آسانسورها باید ابتدا به تابلو ats و پس از آن به تابلو توضیح در آسانسور متصل شود. پنل اصلی در آسانسورها نیز جهت مصارف الکتریکی چاه‌های آسانسور مورد استفاده قرار می‌گیرد. محل نصب آن نیز در موتورخانه آسانسور است تا کاملا مناسب بوده و قابل رویت باشد. جهت قسمت ورودی تابلوی آسانسور نیز متناسب با کاربری از برد کابل سه فاز و مینیاتوری مناسب استفاده می‌کنند.

تابلو توزیع برق واحدها

از این نوع تابلوها جهت روشنایی پریزها و مدارهای واحدهای مسکونی استفاده می‌کنند. با این مدل سیم کشی در سیستم‌هایی که ولتاژ پایین دارند، پریزهای روشنایی و تغذیه کاملاً از هم جدا شده و خط کشی آنها نیز جداگانه بوده و و از توزیع کننده‌ها تغذیه خواهند شد. محل قرار گرفتن تابلو برق واحدها معمولاً روی پلان پریز در ساختمان‌ها می‌ باشد که آن را با علامت دی پی مشخص می‌ کنند.

موارد لازم جهت خرید تابلو برق‌ های ساختمانی

برای خرید تابلو برق خانگی و یا استعلام قیمت تابلو برق ساختمانی باید به موارد زیر دقت کنید، چون جزو موارد ضروری در هنگام خرید هستند:

  • تایید نوع طراحی
  • اندازه تابلو برق
  • مقدار کیفیت
  • هدف استفاده
  • استانداردهای لازم در ساخت تابلو برق
  • ضخامت تابلو برق‌ های مورد استفاده
  • محل قرارگیری و استفاده تابلو برق
  • نقاط ورود و خروج کابل‌ ها و سیم‌ها
  • داشتن یا عدم داشتن سیستم‌ های حفاظتی

قیمت تابلو برق ساختمانی نیز با توجه به عوامل مختلف قطعاً متفاوت خواهد بود، بنابراین نمی‌ توان برای یک تابلو برق قیمت مشخصی را تعیین کرد، چون این قیمت متناسب با مشخصات و ویژگی‌ های محصول مشخص می‌ شود. مثلاً از عوامل مهمی که در تعیین قیمت تابلو برق ساختمانی تاثیرگذار است، جنس بدنه تابلو برق‌دها، مدل تابلو برق، اندازه و ابعاد تابلو برق، مشخصات کلی و ویژگی‌ های خاص آن و حتی استانداردهای به کار رفته در طراحی آن می‌ باشد. در واقع تعیین کردن قیمت یک تابلو کاری بسیار تخصصی است ک حتما باید عوامل ذکر شده در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد. حتی می‌توان این تابلو برق‌ ها را به صورت سفارشی تهیه کرد که در چنین حالتی می‌توان گزینه‌ها و ویژگی‌ های بیشتری را به تابلو مورد نظر اضافه کرد. البته در چنین حالتی حتماً باید هنگام سفارش ساخت به چراغ کلید فیوز، تجهیزات حفاظتی، تجهیزات کنترلی و دیگر قسمت‌ های تابلو توجه داشته باشید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله انواع تابلو برق ساختمانی یا همان تابلو برق کنترلی را بررسی کردیم. تابلو برق‌ هایی که در داخل ساختمان‌ ها استفاده می‌ شوند و به آنها تابلو برق خانگی نیز گفته می‌ شود، در انواع مختلفی طراحی می‌شوند که به توضیح آنها پرداختیم. هر کدام از این تابلوها با ویژگی‌ های خاص خود جهت نصب و استفاده در مکان‌ های متفاوتی مناسب می‌ باشند که باید با توجه به نوع کاربری و استفاده‌ای که از سیستم‌ های الکتریکی و جریان برق دارید، نوع تابلو برق را انتخاب کنید. با تشکر از همراهی شما، توجه داشته باشید که از طریق فرم تماس با ما، می توانید با کارشناس مجموعه جهت کسب مشاوره و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع مختلف تابلو برق خانگی، محل مناسب جهت نصب و استفاده از آنها، نحوه درست استفاده از انواع تابلو برق‌ها و غیره، در تماس باشید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *