نصب تابلو برق

خدمات نصب تابلو برق

تابلو برق یک محفظه فلزی یا غیرفلزی برای قرارگیری تجهیزات مختلف چون فیوزها، کلیدهای حفاظتی قطع‌کننده، قطعات نمایشگر، تجهیزات کنترلی و سیم کشی داخلی است که در دو مدل توکار و روکار در ساختمان‌ها، مراکز آموزشی، صنعتی، تولیدی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از تابلو برق سبب نظم و ارتباط صحیح میان اجزای مختلف یک سیستم برقی و محافظت از وسایل الکتریکی در برابر نوسانات برق می‌شود. امروزه تابلو برق‌ها توسط شرکت‌های تولیدی معتبر مطابق استانداردهای بین‌المللی و داخلی طراحی و ساخته می‌شوند و اغلب در مسیر جریان اصلی برق ورودی یک ساختمان تعبیه خواهند شد. انواع تابلو برق بر اساس ساختار و طراحی، کاربرد، سطح ولتاژ و محل نصب دسته‌بندی می‌شوند.

گروه آرین پرتو از فعالان در زمینه طراحی و ساخت انواع تابلو برق خانگی و صنعتی به‌شمار می‌آید که در کنار فروش تجهیزات، خدمات نصب تابلو برق را زیر نظر تکنسین مجرب و باتجربه به متقاضیان ارائه می‌دهد؛ بنابراین اگر به دنبال نصب و راه اندازی تابلو برق در محل سکونت یا کار هستید، می‌توانید از خدمات این مجموعه استفاده کنید. لازم به ذکر است که نحوه نصب و راه‌اندازی انواع تابلو برق صنعتی و ساختمانی از نظر محل نصب و نوع تابلو، متفاوت است.

در اینجا سعی خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با نصب و راه‌اندازی انواع تابلو برق صنعتی و خانگی در اختیارتان قرار دهیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نصب تابلو برق ساده

مراحل نصب و راه‌اندازی تابلو برق

تابلو برق توسط شرکت‌های سازنده تجهیزات برق صنعتی به‌گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شود که از وسایل الکتریکی و الکترونیکی در برابر آسیب‌های ناشی از نوسانات جریان برق، شوک‌های الکتریکی و افزایش ولتاژ محافظت کند. تابلو برق از جمله تجهیزات مهم به‌شمار می‌آید که در زمان ساختمان‌سازی باید به آن اهمیت داد. از آنجایی‌که نصب تابلو برق توسط هر کسی امکان‌پذیر نیست؛ از این‌رو شرکت‌‌های ارائه خدمات نظیر آرین پرتو، نصب تابلو برق صنعتی و خانگی را زیر نیروهای متخصص و ماهر انجام می‌دهند تا تابلو برق به درستی راه‌اندازی شود. نحوه نصب تابلو برق با توجه به نوع تابلو (روکار یا توکار، ایستاده یا دیواری، تابلو برق ساده، کنتوری و …) و محل نصب متفاوت خواهد بود.

به‌طور کلی نصب و راه‌اندازی تابلو برق صنعتی و خانگی مستلزم رعایت نکات استاندارد بوده که بایستی توسط تکنسین‌های مجرب و آموزش‌دیده به صورت صحیح و اصولی انجام پذیرد تا از بروز خسارت احتمالی جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید: آموزش نصب تابلو برق آسانسور 


انواع روش و نحوه نصب تابلو برق

تابلو برق در دو نوع روکار و توکار توسط شرکت‌های تولیدی طراحی و عرضه می‌شود اما بر اساس ساختار و طراحی، کاربرد، سطح ولتاژ و محل نصب به دسته‌بندی‌های گوناگونی تقسیم خواهند شد. نصب تابلو توزیع برق ساختمان باید توسط نیروهای مجرب با استفاده از نقشه سیم‌کشی تابلو انجام شود. از آنجایی‌که نصب و راه‌اندازی برای انواع مختلف تابلو برق صنعتی و ساختمانی از نظر محل نصب و نوع تابلو، متفاوت است، در ادامه روش نصب برخی از انواع تابلو برق‌های صنعتی و خانگی را توضیح می‌دهیم:

نصب تابلو برق صنعتی

نصب و راه‌اندازی انواع تابلو برق صنعتی به تخصص و آموزش نیاز دارد و باید توسط تکنسین مجرب و کاربلد انجام شود. تابلو برق‌های صنعتی به شکل‌های مختلف چون ایستاده و دیواری نصب می‌شوند که بر اساس نوع ولتاژ، طریقه نصب تابلو متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی مراحل نصب تابلو برق صنعتی به شرح زیر است:

مرحله اول: نصب و راه‌اندازی بدنه و تابلو برق

مرحله دوم: نصب و راه‌اندازی تجهیزات گوناگون نظیر سیم‌ها، فیوزها و رله‌ها

مرحله سوم: نصب تجهیزات اندازه‌گیر

مرحله چهارم: نصب سیستم هشدار دهنده

نصب تابلو برق سه فاز

زمانی‌که مقدار جریان از محدوده‌ای (7.5 کیلووات) بیشتر شود، باید سیم‌کشی برق سه فاز را جایگزین برق تک فاز کرد. مراحل سیم‌کشی و نصب سیستم سه فاز با رعایت استاندارد و قوانین به شرح زیر است:

نصب انواع تابلو برق

مرحله اول: نصب ولت‌سنج سه فاز

مرحله دوم: وصل کردن قطع‌کننده مدار تولید شده (MCCB) به عنوان کلید اصلی از سه بخش فاز ورودی به R، Y و B(سه فاز ورودی)

مرحله سوم: وصل سه بار خروجی R، Y و B از قطع‌کننده مدار به DP (دو قطب MCB ، RCD ، SP و تک قطب MCB و بار)

مرحله چهارم: وصل کردن RCD از DP با (Phase (Line و Link Neutral Link

مرحله پنجم: وصل کردن وسایل الکتریکی با ترمینال پیوند Earth (اتصال به زمین)

نصب تابلو برق به دیوار

تابلو برق دیواری معمولا به صورت روکار یعنی بر روی دیوار و توکار یعنی داخل دیوار نصب می‌شود. محل نصب تابلو برق ساختمان با توجه به نوع تابلو برق و شرایط محیطی متفاوت خواهد بود. تابلو برق قابل نصب بر روی دیوار به دلیل شرایط و موقعیتی که دارد، تنها از قسمت جلویی قابل دسترس است. نصب تابلو برق ساده بر روی دیوار سبب زیبایی ظاهری محیط می‌شود؛ از این‌رو تابلو الکتریکی ساده و کوچک دیواری در اغلب مجموعه‌ها نصب می‌شود. برای نصب تابلو برق به دیوار باید محل مناسبی را متناسب با ابعاد تابلو برق انتخاب کرد و نصب آن مطابق استاندارد با رعایت اصول و قوانین توسط نیرو مجرب و آموزش‌دیده انجام شود.

نصب تابلو برق ایستاده

تابلو برق ایستاده اغلب در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل تابلو‌ها بر روی پایه‌های خاصی نصب شده و در جای خود قرار می‌گیرند. به‌طور کلی این مدل تابلو برق‌ها به دو روش زیر نصب و راه‌اندازی می‌شوند:

  1. نصب تابلو برق ایستاده بر روی اتاقک کابل
    در این روش باید دهانه به شکل مستطیل با ابعاد کف تابلو برق در سقف اتاقک کابل هماهنگ باشد تا تابلو بر روی آن نصب شود.
  2. نصب تابلو برق ایستاده بر روی کانال
    در این روش طول کانال مورد نظر که تابلو برق باید بر روی آن نصب شود، بایستی 20 سانتی‌متر از عرض مجموعه تابلو برق کمتر باشد.

استعلام قیمت و مشاوره ساخت تابلو برق

برآورد هزینه نصب تابلو برق

هزینه ساخت و نصب انواع تابلو برق صنعتی یا خانگی تحت تاثیر نوع متریال، مواد سازنده و مشخصات فنی متفاوت است. شرکت‌های سازنده انواع تابلو برق صنعتی چون آرین پرتو، محصولات متنوع را با مشخصات فنی گوناگون و قیمت متفاوت تولید و عرضه می‌کنند. به‌طور کلی فاکتورهای موثر بر قیمت و هزینه نصب تابلو برق شامل موارد زیر هستند:

  • نوع محفظه محافظتی (فلزی (آهن یا استیل) و پلاستیکی (ساده یا شفاف))
  • نوع تابلو (خانگی یا صنعتی، روکار یا توکار، دیواری یا ایستاده)
  • برند سازنده تابلو برق
  • ابعاد تابلو برق
  • کیفیت ساخت
  • ولتاژ (MV و LV)
  • مساحت و ابعاد محیط
  • میزان درجه حفاظت
  • تعداد اجزای تابلو برق

بنابراین اگر به دنبال نصب و راه‌اندازی تابلو برق خانگی یا صنعتی هستید، می‌توانید با مراجعه به مراکز ارائه خدمات نصب تابلو برق نظیر آرین پرتو، از قیمت خرید و نصب انواع تابلو برق مطلع شوید.


بیشتر بخوانید: تابلو برق ساختمان هوشمند


راه اندازی تابلو برق

نکات مهم در نصب تابلو برق

نصب و راه‌اندازی تابلو برق باید بر اساس نقشه و توسط نیروهای متخصص انجام شود. به‌طور کلی از نکات مهم در نصب تابلو برق، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قبل از نصب قطعات و تجهیزات الکتریکی باید نقشه تابلو برق شامل محل قرارگیری قطعات و طریقه اتصال الکتریکی قطعات آماده باشد.
  • نحوه عملکرد قطعات گوناگون باید در هر ردیف مد نظر قرار گیرند، برای مثال کلیدهای مینیاتوری در یک ردیف و کلیدهای محافظ جان در ردیف دیگر قرار داده شوند.
  • فضای کافی برای عبور سیم‌ها در کنار قطعات در نظر گرفته شود.
  • برای اجرای بست کابل باید کابل‌های ورودی و خروجی دارای ریل باشند.
  • ابتدا و انتهای کلیه سیم‌ها و کابل‌ها باید دارای شماره سیم باشند.
  • در نصب تابلو ایستاده روی کانال برای جلوگیری از تجمع آب باید کف آن آبکش منتهی به کف شور یا چاهک جذب در نظر گرفته شود.
  • حداقل فاصله بین دیوار و تابلو برق یا فاصله میان دو تابلو برق مجاور باید 70 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.
  • حداقل فضای باز در برابر درب‌های تابلو برق باید به‌گونه‌ای باشد که درب به راحتی با زاویه 90 درجه باز شود.
  • کلیه تابلوهای بارانی باید فریم جداگانه به عنوان پایه داشته باشند که به بدنه تابلو با پیچ و مهره متصل شود.
  • کلیه قطعات تابلو برق‌‌ ایستاده و تابلو بانک خازنی باید به صورت پیچ و مهره‌ای باشند.
  • ضخامت و نوع رنگ بدنه تابلو برق باید مطابق استاندارد باشد.
  • و…

بیشتر بخوانید: تابلو بانک خازنی اتوماتیک 


خدمات نصب و راه‌اندازی تابلو برق در آرین پرتو

تابلو برق‌های صنعتی و ساختمانی با هدف حفاظت از تجهیزات الکتریکی و ایجاد ارتباط صحیح میان اجزای مختلف یک سیستم برقی در مراکز مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. نصب تابلو برق بر اساس نقشه و توسط تکنسین آموزش‌دیده انجام خواهد شد. نحوه نصب و راه‌اندازی انواع تابلو برق صنعتی و خانگی از نظر محل نصب و نوع تابلو، متفاوت است. در حال حاضر شرکت‌های معتبری چون آرین پرتو در زمینه طراحی، ساخت، نصب و تعمیر تابلو برق مشغول فعالیت هستند که در کنار فروش تجهیزات برقی، خدمات نصب تابلو برق را به کاربران ارائه می‌دهند.

بنابراین چنانچه به دنبال ثبت سفارش خرید و نصب تابلو برق هستید، می‌توانید به سایت گروه آرین پرتو به نشانی اینترنتی www.arianparto.com مراجعه کرده و با کارشناسان این حوزه ارتباط برقرار کنید. این مجموعه انواع تابلو برق صنعتی و خانگی را با تضمین کیفیت و قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

استعلام قیمت و مشاوره ساخت تابلو برق

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *