راهنمای جامع نوآوری‌ های جدید در طراحی تابلو برق صنعتی 2024

طراحی تابلو برق صنعتی

نوآوری‌ های جدید در طراحی تابلو برق صنعتی کدامند؟ آیا می‌توان از تکنولوژی و فناوری نوین در طراحی و تولید انواع تابلو برق صنعتی استفاده کرد؟ تابلو برق از حیاتی‌ترین قسمت‌ها در داخل یک سیستم الکتریکی می‌باشد و شامل کلیه دستگاه‌ هایی است که می‌تواند از برق قدرتی محافظت کرده و حتی به تنظیم منبع تغذیه بپردازد. در واقع تابلو برق می‌تواند تجهیزات مختلف را مدیریت کرده و عیوب موجود در داخل سیستم را نیز برطرف کند. وجود این وسیله در هر کدام از نقاط سوئیچینگ داخل سیستم‌های قدرت الکتریکی کاملاً ضروری می‌باشد. یک تابلو برق صنعتی در گذشته ساختار بسیار ساده‌ای داشت، اما در حال حاضر مطابق با تکنولوژی روز این وسیله نیز پیشرفت کرده و امکانات بهتر و بیشتری یافته است که سازندگان تابلو برق استفاده‌های بیشتر و بهتر از آن را در نظر داشته اند. در این مقاله نوآوری‌ های جدید در طراحی تابلو برق صنعتی را بررسی می‌ کنیم.

نوآوری‌ های جدید در طراحی تابلو برق صنعتی

در تابلو برق‌های صنعتی جدید پیشرفت‌های زیادی به چشم می‌خورد که از آن جمله تولید تابلو برق‌های مدرن مانند تابلو برق هیبریدی، تابلو برق خلا و تابلو برق‌های هوشمند می‌باشد که طراحی و ساخت تابلو برق را وارد فاز جدیدی از تولید کرده است، یعنی سازندگان تابلو برق با استفاده از فناوری نوین توانسته اند این تابلوها را نیز وارد فاز جدیدی کنند. نوع تابلو برق‌های خلع دارای محدوده‌های ولتاژی متوسط به طور گسترده استفاده می‌شوند، علاوه بر آنکه در کاربردهای اچ وی به عنوان یک جایگزین در حال ظهور می‌باشند. دلیل گسترش استفاده از آن نیز سازگار بودن این نوع تابلو برق در مقایسه با برخی از تابلو برق‌های پیشین می‌باشد. نوع تابلو برق‌های ترکیبی نیز به عنوان تابلو برق‌های عایق گاز برای فشار قوی و تابلو برق‌های عایق برای هوای معمولی در نظر گرفته شده اند.

با توسعه یافتن شبکه‌های هوشمند انواع تابلو برق‌های هوشمند نیز بسیار محبوب شده‌اند که می‌توانند با ادغام کردن فرایندی مانند انرژی تجدید پذیر متغیر، به خوبی شبکه را مدیریت کنند، موضوعی که در طراحی و ساخت تابلو برق مطرح می‌شود و سازندگان تابلو برق با آن توجه ویژه دارند.

تابلو برق صنعتی

صنعت تابلو برق و پیشرفت تکنولوژی

با توجه به موضوع مرکز فزاینده جهت حفظ حق تقدم و هم چنین اطمینان داشتن از تامین نیروی برق بدون هیچ وقفه‌ای، شرکت‌های برق نیز قطعاً بر روی فناوری‌های تابلو برق تمرکز می کنند که در کنار کم کردن فضای مورد نیاز قطعی بسیار کمتری نیز دارند. به لحاظ قدمت تاریخ انواع تابلو عایق‌های هوا با وجود قیمت‌های پایین خودشان جزو رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین تابلو برق‌ها محسوب می‌شدند که در جهان مورد استفاده قرار گرفته اند، با این وجود انواع تابلو برق‌های عایق گاز نیز به عنوان رسانه عایقی طراحی و ساخته شدند که در تولید آنها از گاز هگزا فلوراید سولفور استفاده شده است. این گاز موجب افزایش سرعت تابلو برق شده و به همین دلیل تابلو برق‌های عایق گازی محبوبیت پیدا کردند. از آنجایی که سازندگان تابلو برق بر روی ساختار محصور شده و فشرده آن تمرکز داشته‌اند، بنابراین این تابلو برق‌ها برای مناطقی ایده‌آل هستند که با محدودیت فضا مواجه می‌باشند.

تابلو برق‌ های هیبریدی

سازندگان تابلو برق هم چنین می‌توانند پست‌هایی را مبتنی بر انواع تابلو برق‌های هیبریدی انتخاب کنند که به صورت ترکیبی از انواع فناوری‌ AIS و GIS باشد. در این پست‌های هیبریدی معمولاً شینه ها به عنوان عایق هوا عمل کرده و دیگر تجهیزات از جمله بوشینگ‌ها، کلیدهای مدار، جدا کننده‌ها، عناصر اتصال لوله‌ها، سنسورها و ترانسفورماتورهای جریان به صورت عایق گاز هستند. هزینه اولیه جهت طراحی و ساخت تابلو برق‌های هیبریدی حدود ۲۰ درصد از AIS بیشتر می‌باشد و این نوع از پست‌ها معمولاً به اندازه‌های متوسطی از زمین نیازمند هستند.

تابلو برق هوشمند

از دیگر فناوری‌های نوظهور در عرصه طراحی و ساخت تابلو برق، تابلو برق‌های هوشمند و ولتاژ بالا می‌باشند، چون همواره تقاضا جهت انتقال دادن بیشتر نیرو با تلفات کمتر و در فواصل طولانی‌تر همواره رو به افزون است و نیاز است که با فناوری‌ های نوینی مانند ولتاژ فوق العاده بالای انواع تابلو برق‌ های هوشمند امکان انتقال دادن ولتاژ بیشتر وجود داشته باشد، یعنی انتقال نیرو همچنان که با حداقل هدر رفت مواجه است، با سرعت بالا در فواصل طولانی انجام شود. از مزیت‌ های هوشمند و دیجیتالی شدن طراحی و ساخت تابلو برق‌ها کاهش یافتن بسیاری از هزینه‌ های نگهداری می‌باشد. به این شکل که سازندگان تابلو برق پارامترهای مختلف را در زمان‌های کاملاً واقعی کنترل و نظارت می‌کنند که به این ترتیب تابلو برق مورد نظر نیاز کمتری به نگه داری دوره‌ ای و تعمیر پیدا خواهد کرد.

انرژی تجدید پذیر و صنعت تابلو برق

باید ادغام شدن روزافزون انرژی تجدید پذیر در انواع شبکه‌ ها از جمله طراحی و ساخت تابلو برق ما قطعاً به تابلو برق‌ های اتوماتیک نیاز خواهیم داشت که بتواند کنترل و نظارت بیشتری را ارائه دهد. برای پاسخگویی به چنین تقاضایی برخی راه حل‌های مناسب مانند طراحی و ساخت تابلو برق با اینترنت هوشمند مطرح می‌ شود که می‌ تواند با متصل شدن به اینترنت به نظارت آنی پرداخته و محافظت بیشتر در برابر خطاها را ارائه دهد. حتی در برخی تابلوها دستگاه‌ های الکترونیکی هوشمند به کار رفته است که جهت نظارت‌ های مختلف از راه دور و همچنین ارتباط یافتن پارامترهای الکتریکی مانند ولتاژ جریان و خطاها از پیش توسط سازندگان تابلو برنامه‌ ریزی شده است. بستن کلیدها جهت محافظت کردن بار برق در تابلوهای برق هوشمند می‌ تواند با مدیریت یکپارچه انرژی جهت کنترل نظارتی، مدیریت ساختمان و جمع آوری کردن داده‌ ها در ارتباط باشد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله راهنمای جامع نوآوری‌ های جدید در طراحی تابلو برق صنعتی را بررسی کردیم. همانند دیگر حوزه‌ های تولیدی طراحی و ساخت تابلو برق توسط سازندگان تابلو برق نیز وارد فاز جدیدی شده است و آن هم بهره‌ گیری از فناوری‌ های نوین جهت تولید تابلو برق‌ ها با توانایی و کارایی‌ های بیش تر می‌ باشد که برخی از این کارایی‌ ها و توانایی‌ ها را توضیح دادیم. در سایت …. بیشتر با نوآوری‌ های جدید در روند طراحی و تولید تابلو برق آشنا شوید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *