تابلو برق طرح ریتال چیست؟ همه چیز درباره تابلو برق طرح ریتال

تابلو برق طرح ریتال

تابلو برق طرح ریتال چیست؟ تابلو برق طرح ریتال از مهم ترین تابلوهای برق می‌باشد که ما آن را با نام تابلوی اصلی نیز می‌شناسیم و اساساً در هر مکانی که ما نیاز به برق رسانی داشته باشیم مانند کارخانه، کارگاه، نیروگاه یا داخل پست برق از این نوع تابلو استفاده می‌کنیم. این تابلوها نیز مطابق با نیاز مشتری‌ها می‌توانند در مدل‌هایی مانند سیواکن یا ریتال طراحی شوند. نوع تابلو ریتال کاربرد زیادی در صنعت برق دارد و از تابلوهای پرکاربرد محسوب می‌شود و شما در بیشتر کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، مراکز صنعتی و غیره نمونه‌ای از تابلو برق طرح ریتال را می‌بینید. در این مقاله تابلو برق طرح ریتال را معرفی می‌ کنیم.

همه چیز درباره تابلو برق طرح ریتال

گفتیم که تابلو برق طرح ریتال از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تابلو برق‌ها می‌باشد که به آن تابلو برق اصلی هم می‌گویند. معمولاً در هر جایی که شما نیاز به برق رسانی در داخل پست برق کارخانه یا نیروگاه داشته باشید، از این نوع تابلو برق‌ها استفاده می‌کنید. این تابلوها مطابق با آنچه که مشتری نیاز دارد در دو مدل سیواکن و ریتال توسط سازندگان تابلو برق طراحی می‌شوند. تابلو برق طرح ریتال یک تابلو با کاربرد فراوان می‌باشد و از جمله تابلوهای مهمی است که در کارگاه‌ها، مراکز صنعتی، کارخانه‌ها و حتی در مکان‌هایی که امپر مصرف کننده کم است و کلیه مکان‌های با فضای کم استفاده می‌شود. به لحاظ کارایی و کاربرد نیز شبیه تابلو برق‌های معمولی می‌باشد، حتی نسبت به تابلو برق‌های معمولی مونتاژ ساده‌تری نیز دارند و تنها کافی است که برای اجرا و استفاده از آن چندین سلول جدا از هم را به یکدیگر کوپل مکانیکی کرد.

فیدرهای خروجی در این تابلو برق‌ها ممکن است کلیدهای کامپکت یا فیوز مینیاتوری باشد که اگر از فیوز مینیاتوری استفاده شده باشد، متناسب با جریان برای آن سطح مقطع سیم و اگر کلید کامپکت استفاده شده باشد و جریان از ۲۵۰ آمپر بیشتر و بالاتر باشد، از شینه استفاده می‌کنند. این تابلوها نیز مانند تابلوهای سیواکن دارای سه کلید هستند که کلید وسطی مربوط به کپلر بوده و دو کلید اصلی که در کنار قرار گرفته‌اند به کلیدهای ورودی مربوط هستند.

کاربرد تابلو برق طرح ریتال

در صورتی که جریان برق شهری قطع شود کوپلر می‌تواند کلید دوم را در این نوع تابلو برق‌ها وصل کرده و به این ترتیب مصرف کننده از همین کلید جهت تامین برق استفاده کند. فیدرهای خروجی در تابلو برق طرح ریتال در داخل سلول‌های خروجی هستند که این سلول‌ها در کنار هم قرار گرفته و در صورتی که تعداد خروجی‌ها زیاد شود، مجبور به اضافه بار سلول در هر دو طرفین خواهیم بود.

انواع تابلو برق ریتال

انواع تابلو برق ریتال

تابلو برق‌های ریتال را می‌توان به لحاظ کاربرد و طراحی به سه دسته متفاوت زیر تقسیم کرد:

  • تابلو طرح ریتال دیواری

تابلوهای طرح ریتال از نوع دیواری به دو نوع دیواری ae و دیواری سی‌ ام تقسیم می‌شوند که هر دو به صورت دیواری می‌باشند، اما از لحاظ ابعاد با هم متفاوت هستند که نوع سی‌ ام به هر دو صورت تک درب بزرگ یا دو درب تولید می‌شود.

  • تابلو طرح ریتال ایستاده

تابلوی ایستاده ریتال نیز به دو صورت است تابلو ریتال ایستاده مدل ps۴۰۰۰ و تابلو ریتال ایستاده مدل es۵۰۰۰ که هر کدام از این تابلوها با دیگری تفاوت‌های زیادی دارد، یعنی خصوصیات شان منحصر به فرد است.

  • تابلو ریتال ایستاده مدل ps۴۰۰۰:

این مدل برای اپراتور این امکان را فراهم می‌کند تا بتواند چندین سلول را به هم متصل کند و به این ترتیب ابعاد و اندازه مورد نظرش را به دست بیاورد. دیواره‌های پشتی و پهلوی در این مدل از تابلو ریتال‌ها به صورت یکپارچه نیستند، یعنی با استفاده از پیچ به همدیگر اتصال یافته اند، به همین دلیل است که قابلیت گسترش ابعاد در آنها وجود دارد، ولی اگر شما فقط نیاز به یک سلول دارید، در این حالت بهتر است که تابلو ریتال مدل es ۵۰۰۰ را انتخاب کنید، به این دلیل که نسبت به مدل ps۴۰۰۰ قیمت ارزانتری دارد.

  • تابلو ریتال ایستاده مدل es ۵۰۰۰

این نوع از تابلو ریتال‌ها دارای دیواره‌های پشتی و پهلوی کاملاً یکپارچه هستند، به این ترتیب قابلیت گسترش دادن آنها وجود ندارد، بنابراین بهتر است که هنگام انتخاب کردن نوع تابلو ریتال به این گزینه توجه کنید. البته نسبت به تابلو ریتال مدل پی اس ۴۰۰۰ ارزان‌تر است، علاوه بر آن به علت یکپارچه بودن قسمت بدنه درجه حفاظت در آن نیز بالاتر می‌ باشد.

  • تابلو ریتال اپراتوری یا پیانویی

این نوع از تابلو ریتال‌ ها در امور مانیتورینگ و کنترلی کاربرد زیادی دارند و برای اپراتور این امکان را فراهم می‌کنند که بتواند صفحه نمایشگرها و صفحه کلیدهای کنترلی مورد نظر را بر روی آن قرار دهد.

مزایای تابلو برق ریتال

تابلو برق طرح ریتال از انواع تابلو برق‌ هایی است که کاربرد گسترده دارد، به علت داشتن تنوع در مدل‌ های آن می‌ توان به آسانی برای مکان‌ های مختلف آن را انتخاب کرد، اما به طور کلی گزینه‌ های زیر جزو مزیت‌ های خوب تابلو برق طرح ریتال هستند:

داشتن تقارن و کیفیت بالا در کنار سادگی و راحتی در استفاده

قابلیت مونتاژ کردن سریع تابلوها

قابلیت توسعه دادن تابلوها از طرفین

دارای درجه حفاظت بسیار خوب و بالا

افزایش دادن حجم تابلو در صورت نیاز

کاهش دادن وزن تابلو در صورت نیاز

افزایش دادن استحکام مکانیکی در تابلوها در برابر هر گونه نیروی دینامیکی به وجود آمده از جریان اتصالات کوتاه

استحکام بیشتر درب‌ها به علت داشتن قفل و لولا از سه نقطه متفاوت

سرعت بالای تولید در سایز و ابعادهای مختلف و مطابقت داشتن با استانداردهای رایج در این زمینه

امکان تهیه کردن و نصب انواع لوازم جانبی و متعلقات آن

آرین پرتو

نتیجه‌ گیری

در این مقاله تابلو برق طرح ریتال، ساختار، انواع مختلف و حتی برخی از مزیت‌های رایج یک تابلو برق ریتال را بررسی کردیم. تابلو برق‌ها به علت استفاده و کاربرد بالا در انواع مختلفی تولید می‌ شوند تا به این ترتیب پاسخگوی نیاز مصرف کننده در مکان‌ های متفاوت باشند که یکی از آنها نیز تابلو برق طرح ریتال در انواع مختلف است. در وب سایت آرین پرتو بیشتر با تابلو برق طرح ریتال، ساختار و انواع مختلف این نوع از تابلوها، نحوه راه‌اندازی آن و غیره آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *