آشنایی کامل با انواع تابلو فرمان

انواع تابلو فرمان

تابلوهای برق یکی از اجزای کلیدی در حوزه صنعت برق به شمار می روند . معمولاً در ساخت هر تابلو از پانل‌ های متعددی استفاده می ‌شود. اگرچه تابلوی برق برخی از ساختمان ‌ها یا صنایع کوچک، ممکن است فقط از یک پانل تشکیل شده باشند، اما غالبا در ساخت تابلوها از چندین پانل بهره می برند. هر تابلوی برق بر اساس نحوه عملکردی که دارد، برق را منتقل و هدایت می ‌کند. از جمله انواع تابلو های برق، تابلو فرمان است که خود دارای انواع مختلفی است که در این مقاله می کوشیم به معرفی هر یک از آنها بپردازیم.

 

تابلو برق فرمان موتوری

در راه اندازی موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد، سایز آنها اغلب کوچک است و دارای تعدادی مدار جهت راه انداختن موتورهای الکتریکی هستند. هر چه تعداد مدارها در این موتورها افزایش یابد، سایز تابلو قاعدتا بزرگ تر خواهد شد. به عبارت دیگر می توان گفت که چنانچه شما بخواهید صرفاً یک موتور الکتریکی راه اندازی نمایید، سایز تابلوی درخواستی شما خیلی کوچک خواهد بود و چنانچه قصد راه اندازی چندین موتور را داشته باشید، بایستی تابلوهای سایز بزرگ را سفارش دهید.

چنانچه سفارش شما تابلو بزرگ با چندین موتور الکتریکی باشد، از نوع کشویی شار تابلو موتوری استفاده نمایید، اما چنانچه قصد استفاده از تابلوی سایز کوچک با یک موتور را داشته باشید تابلو موتوری از نوع ثابت یا فیکس را انتخاب کنید. شایان ذکر است به تابلوهای کشویی، تابلوی طرح ریتال هم گفته می شود که در آنها چندین سلول در کنار هم قرار گرفته اند.

بر این اساس تابلو موتوری دارای نوع اصلی کشویی و ثابت است.

تابلو موتوری کشویی (ماژولار):

مزیت اصلی استفاده از این نوع تابلو موتوری، دارا بودن فیدرهای متعدد برخوردار از قابلیت کنترلی بالا می باشد. به لطف برخورداری از چنین قابلیتی، فیدرها می توانند در یک سلول کنار هم قرار بگیرند، از این رو، هزینه تعمیر و نگهداری فیدرها  به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. به طور کلی، این نوع تابلو موتوری، نوع پیشرفته تابلوهای مدولار به شمار می روند. جالب است بدانید که این نوع تابلو موتوری به گونه ای طراحی می ‌شوند که متحرک باشند و خود دارای انواع مختلفی هستند:

الف) تابلو های کنترل موتور ها:

تابلو های کنترل موتورها عمدتا توسط شرکت‌ ها و مؤسسه‌ هایی مورد استفاده قرار می گیرند که مصرف آمپر بالا دارند. در این نوع تابلو های برقی، هر کشو می تواند معرف یک فیدر باشد. چنانچه هر یک از کشوها خراب شوند یا نقصی پیدا کنند به سرعت و سهولت می توان آنها را تعمیر و تعویض کرد.

این تابلوها همچنین دارای کشوهای متععدی هستند که به صورت عمودی قرار گرفته اند. هر کشو در تابلوهای کنترل موتورها از مدارهای قدرت و  فرمان مشخصی برخوردار است. منبع تغذیه این تابلوها از نوع اصلی یا ورودی است و از اجزای زیر تشکیل یافته اند.

کشوهای زیرشاخه

بار سلول ‌ها

ترمینال خروجی

  1. تابلو های با نام مرکز قدرت:

این نوع تابلوهاشامل تابلوی توزیعی اند و هم‌ زمان چند تابلوی MCC را تغذیه می کنند. بر همین اساس از آنها به منظور تغذیه تابلو های MCC بهره برداری می شود. کلید این نوع تابلو ها هوایی است و جهت هدایت و کنترل شان از پست هوایی کمک گرفته می شود.

ب: تابلوهای موتوری برق ثابت

تابلو برق‌ های موتوری نوع ثابت در ولتاژهای متوسط کاربرد دارند و صرفا برای توزیع برق منطقه ‌ای مناسب اند. از جمله مزایای آنها می توان به قرارگرفتن تمام اجزای آنها در پوششی مخصوص اشاره کرد که بخش بندی ندارند. این نوع تابلوهای موتوری خود دارای انواع  مختلفی هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

انواع تابلو موتوری برق ثابت:

تابلو های ایستاده چند منظوره که به شکل ایستاده در مکان دلخواه نصب می گردند.

تابلو های دیواری که به دو دسته تابلوهای روکار و توکار قابل تقسیم اند.

  1. تابلوهای رک که به شکل قفسه قفسه و دارای محفظه اندازه‌ گیری اند.

سخن پایانی

تیم تخصصی آرین پرتو با سال ها سابقه درخشان در عرصه تجهیزات الکتریکی و انواع تابلو برق های با کیفیت به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما مشتریان محترم است. می توانید از طریق شماره تلفن های درج شده در وب سایت اختصاصی آرین پرتو با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *