نحوه نصب تابلو برق تک فاز و سه فاز به بیانی ساده

نحوه نصب تابلو برق تک فاز و سه فاز

آیا با نحوه نصب تابلو برق تک فاز و سه فاز آشنا هستید؟ این دو نوع تابلو برق چه شباهت‌ها و تفاوت‌ هایی دارند؟ از آنجایی که در دنیای مدرن استفاده کردن از انرژی الکتریکی و وسایلی که با این نوع انرژی کار می‌ کنند به حداکثر خود رسیده است، پس نیاز است که جهت کنترل کردن و همچنین افزایش دادن امنیت مالی و جانی در برابر نیروی برق، تدابیر لازم انجام گرفته و نکات ایمنی در این خصوص به خوبی رعایت شود. از جمله این تدابیر نیز استفاده کردن از تابلو برق‌ های تک فاز و سه فاز می‌باشد. این تابلو برق‌ها به طور عمده در هر مکانی که از انرژی الکتریکی استفاده می‌ شود نصب شده و امنیت آن مکان را تامین می‌کنند که حتماً باید نصب آن نیز به درستی و با مهارت بالا انجام شود. البته نحوه نصب تابلو برق تک فاز و سه فاز نیز تا حدودی با هم تفاوت دارد، یعنی این کار حتماً باید توسط یک تکنسین فنی انجام شود. در این مقاله نحوه نصب تابلو برق تک فاز و سه فاز را بررسی می‌ کنیم. همچنین در این لینک می توانید با نحوه نصب تابلو برق صنعتی نیز از صفر تا صد آشنا شوید.

نکاتی در خصوص نصب تابلو برق تک فاز و سه فاز

گفتیم که امروزه استفاده کردن از انرژی الکتریکی و در راس آن بسیاری از لوازم الکتریکی در زندگی بشر به حداکثر خود رسیده است، به طوری که ما از لوازم الکتریکی مختلف و متعدد چه در منازل و چه در محیط کار و اجتماع استفاده می‌ کنیم، اما در کنار استفاده نیاز است که آنها را کنترل کرده و هم چنین امنیت مالی و جانی خودمان در برابر نیروی برق را افزایش دهیم که برای این کار تدابیر مختلفی در نظر گرفته شده است. از جمله این راهکارها نصب کردن تابلو برق های تک فاز و سه فاز می‌ باشد. توجه کنید که نحوه نصب تابلو برق تک فاز و سه فاز تا حدودی با یکدیگر متفاوت است و این کار حتماً باید توسط نیروی متخصص انجام شود.

تابلو برق تک فاز

نصب تابلو برق تک فاز

نصب کردن تابلو برق‌ های تک فاز رایج‌ترین شیوه سیم کشی در داخل ساختمان‌های مسکونی می‌باشد، در منبع تابلوهای تک فاز معمولاً دو کابل از قطب‌های ابزار به داخل کنتور متصل می‌شوند که بر حسب کیلووات بر ساعت هستند و از داخل کنتور نیز به طور مستقیم به صفحه توزیع اصلی انتقال می‌یابند که یکی از دو کابل فاز و دیگری خنثی می‌باشد. جهت نصب این نوع تابلو برق و سیم کشی درست آن برای توزیع کردن منبع برق باید طبق چندین مرحله زیر پیش بروید:

ابتدا سیم‌های ورودی خنثی و فاز را از تیر برق جدا کرده و به منبع انرژی تک فاز در داخل تابلو برق متصل کنید.

سیم فاز ورودی و همچنین سیم خنثی ورودی را به دو قطع کننده در مدار قطب‌دار اتصال دهید که این مدار می‌تواند به عنوان کلید اصلی برای کلیه بخش‌های خانه مورد استفاده قرار بگیرد.

مدار قطب‌دار را برای هر بخش به ترتیب به دو قطب موجود در داخل سیم پیچ متصل کرده، کابل و سیم‌های خروجی را به مدارهای فرعی و در آخر نیز به مدارهای فرعی نهایی اتصال دهید.

این مراحل باید برای همه بخش‌ها انجام شود. توجه کنید که اتصال دادن مناسب سیم‌های فاز و خنثی حتماً باید در کل سیستم رعایت شود، در صورت اشتباه بودن این اتصالات می‌توانید کدهای سیم کشی را با رنگ‌های آنها در اینترنت سرچ کرده و سپس به همان طریق پیش بروید.

در این مرحله لوازم خانگی و دستگاه‌های الکتریکی را به ترمینال متصل کنید که به زمین متصل است که این امر منجر به انتقال الکترود زمین در سیستم خواهد شد.

این مراحل باید برای تمامی واحدهای مصرفی یعنی بخش‌هایی مانند گاراژ، زیرزمین و غیره و برای هر سه تابلو توزیع انجام شود. به بیانی سیم کشی کردن منابع تغذیه تک فاز دقیقاً مشابه با نصب کردن تابلو برق تک فاز می‌باشد.

تابلو برق سه فاز

نصب تابلو برق سه فاز

هنگامی که جریان برق از ۷.۵ کیلووات کمتر باشد، از تابلو برق‌های تک فاز کمک می‌گیرند، اما اگر جریان برق بیشتر از رقم ذکر شده باشد، لازم است که محدوده تابلو برق سه فاز استفاده شود، یعنی زمانی که معمولا جریان برق از ۷.۵ کیلووات در هر ساعت بیشتر است، لازم است که حتماً تابلوهای سه فاز را نصب کنیم.

برخی‌ها تصور می‌کنند که این تابلو برق‌ها تنها مختص برخی از مکان‌های صنعتی هستند، و به بیانی دیگر تابلو برق صنعتی محسوب می شوند، اما اینگونه نیست و شما حتی در واحدهای مسکونی نیز می‌توانید از آنها به عنوان تابلو برق هوشمند ساختمانی نیز استفاده کنید و هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت، به طور معمول نیز برای ساختمان‌هایی مناسب‌تر است که تعداد واحدهای بیشتری دارند که در این مکان‌ها بدون توجه به سه فاز یا تک فاز بودن برق از تابلو برق‌های سه فاز استفاده می‌کنند.

جهت نصب کردن آن نیز شما ابتدا باید جریان برق را متصل کنید، سپس از کلید قطع کننده به عنوان کلید اصلی استفاده کرده و آن را به قسمت سه فاز ورودی اتصال دهید، مرحله بعدی که پس از به اتمام رسیدن پروسه سیم کشی می‌باشد، این است که شما حتماً باید مطمئن شوید که دستگاه به سیم ارت اتصال دارد. چون اتصال سیم بسیار مهم است و در نصب تابلو برق‌ها اهمیت بالایی دارد به طوری که سهل انگاری در این کار حتی ممکن است حوادثی را رقم بزند که مال و جان افراد به خطر بیفتد. پس اگر هدف شما تابلو برقی است که کیفیت بالایی داشته باشد، حتماً باید در نصب کردن آن دقت کافی را داشته باشید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله نحوه نصب تابلو برق تک فاز و سه فاز را بررسی کردیم. تابلو برق‌های تک فاز برای استفاده از جریان برق در یک محدوده خاص کاربرد دارند و اگر نیاز به مصرف برق در سطح وسیع و گسترده باشد باید تابلو برق‌های سه فاز را جایگزین آن کنید که جوابگوی کنترل و تامین امنیت جریان برق باشد. نحوه نصب کردن آنها پیچیدگی خاصی ندارد، اما بهتر است که این کار توسط افرادی انجام شود که تجربه و مهارت کافی در این زمینه را دارند، به این ترتیب نکات ایمنی را در خصوص نصب آنها انجام دادن و شما با نهایت اطمینان می‌توانید از تابلو برق مورد نظر استفاده کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *