طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی و توزیع ساختمانی

طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی

آیا با مراحل طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی و توزیع ساختمانی آشنایی دارید؟ تابلو برق‌ها به صورت محفظه‌های فلزی هستند که تجهیزات گوناگون الکتریکی در داخل آنها قرار می‌گیرد، یعنی طراحی و ساخت تابلو برق به گونه‌ای است که حفاظت کردن از کلیه دستگاه‌ها و تجهیزات، کنترل کردن انرژی الکتریکی، کنترل ایمنی و غیره در کلیه سیستم برقی یک مجتمع را انجام می‌ دهد. یعنی سازنده تابلو برق آن را به گونه‌ای طراحی کرده است که به عنوان یک بخش واحد و کنترل کننده تجهیزات الکتریکی محسوب می‌ شود که البته ساخت آن طی مراحل مختلفی می‌ باشد. در این مقاله طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی و توزیع ساختمانی را بررسی می‌ کنیم.

اصول و مبانی طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی

طراحی و ساخت تابلو برق از هر نوعی که باشد نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد، به همین دلیل است که معمولاً یک گروه مهندسین برق در این زمینه فعالیت می‌کنند، به طور کلی سازنده تابلو برق جهت طراحی و تولید هرگونه تابلو برق صنعتی باید ۶ مرحله زیر را طی کند که شامل ایده و طرح اولیه محصول تا تولید نهایی محصول می‌باشد:

  • طراحی و آماده کردن نقشه جانمایی و ایزومتریک

در اولین مرحله پس از پیش نویس قرارداد و مذاکرات اولیه، کارشناسان در شرکت سازنده تابلو برق جهت بازدید از محل پروژه کارفرما اقدام می‌کنند، سپس با ارائه دادن اطلاعات لازم به مهندسان و در صورت موافقت برای عقد قرارداد نقشه کشی و طراحی تابلو برق شروع می‌شود.

  • برشکاری، جوشکاری، سوراخکاری و خم بدنه

حال که طراحی تابلو برق صنعتی انجام شده است، مطابق با نقشه‌ای که مهندسین ارائه می‌دهند، گروه تولیدی نسبت به ساخت و برشکاری فولاد مورد نظر برای بدنه تابلو اقدام می‌کنند. این فولاد ضد زنگ است و ضخامتی بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلیمتر دارد. تفاوت در همین عدد است که محل استفاده و کاربرد تابلو برق را مشخص می‌کند. کارهای اولیه‌ای که بر روی فولاد انجام می‌شود با نهایت دقت و با دستگاه‌های حساسی می‌باشد، همین حساسیت و دقت کیفیت بدنه و شاسی تابلو برق را تضمین می‌کند.

  • رنگ کاری بدنه

پس از آنکه بدنه آماده شد، حال در ادامه این فرایند کارگران نسبت به رنگ کاری و پولیش آن اقدام می‌کنند، یعنی جهت دست پیدا کردن به یک کیفیت ایده‌آل حتماً باید از رنگ‌های پوششی الکترواستاتیک با کیفیت بالا استفاده شود که این مرحله در داخل چهار دستگاه متفاوت انجام می‌شود:

تابلو برق صنعتی و توزیع ساختمانی

مراحل ثانویه طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی

  1. چربی زدایی

با استفاده از برخی محلول‌های شیمیایی یا سیستم اولتراسونیک باید سطح فولاد را به طور دقیقی از هرگونه چربی پاک کنید، تا کیفیت رنگ بر روی آن تحت الشعاع قرار نگیرد.

  1. زنگ زدایی

با استفاده کردن از سمباده یا فرز کاری هرگونه رنگ ها ممکن است بر روی ورق وجود داشته باشد، پاکسازی می‌شود. اگر حجم رنگ بر روی ورق زیاد باشد، در این حالت ‌می توان از اسید سولفوریک به مقدار کنترل شده‌ای استفاده کرد.

  1. فسفاته کاری

مرحله سوم طی فرآیند رنگ کاری بدنه فسفاته کاری می‌باشد، به موجب این کار احتمال زنگ زدگی بر روی فلز مورد نظر کاهش پیدا می‌کند.

  1. عایق کاری

عایق کاری آخرین مرحله از رنگ کاری بدنه تابلو برق‌ها می‌باشد.

  • مونتاژ بدنه و اسکلت

پس از آنکه بدنه رنگ شده به طور کامل خشک شد، حال کارگران نسبت به اتصال دادن بدنه و اسکلت و همچنین جاسازی قطعات مختلف تابلو برق اقدام می‌کنند، با این هدف که تابلو برق مورد نظر برای قرارگیری تجهیزات مختلف الکتریکی بر روی آن کاملاً مناسب و آماده شود.

  • مونتاژ تجهیزات و قطعات الکتریکی و سیم کشی

مرحله بعدی این است که تکنسین‌های فنی ماهر و کارآزموده نسبت به مونتاژ کردن کلیه تجهیزات و قطعات و همچنین سیم کشی بر روی محل‌هایی که از پیش مشخص شده است را انجام دهند. این قطعات الکتریکی کنتاکتورها، پریزها، رله‌ها، کلید قطع و وصل جریان، چراغ‌ها و علائم هشدار، تابلوهای نمایشگر و غیره هستند که باید به طور دقیق بر روی تابلو برق مورد نظر نصب شوند. پس از آن نیز نوبت شینه کشی و سیم کشی می‌رسد که مرحله تکمیلی در خصوص طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی می‌باشد.

  • تست و کنترل

این مرحله که به عنوان آخرین مرحله طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی محسوب می‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد، چون باید کیفیت آن مطابق با پروتکل‌های تعریف شده تست و کنترل شود و سازنده تابلو برق به این اطمینان برسد که هیچگونه مشکلی در روند استفاده از آن وجود ندارد. این تست‌ها شامل بررسی کردن قسمت ظاهری تابلو برق و همچنین انجام دادن برخی آزمایش‌ها در داخل کارخانه می‌باشد. اگر تایید شود که کار تولید و مونتاژ به طرز صحیح و درستی انجام شده است تابلو برق صنعتی تولید شده جهت مراحل بعدی یعنی بسته‌بندی و تحویل دادن به واحدهای مربوطه ارسال خواهد شد.

مهارت لازم برای طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی

  • مهارت لازم جهت طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی شامل موارد زیر هستند:
  • آشنایی کامل با تجهیزات مختلف الکتریکی و نحوه کار کردن با آنها
  • تسلط داشتن کافی به نرم‌افزارهای طراحی و همچنین نقشه کشی در رشته مهندسی برق
  • آگاهی از متدهای به روز جهت ساخت بدنه و طراحی کردن الکتریکی تابلو برق
  • درک درست از اصطلاحات الکتریسیته و برق مانند ولتاژ جریان و روابط آنها
  • آشنایی با کلیه استانداردهای کشوری و جهانی جهت طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی
  • آشنایی کامل با شیوه‌های برنامه‌ریزی برای تولید و مدیریت کردن زمان
  • توانایی کار کردن با دستگاه‌های مختلف مانند خم پرس و سوراخ کاری
  • تسلط داشتن به شیوه‌های مختلف کنترل کیفیت همچنین تست‌های آزمایشگاهی

نتیجه‌ گیری

در این مقاله طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی و توزیع ساختمانی را بررسی کردیم. در واقع تابلو برق به عنوان یک واحد مرکزی ساختمان‌ها محسوب می‌شود که کنترل و هدایت کردن جریان برق و الکتریسیته را در کل ساختمان مورد نظر بر عهده دارد و از اجزای اصلی و بسیار مهم الکتریکی در ساختمان‌ها می‌باشد که البته باید در نحوه ساخت و طراحی آن نهایت دقت به کار برود و این تابلو برق از کیفیت بالای برخوردار باشد تا در طولانی مدت بتوانیم از آن استفاده کنیم و هیچ گونه اختلال در سیستم برقی ساختمان‌ها به وجود نیاید. شما می توانید از طریق برقراری تماس با مشاور و کارشناس مجموعه، جهت سفارش یا مشاوره، بیشتر با طراحی و ساخت تابلو برق صنعتی و توزیع ساختمانی آشنا شوید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *