تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند [بررسی تخصصی به زبان ساده]

تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند

چه تفاوتی بین دو نوع تابلو برق ساده و هوشمند وجود دارد؟ کدام یک از این نوع تابلو برق‌ ها گزینه‌ های بهتر و مناسب‌ تری هستند؟ یک تابلو برق خوب را می‌توان به عنوان قلب سیستم الکتریکی در هر مکانی دانست که وظیفه آن توزیع کردن برق به قسمت‌ های مختلف می‌ باشد. تابلو برق‌های از نوع ساده برای این منظور از دیرباز مورد استفاده بوده اند، اما با پیشرفت کردن تکنولوژی انواع تابلو برق‌ ها از نوع هوشمند نیز تولید شدند که به مراتب ویژگی‌ ها و مزیت‌ های بهتری نسبت به تابلو برق‌های ساده دارند و قطعاً انتخاب بهتری نیز می‌ باشند. بین این دو نوع تابلو برق همواره تفاوت‌ های زیادی وجود دارد و همان طور که از اسم آنها پیداست، دارای دو سیستم متفاوت ساده و هوشمند هستند. در این مقاله تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با تابلو برق ساده و هوشمند

برای درک بهتر از تابلو برق ساده و هوشمند بهتر است بدانید که نوع تابلو برق‌ های هوشمند در واقع راهکاری بسیار کارآمد جهت مدیریت کردن توزیع برق در داخل ساختمان‌ ها می‌ باشند که قابلیت اتصال یافتن به اینترنت را نیز دارند، یعنی با استفاده کردن از یک تابلو برق هوشمند به جای تابلو برق ساده در واقع شما می‌ توانید مصرف انرژی در کلیه تجهیزات الکترونیکی را به صورت کاملاً دقیق رصد کنید، حتی استفاده کردن از یک تلفن همراه به شما کمک می‌کند که کار رصد کردن را با دقت بالایی انجام دهید که به این ترتیب از بروز برخی مشکلات پیشگیری خواهد شد، اما تابلو برق‌ های ساده ساختار بسیار ساده‌ تری دارند و به این ترتیب همواره امکان بروز هر گونه خطا یا اشتباهی در آنها وجود دارد. این تابلو برق‌ ها به وسیله رله‌ های الکترومکانیکی عمل می‌کنند، به همین دلیل معمولاً دارای وزن بالایی هستند، علاوه بر آنکه سیم کشی گزینه بسیار مهمی در این نوع از تابلوها می‌ باشد که موجب می‌ شود این سیستم پیچیدگی بالایی داشته باشد. 

تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند به شرح ساده

بیان کلی میتوان در خصوص تفاوت بین تابلو برق هوشمند و ساده اینچنین گفت:

کاهش نیاز به توان مصرفی و سیم کشی

اولین مزیتی که تابلو برق هوشمند از آن برخوردار است و جز مهم‌ ترین تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند محسوب می‌ شود، این است که این نوع تابلو برق‌ها نیاز بسیار کمتری به سیستم‌ های برق‌کشی دارند. علاوه بر آنکه که علت توان کم این نوع تابلو برق‌ ها می‌ تواند به طور قابل توجه و چشم گیری توان مصرفی را در آنها کاهش دهد.

توابع عیب یابی داخلی

دیگر تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند به توابع عیب‌ یابی داخلی آنها برمی‌گردد که نوع تابلو برق هوشمند به چنین توابعی مجهز است که به این ترتیب عملیات عیب یابی در داخل این تابلوها بسیار آسان و سریع خواهد بود. ویژگی بسیار خوبی که تابلو برق‌ های ساده از آن برخوردار نیستند.

عدم نیاز به سیم کشی دوباره

در دنیای مدرن شاهد ورود بسیاری از سیستم‌ های هوشمند در بطن زندگی انسان‌ ها هستیم که تاسیسات الکتریکی نیز از این موضوع مهم مستثنا نیستند، به این ترتیب تابلو برق‌ های هوشمند را می‌ توان طلوعی نو و تازه در جهان تاسیسات دانست که با تکیه کردن به قدرت بالای هوش مصنوعی کارایی بسیار بالایی پیدا کرده اند، به طوری که در صورت استفاده کردن از آنها شما به سیم کشی دوباره و یا تغییرات اساسی در روند به روز رسانی هیچ نیازی نخواهید داشت.

تابلو برق ساده و هوشمند

کاهش استفاده از قطعات یدکی

در تابلو برق‌ های ساده همواره قطعات کمکی و یدکی فراوانی مانند تایمر، کانتر، رله و مبدل‌ های مختلف وجود داشت، در واقع یک تابلو برق ساده برای آنکه بتواند کارایی درستی داشته باشد و پاسخگوی نیاز ما در روند استفاده از آن باشد، به طور صد در صد به این قطعات کمکی نیاز داشت، این در حالی است که سازندگان تابلو برق در مدار انواع تابلوهای هوشمند استفاده کردن از این قطعات یدکی را کاهشداده اند. که به این ترتیب وزن تابلو نیز کاهش پیدا کرده و ما پیچیدگی سیم کشی را در داخل این سیستم‌ ها نمی‌ بینیم.

سرعت عملکرد

گزینه مهم دیگر در خصوص تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند سرعت عملکرد و مدت زمان پاسخ دهی در تابلو برق‌های هوشمند می‌باشد که زمان آن در این تابلوها در محدوده میلی ثانیه یا حتی میکرو ثانیه می‌ باشد که به این ترتیب موجب کاهش یافتن مدت زمان لازم جهت انجام دادن هر سیکل کاری و یا افزایش یافتن تولید و در نهایت بازدهی دستگاه خواهد شد.

درجه حفاظت و ضریب اطمینان بالا

مورد بعدی در خصوص تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند درجه حفاظت و ضریب اطمینان بسیار بالا در تابلوهای هوشمند می‌ باشد که اهمیت بالایی دارد و موجب شده اعتماد بسیاری از کاربران جهت استفاده از آن جلب شود. در کل استفاده کردن از سیستم‌ ها و انواع تابلو برق‌ های هوشمندی که به plc مجهز هستند در مقایسه با تابلوهای ساده توانسته است بهبود چشم گیری در روند ایمنی، کارایی و افزایش راندمان در سیستم‌ های الکتریکی به وجود بیاورد.

در واقع اصلی‌ترین تفاوتی که بین این دو نوع از تابلو برق وجود دارد و جلب توجه می‌کند استفاده کردن از تکنولوژی‌ های متفاوت می‌ باشد، به طوری که تابلو برق‌ های ساده معمولاً با رله‌ های الکترومکانیکی عمل می‌ کنند. این در حالی است که انواع تابلو برق‌ های هوشمند از تکنولوژی پیشرفته و پی سی استفاده می‌ کنند. به طوری که دارای توابع بسیار پیشرفته‌ای جهت مدیریت و کنترل کردن، قابلیت عیب یابی کردن داخلی، اتصال یافتن به شبکه‌ های دیگر مانند اینترنت و ایجاد تغییرات بدون هیچ گونه سیم کشی جدید هستند. در تابلو برق‌ های ساده چنین ویژگی‌ هایی وجود ندارد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله تفاوت تابلو برق ساده و هوشمند را بررسی کردیم. گفتیم که تابلو برق‌ ها در واقع به عنوان قلب سیستم‌ های الکتریکی محسوب می‌ شود که وظیفه آنها هدایت کردن جریان برق به قسمت‌ های مختلف ساختمان‌ ها می‌ باشد. پیش تر انواع تابلو برق‌های ساده کاربرد داشتند، اما با ظهور تکنولوژی این تجهیزات الکتریکی نیز در طراحی و ساخت تابلو برق، تفاوت زیادی پیدا کرده و به انواع تابلو برق‌ های هوشمند ارتقا یافته‌اند که ویژگی‌ ها و مزیت‌ های بسیار بیشتر و بهتری نسبت انواع تابلو برق‌ های ساده دارند به طوری که استفاده کردن از آنها احتمال بروز هرگونه خطر را به حداقل می‌ رساند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *