آشنایی با انواع قفل تابلو برق و کاربرد آن ها

عملکرد تابلو برق دو کنتوره

تابلو برق یکی از قطعات بسیار مهمی است که در مدار‌های الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله از محفظه و مکانی برای قرار گرفتن تجهیزات برقی برخوردار است. تابلو‌های برق در مدار‌های برقی برای جلوگیری از اتصال کوتاه جریان برق قرار داده می‌شوند.به منظور افزایش ایمنی در جریانات برق، در تابلو برق از قفل‌هایی استفاده می‌شود که به عنوان قفل تابلو برق شناخته می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع قفل تابلو برق و ویژگی‌های آن‌ها خواهیم پرداخت. شناخت ویژگی‌های انواع مختلف قفل تابلو برق به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید مناسب‌ترین انتخاب را در هنگام خرید داشته باشید.

قفل تابلو برق چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که در ابتدای متن اشاره شد، تابلو برق در مدارات الکتریکی برای جلوگیری از بروز مشکلات رایج جریانات برق مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این ترتیب برای تنظیم و کنترل جریان برق در ساختمان‌ها، ادارات و مراکز مختلف می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. در تابلو برق نیز همانند تمامی وسایل الکترونیکی دیگر، یک درب برای محافظت از قطعات و وسایل داخل داستگاه تعبیه شده است.

همچنین مهندسان برای افزایش امنیت این وسایل از انواع قفل برای تابلو برق استفاده می‌کنند. این قفل‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که آن‌ها را از قفل‌های معمولی متمایز می‌کند. به این ترتیب قفل تابلو برق روی درب تابلو برق نصب می‌شود و فقط توسط کلید مخصوص به خود باز می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین کاربرد انواع قفل تابلو برق، ایجاد امنیت و محافظت از قطعات داخلی تابلو برق است. به طوری که بدون وجود این وسیله، سارقان به راحتی می‌توانند به بخش‌های مختلف تابلو برق دسترسی داشته باشند. در نتیجه می‌توانند در هر زمان سیستم برقی بخش یا طبقه‌ خاصی از ساختمان را به قصد سرقت قطع کنند. در نتیجه بهتر است به کمک قفل از حمله سارقان به سیستم برقی ساختمان‌ها پیشگیری کنید.

حتی بسیاری از سارقان با باز کردن درب تابلو برق و قطع برق طبقات، از خالی بودن خانه‌ها اطمینان حاصل خواهند کرد. بنابراین شناخت قفل تابلو برق و انواع آن همچنین انتخاب بهترین نوع آن نیز بسیار اهمیت دارد؛ چرا که امروزه انواع مختلفی از این قفل‌ها طراحی و در مراکز مختلف به فروش می‌رسند.

همچنین با توجه به اینکه تابلو برق وظیفه بسیار مهمی در مدار‌های الکتریکی را به عهده دارد و با در نظر گرفتن این نکته که وجود تابلو برق در تمام ساختمان‌های مسکونی، تجاری و کارخانه‌های صنعتی ضروری است، قطعات داخلی آن بسیار ارزشمند و گران قیمت هستند. بنابراین باید در حفظ امنیت آن‌ها از مقاوم‌ترین قفل‌ها استفاده شود.

 البته نکته‌ دیگری که در خصوص ویژگی ‌های قفل تابلو برق بایستی مورد توجه قرار بگیرد، دسترسی آسان آن در مواقع ضروری است. به این ترتیب قفل تابلو برق باید از طریق کلید مخصوص به خود به راحتی باز شود تا در مواقع اضطراری امکان رسیدگی و حل سریع مشکل وجود داشته باشد.

آشنایی با انواع قفل تابلو برق

با توجه به موارد ذکر شده، انواع قفل در تابلو برق باید از قطعات خاصی ساخته شده باشند و همچنین از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار باشند. به همین علت اکثر تولید‌کنندگان ابزار آلات و یراق از مواد اولیه خارجی و وارداتی برای ساخت این وسایل پراهمیت استفاده می‌کنند. همین امر علتی برای قیمت نسبتاً بالای این وسایل خواهد بود. بنابراین در این هنگام آشنایی با انواع قفل تابلو برق بسیار اهمیت دارد؛ زیرا با شناخت انواع مختلف این وسایل، افراد قادر به انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع قفل با قیمتی مناسب برای تابلو برق خود خواهند بود. ‌

معرفی انواع قفل تابلو برق

با توجه به ویژگی‌های متنوع قفل‌های تابلو برق، این وسایل را می‌توان بر مبنای فاکتور‌های مختلف به چند گروه تقسیم‌بندی کرد. به عنوان مثال قفل‌های تابلو برق بر اساس برند و شرکت سازنده‌شان، به چند گروه مختلف تقسیم می‌شوند. معروف‌ترین برند‌های تولید‌کننده شامل اسکار، مسان، CBC، آتوس، سرماک و… هستند. این برند‌ها تماماً خارجی هستند و از کیفیت بسیار بالایی نسبت به دیگر برند‌های تولید‌کننده قفل تابلو برق برخوردار هستند.

علاوه بر موارد ذکر شده، تعداد بسیار زیادی برند ایرانی نیز وجود دارند که به ساخت و تولید ابزار آلات و یراق باکیفیت بخصوص قفل تابلو برق می‌پردازند. از جمله اصلی‌ترین برند‌های ایرانی در این حوزه می‌توان به رز ایران، tzt، می‌تو، یاس ایران و… اشاره کرد.

 علاوه بر تقسیم‌بندی انواع قفل تابلو برق بر مبنای برند سازنده، این وسایل را می‌توان بر حسب کاربرد و محل استفاده آن‌ها نیز به چند گروه مختلف تقسیم کرد. در این بین یکی از اصلی‌ترین مواردی که ممکن است اسم آن را در بسیاری از مراکز فروش ابزارآلات و یراق شنیده باشید، قفل تابلو برق دیواری است.

این نوع از قفل به علت کارایی بسیار بالا خود، مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. از معروف‌ترین نام‌هایی که برای تقسیم‌بندی قفل‌های تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به قفل‌های سرتا سری، عمودی، کانتینری یا تخت، زیمنسی، اداری، قفل تابلو برق دیواری، زیمنسی سوئیچی، ژنراتور، داشبوردی، جعبه آتش نشانی، خودرو و… اشاره کرد.

همچنین بر اساس موارد دیگر، این قفل‌ها به انواع مختلفی همچون دستی، ساده، کشویی، سیواکن، آویزخور و… تقسیم می‌شوند. در ادامه با ارائه اطلاعات کافی به معرفی انواع قفل تابلو برق خواهیم پرداخت.

قفل دستی

پس از قفل تابلو برق دیواری، قفل دستی از معروف‌ترین‌ها به شمار می‌رود. این نوع قفل، کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت دارد که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی همچون صنایع غذایی، کابین‌های صنعتی، تابلو فرمان آسانسور، تابلو برق و… اشاره کرد.

قفل کشویی

این نوع قفل از جمله قفل‌های پرطرفداری است که علاوه بر استفاده در تابلو برق در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام تهیه این نوع قفل، قطعات و مواد اولیه خارجی و وارداتی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا این قفل نسبت به قفل‌های دیگر پیشرفته‌تر است و به همین ترتیب نیاز به قطعات پیچیده‌تری دارد. بنابراین بدیهی است که این وسیله قیمت بیشتری نسبت به قفل‌های دیگر داشته باشد.

قفل سیوا کن

یکی دیگر از مدل‌های بسیار معروف برای قفل‌های تابلو برق، قفل سیوا کن است. این نوع قفل به علت سهولت در استفاده مورد توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. البته علیرغم استفاده آسان، فضای داخلی این قفل از پیچیدگی نسبتاً زیادی برخوردار است. بنابراین احتمال اینکه این قفل توسط سارقان به راحتی باز شود، بسیار کمتر از قفل‌های دیگر است. همچنین قطعات سازنده این قفل از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و به اندازه کافی آبکاری شده‌اند. این امر باعث فروش هرچه بیشتر این محصول در صنعت انواع قفل تابلو برق است.

ویژگی های قفل تابلو برق

قفل آویزخور

در بین تمام قفل‌های معرفی شده، قفل آویزخور از جمله قفل‌هایی است که علاوه بر کیفیت نسبتاً خوب از قیمتی مناسبی نیز برخوردار است. این نوع قفل ممکن است با نام CTN نیز معرفی شود. بنابراین به علت طرفداران بسیار زیاد قفل آویزخور، بسیاری از تولید‌کنندگان ابزارآلات و یراق نیز به سراغ تولید این نوع قفل‌ها ‌می‌روند.

قفل تابلو ساده

قفل تابلو ساده نیز همانطور که از اسم آن بر می‌آید، ساده‌ترین نوع قفل تابلو برق است که ممکن است آن را در بسیاری از مراکز تجاری و ساختمان‌ها دیده باشید. این قفل نسبت به قفل‌های دیگر تابلو برق از کیفیت پایین‌تری برخوردار است. همچنین امنیت آن کمتر از قفل‌های دیگر است که همین امر باعث کاهش قیمت آن شده است. در نتیجه بسیاری از افراد در مکان‌هایی که کیفیت یا امنیت قفل اهمیت چندانی ندارد، از این نوع قفل استفاده می‌کنند.

نکات مهم در زمان خرید قفل تابلو برق با کیفیت

با توجه به تنوع بسیار بالای قفل تابلو برق و همچنین کیفیت‌های متفاوت آن‌ها، توجه به برخی نکات در هنگام خرید قفل تابلو برق بسیار اهمیت دارد. اکثر خریداران و مصرف‌کنندگان قفل تابلو برق ترجیح می‌دهند که این وسایل را از تولیدی‌های اصلی این وسایل بخرند؛ زیرا در این مراکز خریداران به راحتی می‌توانند از کیفیت و اصل بودن محصول مورد نظر اطمینان حاصل کنند. همچنین در این مراکز، قیمت محصولات صنعتی به خصوص قفل تابلو برق، بسیار مناسب‌تر از مراکز فروش دیگر است.

البته نکته قابل توجه در خصوص خرید از تولیدکنندگان، فروش عمده است. به این ترتیب تعداد بسیار زیادی از عمده فروشان اجناس خود را تنها به صورت عمده در اختیار خریداران قرار می‌دهند. البته در هنگام خرید ممکن است با برخی فروشندگان تک نفروش نیز مواجه شوید. همچنین یکی دیگر از نکاتی که در خصوص خرید انواع قفل تابلو برق مورد توجه قرار می‌گیرد، قیمت آن‌ها است.

قیمت این محصولات ممکن است در بین تولید‌کنندگان آن متفاوت باشد که علت این امر تفاوت در موارد اولیه و کیفیت وسایل است. بنابراین در هنگام خرید باید با درنظر گرفتن انواع و اقسام قفل‌های تابلو برق، دست به انتخاب بهترین محصول با مناسب‌ترین قیمت بزنید.

سخن پایانی

باتوجه به موارد ذکر شده، قفل تابلو برق یکی از وسایل بسیار پرکاربرد در مدار‌های الکتریکی است که به منظور حفظ امنیت تابلو برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علت کاربرد بسیار بالای این وسیله، شناخت انواع و اقسام آن برای استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها و شرکت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین به علت تنوع بسیار بالای این وسایل، شناخت انواع آن به افراد این امکان را می‌دهد که بتوانند به راحتی به انتخاب مناسب‌ترین نوع قفل برای تابلو برق خود بپردازند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *