تابلو برق ایستاده

تابلو برق ایستاده فشار ضعیف

در گذشته مشکلات ناشی از نصب تجهیزات برقی و عوامل محیطی موجب به وجود آمدن پدیده‌هایی مانند اتصال کوتاه یا حتی آسیب به افراد می‌شد؛ به همین دلیل نیاز به افزایش ایمنی تجهیزات و کاربران بیشتر از قبل احساس شد. متخصصان به دنبال این مشکل، تابلو برق را طراحی و به بازار معرفی کردند؛ در واقع تابلو برق، فضایی است که در آن انواع تجهیزات برقی نصب می‌شوند. پس با نصب تابلو این مشکلات کمتر شد. این تابلوها از نظر کارکرد به دو نوع ایستاده و دیواری تقسیم می‌شوند.

در این مقاله از آرین پرتو به‌صورت کامل به معرفی تابلو برق ایستاده پرداخته شده است. اگر شما هم قصد دارید با آن بیشتر آشنا شوید، همراه ما باشید؛ زیرا  جزئیاتی که بیان شده است خیلی مهم هستند.

تابلو برق ایستاده چیست؟

تابلو برق ایستاده یکی از تجهیزات کاربردی در توزیع و کنترل انرژی الکتریکی است که در بیشتر موارد در پست برق نصب می‌شود. مهم‌ترین وظیفه آن این است که به بخش فشار ضعیف‌ترانسفورماتور وصل می‌شود تا توزیع و کنترل برق انجام شود.

همان‌طور که از این تابلو برق مشخص است؛ روی زمین قرار می‌گیرد؛ پس نیازی به نصب روی دیوار ندارد. البته به این نوع تابلو، تابلو برق سلولی ایستاده هم گفته می‌شود. پس اگر جایی با این عنوان برخورد کردید، تعجب نکنید. هر تابلو برق ایستاده از واحدهای عملیاتی مختلف شامل بخش‌های مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

این نوع تابلو برق‌ها دارای حداکثر ارتفاع 210 سانتی‌متر و عرض استاندارد 80 سانتی‌متر است. البته با توجه به نحوه چینش تابلو، این اندازه می‌تواند از 60 تا 110 سانتی‌متر متغیر باشد. این تابلوها دارای اسکلت نگهدارنده هستند که معمولا از جنس نبشی آهن، پروفیل یا فولاد ساخته می‌شوند. ضخامت ورقه بدنه تابلو حداقل دو میلی‌متر است.

استفاده از این تابلوها مزایای زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جمع‌کردن همه تجهیزات در یک محل امن؛
  • بالابردن ایمنی کاربران؛
  • افزایش طول عمر تجهیزات؛
  • کاهش هزینه‌های مصرفی؛
  • توانایی  کنترل دستی و اتوماتیک؛
  • جلوگیری از نشت جریان الکتریکی؛
  • توزیع مناسب برق.

انواع تابلو برق ایستاده

برای دسته‌بندی تابلوها تقسیمات مختلفی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

تابلو برق سلولی ایستاده

تابلو برق‌های ایستاده را از نظر قابلیت دسترسی به چهار نوع زیر تقسیم می‌کنند:

1. تابلو برق با قابلیت دسترسی از جلو

دسترسی به همه قطعات داخل تابلو و اجرای هر نوع فرمانی، تنها از قسمت جلوی دستگاه انجام می‌شود. در این نوع، در کنار درب اصلی تابلو، درب کوچکی تحت عنوان درب کناری وجود دارد که اتصالات فیدرها و کابل‌ها از طریق آن انجام می‌شود. این تابلو را می‌توان از نظر محل ورود کابل‌های ورودی یا خروجی به دو دسته ورود از بالا و ورود از پایین طبقه‌بندی کرد.

2. تابلو برق با قابلیت دسترسی از پشت

دسترسی به این تابلو از قسمت پشت آن انجام می‌شود؛ اما تجهیزات مربوط به اندازه‌گیری و فرمان از قسمت جلوی تابلو انجام خواهد شد.

3. تابلو برق چند خانه‌ای

در این نوع از تابلو ایستاده، هر یک از سلول‌ها به منظور نصب کلیدها، فیوزها، ابزار اندازه‌گیری، فرمان‌ها و … دارای خانه‌بندی متغیر است. همچنین دارای شینه اصلی افقی برای تبدیل به چند سلول است.

4. تابلو برق چند جعبه‌ای

هر کدام از اجزای داخل این تابلو برق در قطعات مساوی با جعبه‌های فولادی یا چدنی ساخته می‌شوند. جعبه‌ها به یکدیگر وصل هستند و از اتصال چند جعبه یک تابلو برق تشکیل می‌شود.

طبقه‌بندی دیگری وجود دارد که تابلو برق‌ها از نظر طراحی به سه دسته زیر تقسیم می‌کند:

1. جوش داده‌شده

در این نوع تابلو برق، تمام بدنه به‌ هم جوش داده شده‌اند و دارای ابعاد بزرگی است.

2. پیچ و مهره‌ای

تمام بدنه تابلو به‌صورت یکپارچه به هم جوش داده شده‌اند و همه قطعات داخلی آن به کمک پیچ و مهره به‌هم وصل هستند. پس قطعات داخلی آن‌ها به راحتی قابل تعویض و جابه‌جایی خواهند بود.

3. ریتال

در این نوع، هم اجزای داخلی و هم بدنه آن به کمک پیچ و مهره وصل شده‌اند. حتی قابلیت تبدیل به چند تابلوی سلولی را دارد.

در طبقه‌بندی دیگری تابلو برق‌ها را از نظر سطح فشار به دو نوع تابلو برق ایستاده فشار ضعیف و فشار متوسط تقسیم می‌کنند.

قیمت تابلو برق ایستاده

همان‌طور که گفته شد، تابلو برق ایستاده از چند قطعه مختلف ساخته می‌شود. قیمت هر یک از این تجهیزات تحت تاثیر قیمت ارز قرار دارند. از آنجایی که ارز دارای نوسانات بسیار زیادی است؛ پس گفتن قیمت تابلو برق ایستاده به‌طور دقیق امکان ندارد. برای دریافت قیمت این محصول شما باید با شرکت‌های معتبر در این حوزه مانند آرین پرتو تماس بگیرید تا قیمت به‌روز را به شما ارائه کنند.

قیمت تابلو برق ایستاده

خرید تابلو برق ایستاده

قبل از خرید تابلو برق ایستاده باید یک چک لیست را آماده کنید و همه آن‌ها را در نظر داشته باشید؛ این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • میزان ولتاژ و جریان مورد نظر خودتان را مشخص کنید؛
  • محل قرارگیری تابلو را مشخص کنید؛
  • جنس بدنه آن در نظر بگیرید؛
  • ببینید که برای تامین حفاظت دستگاه از چه استانداردی استفاده می‌شود؛
  • حتما برند تجهیزات به کار رفته در آن را در نظر داشته باشید؛
  • قابلیت انطباق‌پذیری آن را در فناوری‌های جدید در نظر بگیرید؛
  • در مورد خدمات پس‌از فروش آن بپرسید؛
  • حتما دفترچه راهنما داشته باشد؛
  • استاندارد محافظت آن در برابر گردوخاک را در نظر داشته باشید.

از همه این‌ها مهم‌تر، خرید تابلو برق ایستاده را از شرکت‌های معتبر انجام دهید. این نوع تابلوها در طیف بسیار وسیعی وجود دارند؛ پس شما می‌توانید با در نظر گرفتن همه مواردی که در بالا اشاره شد، مدل موردنظر خودتان را انتخاب کنید.

سخن پایانی

در گذشته چیزی به نام تابلو برق وجود نداشت؛ همین امر موجب به وجود آمدن مشکلاتی زیادی می‌شد. اما بعد از ورود تابلو برق به بازار، بیشتر این مشکلات حل شد. این تابلوها در نوع دیواری و ایستاده عرضه می‌شود. انتخاب نوع آن کاملا به نیاز و شرایط شما بستگی دارد. در این مقاله تابلو برق ایستاده به‌طور کامل معرفی و یک چک لیست به شما ارائه شد که در هنگام خرید باید تک به تک موارد را بررسی و سپس خرید خودتان را نهایی کنید. برای اطلاع از قیمت، مشخصات و خرید تابلو برق ایستاده می‌توانید با شماره 09122897312 شرکت آرین پرتو تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *