کلید حرارتی چیست و چگونه عمل می کند؟

برق منبع اصلی انرژی برای کارکردن دستگاه هایی است که روزانه با آنها سروکار داریم. جدا از وسایلی که مستقیماً با تجهیزاتی مانند تابلوهای برق پلاستیکی و جعبه‌های توزیع استفاده می‌کنیم، جریان‌های فشار قوی برق نیز در کارخانه‌های صنعتی استفاده می‌شوند. با توجه به اینکه بسیاری از وسایلی که از الکتریسیته استفاده می کنند باید مقدار مشخصی جریان را از آن بکشند، کاهش یا افزایش این جریان می تواند به موتور آسیب برساند. بنابراین ما به وسایلی نیاز داریم که علاوه بر تشخیص دامنه تغییرات در جریان الکتریکی، بتوانند جریان را نیز در صورت نیاز خاموش و روشن کنند. این نیز باعث افزایش سرعت کار می شود. در این مقاله بیشتر در مورد نحوه عملکرد سوئیچ حرارتی و مزایای استفاده از آن صحبت خواهیم کرد.

 

سوئیچ حرارتی چیست؟

کلید حرارتی یکی از قطعات حفاظتی سیستم الکتریکی است. این کلیدها از فیوزهای مینیاتوری و غیرفلزی ساخته شده اند. با استفاده از این قطعه می توانید همزمان موتور را از اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت کنید. این کلیدها می توانند در صورت وجود اضافه بار جریان، موتور الکتریکی را از منبع ورودی جدا کنند.

 

انواع کلیدهای حرارتی

ترمال شکن های تک فاز یا سه فاز با توجه به قابلیت ها، کارایی و برندشان در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند و هر کدام از این دسته ها نیز مدل های مختلفی دارند. در زیر به برخی از انواع آنها اشاره می کنیم.

کلید حرارتی اشنایدر

کلید حرارتی ls

سوئیچ حرارتی زیمنس

سوئیچ حرارتی هیوندای

 

ساختار سوئیچ حرارتی

یک کلید حرارتی از دو فلز مختلف تشکیل شده است. این فلزات دارای ضرایب انبساط متفاوتی هستند. این دو فلز به طور کامل روی یک سطح جوش داده می شوند.

 

عنصر دو فلزی یک عنصر دو فلزی است که به دلیل افزایش دما در جهت فلزی که ضریب انبساط کمتری دارد خم می شود. پس از سرد شدن، حالت غیرفلزی به حالت اولیه خود باز می گردد. معمولاً تماس الکتریکی در یک طرف این تیغه ایجاد می شود. اگر دمای جریان عبوری از این تیغه از حد معینی بیشتر شود، تیغه ها گرم شده و انبساط رخ می دهد. سوئیچ حرارتی یک دستگاه حساس به دما است که بر اساس یک عنصر دو فلزی ساخته شده است.

.

سوئیچ حرارتی چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد کلید حرارتی به این صورت است که با عبور جریان الکتریکی، دمای کلید افزایش می یابد. با توجه به ویژگی های فلزی که برای ساخت کلید استفاده می شود، هنگامی که دما از یک سطح معین بالاتر می رود، هر دو فلز منبسط می شوند. اما چون ضرایب انبساط متفاوتی دارند، کلید با ضریب کمتر به سمت فلز خم می شود. باعث قطع برق میشه این جابجایی با کمک یک اهرم یا مستقیماً تماس ها را قطع می کند.

 

اگر به نحوه عملکرد سوئیچ حرارتی دقت کنید، متوجه خواهید شد که دو آهنربا در بالا و زیر تیغه ها وجود دارد. استفاده از این آهنرباها برای جلوگیری از جرقه و سوختن با هم است.

 

رله های اضافه بار را می توان از 1.05 تا 10 برابر جریان نامی موتور تنظیم کرد. یک کلید حرارتی سه فاز دارای سه پل برق ورودی است.

قسمت های مختلف کلید حرارتی

کلیدهای حرارتی از نظر عملکرد ساختار نسبتاً ساده ای دارند. اجزای اصلی مورد استفاده در تولید این محصولات عبارتند از:

 

دکمه های خاموش و روشن حرارتی

کلید تست برای تایید سلامت

پایانه های اتصال کابل موتور

پایانه های اتصال برق ورودی

پیچ تنظیم جریان

 

مشخصات سوئیچ حرارتی

هنگام انتخاب کلید حرارتی باید برخی از ویژگی ها را در نظر بگیرید و با نحوه عملکرد کلید حرارتی آشنا باشید. بهترین کلیدهای حرارتی به طور همزمان دارای ویژگی های زیر هستند:

 

سوئیچ حرارتی دارای پین تغذیه 0 و 1 است.

محدوده جریان مجاز قابل تنظیم است. این محصولات دارای کلیدهای چرخشی هستند که می توان آنها را با جریان مناسب تنظیم کرد. این عدد معمولاً 10% بیشتر از جریان نامی است.

کلیدهای حرارتی باکیفیت دارای دکمه تست هستند که برای بررسی سلامت محصول استفاده می شود.

امکان افزودن لوازم جانبی به آن وجود دارد.

 

کاربردهای اساسی کلیدهای حرارتی

اتصال مدارهای موتور اولین کاربرد کلید حرارتی است. جدای از این کاربرد، حفاظت قابل تنظیم برای اضافه بار مغناطیسی و حرارتی یکی دیگر از کاربردهای کلید حرارتی است. این قطعات همچنین از موتور الکتریکی در برابر انواع خطاهای الکتریکی محافظت می کنند.

یکی دیگر از کاربردهای کلید حرارتی ایجاد تأخیر حرارتی برای شروع موتور برای گرم کردن موتور به دلیل بار اضافی است.

 

سخن نهایی

آیا وسایل حفاظتی محدود به حرارتی، دو فلزی و مینیاتوری هستند؟ آیا فقط این دستگاه ها می توانند کار حفاظت را انجام دهند؟ قطعا نه! انتخاب نوع و اندازه مناسب تجهیزات حفاظتی به طور مستقیم بر سلامت پروژه تأثیر می گذارد. انتخاب تجهیزات حفاظتی، نوع و اندازه آن بر عهده مهندسان برق است. به عنوان یک مهندس برق، کدام تجهیزات حفاظتی را می شناسید.

تابلو برق خازنی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *