انتخاب کابل و فیوز محافظ بانک خازنی

در این مقاله می‌ خواهیم درباره انتخاب کابل و فیوز محافظ بانک خازنی صحبت کنیم. این کار برای حفاظت از خازن‌ های مدار ضرورت دارد.

خازن چیست؟

اولین مسئله مهم در بحث انتخاب کابل و فیوز محافظ بانک خارنی این است که خازن و ساختار آن را بشناسیم.

خازن وسیله ‌ای است که عملیات ذخیره‌سازی انرژی را انجام می‌ دهد. این ذخیره انرژی به منظور جریان یافتن انرژی الکتریکی در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما سوال مهم این است که خازن، انرژی الکتریکی را چگونه ذخیره می‌کند؟

خازن انرژی الکتریکی را در خود به صورت اختلاف پتانسیل الکتریکی ذخیره می‌کند که ولتاژ نیز نامیده می‌شود. خازن‌ها پتانسیل الکتریکی مشخصی دارند که با نمادهایی همچون 10 v  مشخص می‌شوند.

ساختار خازن چیست؟

خازن‌ها از دو ورق کوچک موازی با هم ساخته شده‌اند که از هم فاصله دارند. جنس این ورق‌ها از فلز (معمولا آلومینیم) است. در صورت اتصال دو ورق به یکدیگر، در اصطلاح خازن اتصال کوتاه شده است. در این حالت خازن قابلیت یک سیم را پیدا می‌کند و جریان الکتریسیته را از خود عبور می‌دهد.

صفحات خازن را معمولاً با موادی مانند پلاستیک و سرامیک، از هم فاصله می‌دهند. این ماده حائل دی‌الکتریک نام دارد.

کاربرد خازن چیست؟

نکته مهم بعدی در انتخاب کابل و فیوز محافظ بانک خارنی، شناخت کاربرد خازن است. کاربرد خازن به این صورت است که می تواند میزانی از انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کند. در صورت بروز شوک‌های الکتریکی در اثر افت فشار یا موارد دیگر به مدار خازن، این ذخیره الکتریکی را به میدان باز می‌گرداند و از اختلال در عملکرد مدار جلوگیری می‌کند.

بانک خازن چیست؟

بانک خازن عبارت است از چند خازن که به صورت سری یا موازی در مدار بسته می ‌شوند. قدرت ذخیره سازی الکتریکی یا ولتاژ آن‌ها بر طبق محاسبات سری یا موازی با هم ترکیب می‌شوند. ابزارهای مورد استفاده در بانک خازنی عبارتند از: فیوز، رگولاتور، کلیدها، لامپ سیگنال و…

فیوز محافظ بانک خازنی چیست؟

در ادامه بحث انتخاب کابل و فیوز محافظ بانک خارنی، به فیوزها می‌رسیم. فیوز محافظ بانک خازنی از بانک‌های خازن در برابر شوک‌های جریان و نیز اتصال کوتاه محافظت می‌کند. در صورت بروز شوک جریان یا اتصال کوتاه خازن فیوز جریان الکتریکی را قطع می‌کند. این امر سبب جلوگیری از بروز آسیب به خازن‌ها مدار می‌گردد. طبقه‌بندی فیوزها بر مبنای ولتاژ‌های مختلف و شدت جریان الکتریکی انجام می‌شود و نیز دارای ابعاد مشخص شده‌ای می‌باشند.

برای انتخاب فیوز محافظ بانک خازنی چه نکاتی را بایستی در نظر بگیریم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب این فیوزها بایستی در نظر گرفته شود قدرت قطع جریان است.

نکته بعدی این است که برای هر خازن بایستی فیوزی جداگانه در نظر گرفته شود تا در صورت بروز اشکال در مدار فیوز مذکور را از مدار خارج کند. این فیوزها معمولا با خازن به صورت موازی در مدار بسته می‌شوند.

فیوزهای مورد استفاده در این بانک‌‌ها معمولا کتابی یا سیلندری هستند.

کابل فیوز محافظ بانک خازنی

اکنون در بخش پایانی بحث انتخاب کابل و فیوز محافظ بانک خارنی، به انتخاب کابل می‌پردازیم.

فیوزهای محافظ بانک خازن دارای یک کابل هستند که موقع ایجاد شوک در مدار یا خطر بروز اتصال کوتاه در بانک خازن، کابل مذکور جریان برق را از خود عبور داده و بانک خازنی را از جریان برق خارج می‌کند. به این ویژگی اصطلاحا قدرت قطع گفته می‌شود.

برای انتخاب این کابل ‌ها چند نکته مهم را بایستی در نظر داشت:

۱. درجه جریان، که عبارت است از حداکثر جریان مورد انتظار برای کنترل.

۲. تطبیق ولتاژ کابل با ولتاژ کل سیستم.

۳. دقت کابل در جداسازی بخش معیوب مدار از کل مدار.

۴. درنظر گرفتن عوامل محیطی مانند دما، رطوبت و نیز عوامل شیمیایی. کابل‌ها باید توسط عایق‌هایی از گزند این عوامل محیطی در امان بمانند.

استانداردهای نصب کابل محافظ بانک خازنی

این استانداردها عبارتند از استانداردهای VDE 0100 و VDE 0105 که مصوب وزارت نیرو می‌باشند و نصب کلیه کابل‌ها و واحدهای خازنی بایستی حسب مصوبات وزارت نیرو و مقررات خود شرکت‌ها، بر این اساس انجام شود. شدت جریان، فرم آن اعم از سینوسی و …، در این مصوبات مشخص شده است.

در این مقاله درباره انتخاب کابل و فیوز محافظ بانک خارنی، صحبت کردیم. با تشکر از این که با ما همراه بودید.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مجموعه آرین پرتو همراه باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *