مشکلات رایج در تابلو برق ها

تابلو برق یک جعبه یا دستگاه الکتریکی مهم است که از آن برای کنترل و توزیع برق ساختمان، تجهیزات کارخانه‌ ای، صنعتی و…. استفاده می‌ کنند. تمامی قطعات مورد نیاز برای قطع و وصل برق درون تابلو برق‌ ها قرار دارد. در برخی مواقع ممکن است مشکلاتی در قسمت‌ های مختلف تابلو برق‌ها به وجود بیاید که به منظور حفظ ایمنی و جلوگیری از خطرات جانی باید هرچه سریع‌ تر نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود. مشکلات رایج در تابلو برق‌ ها زیاد هستند و می‌ توانند علت‌ های داخلی یا خارجی داشته باشند. در ادامه به بررسی مشکلات موجود در تابلو برق پرداخته و آن‌ها را بررسی می‌ کنیم.

مشکلات رایج در تابلو برق ها

نشانه های ایجاد مشکل در تابلو برق

ممکن است انواع تابلو برق در یک بازه زمانی دچار مشکل شود، از بارزترین نشانه‌ های به وجود آمدن مشکل در این قطعات، می ‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • آتش گرفتن یا ذوب شدن کابل‌ های داخلی
  • داغ شدن بیش از حد کلید ها
  • ریست نشدن کلید ها
  • پریدن دائمی فیوز
  • بالا زدن متناوب کلید های مینیاتوری

 

مهم ترین مشکلات رایج در تابلو برق ها

مشکلاتی که در تابلو برق‌ ها به وجود می‌ آید، علت‌ های مختلفی دارد ولی از اصلی‌ترین مشکلات رایج در تابلو برق ها که تاکنون گزارش شده است می‌ توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

قرارگرفتن دو یا چند کابل روی یکدیگر

یکی از اصلی‌ ترین مشکلاتی که باعث داغ شدن تابلو برق می‌ شود قرار گرفتن چند کابل روی یکدیگر است این اتفاق می‌ تواند مشکلات جدی یا حتی آتش سوزی ایجاد کند.

متعادل نبودن بار در تابلو برق

انواع تابلو برق باید به شکل سه فاز و متعادل تقسیم شود. در صورت نامتعادل بودن تقسیم بار، ممکن است تابلو برق دچار آتش سوزی یا قطعی مکرر شود. همچنین امکان دارد سیم و کابل‌ های موجود در آن به سرعت کیفیت خود را از دست داده و خسارات مالی فراوانی ایجاد کنند.

عدم استفاده از کابلشوی مناسب در تابلو برق

در هنگام ساخت تابلو برق به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل بهتر است از کابلشوی مسی برای کابل‌ های مسی و از کابل شویی آلومینیومی برای کابل‌ های آلومینیومی استفاده شود. رعایت این موارد سبب جلوگیری از ساییدگی محل اتصال سیم‌ ها و پیشگیری از داغ شدن تابلو برق می‌ شود.

خراب شدن قطع کننده مدار تابلو برق

نبود یک قطع کننده مدار با کیفیت مخصوصاً در تابلو برق‌ های قدیمی ممکن است برای قسمت‌ های مختلف مانند کنتاکتور، کابل های برق، کلید ها، هشدار دهنده و….. مشکلاتی را ایجاد کرده و در نتیجه تابلو برق دچار گرم شدن بیش از حد شود. به منظور پیشگیری از مشکلات ذکر شده بهتر است درون جعبه فلزی تابلو برق یک قطع کننده مناسب تعبیه گردد.

 

برای عیب یابی تابلو برق چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در صورتی که متوجه هرگونه اشکال یا عیب و ایراد در تابلو برق شدید، باید هرچه سریع ‌تر با تعمیرکار ماهر و با تجربه تماس بگیرید. به منظور اطمینان از ایجاد هرگونه مشکل می‌ توانید چند نکته مهم را بررسی کنید:

  1. در ابتدا بهتر است قفل درونی سیستم را چک کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید. در برخی مواقع قفل درونی دچار اشکال می‌ شود و ایراد تابلو برق هیچ ارتباطی به تجهیزات الکترونیکی موجود در آن ندارد.
  2. در مرحله بعد درب تابلو برق را باز کنید و تمام قسمت ‌های آن را به خوبی چک کرده تا عیب و مشکل اصلی را پیدا کنید. در صورت مشاهده هرگونه سوختگی یا ذوب شدن سیم و کابل سریعاً با متخصص تماس بگیرید.
  3. اگر در گذشته قسمت هایی از تابلو برق را تعمیر کرده اید اکنون قسمت های دیگر را بررسی کرده تا از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید.

 

جمع بندی

تابلو برق یکی از مهم ترین تجهیزات الکتریکی است که درون آن قطعات برقی مختلف برای قطع و وصل کرون سیستم برق ساختمان وجود دارد. در برخی مواقع وجود مشکلات رایج در تابلو برق ها سبب ایجاد خسارات مختلفی می شوند که شما باید هرچه سریع تر برای یافتن مشکل اصلی و رفع آن اقدام کنید. توجه داشته باشید به این منظور باید از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید. تکنسین های حرفه ای آرین پرتو، به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما مشتریان محترم هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *