لوازم داخل تابلو برق

درگذشته اپراتورها به تمام قطعات الکتریکی دسترسی داشتند که خطر برق‌گرفتگی را افزایش می‌داد. برای افزایش ایمنی، کارشناسان اکنون از تابلوهای برق به سبک محفظه بسته استفاده می‌کنند و در نتیجه، اطمینان حاصل می‌شود که تجهیزات داخلی غیر قابل‌ دسترس هستند. با این ‌حال، کنتورهای برق اندازه کوچکی دارند و فقط برای مصارف خانگی مناسب هستند. در موقعیت‌های که تعداد مصرف‌کنندگان زیادی وجود دارد، کنتورها ناکافی خواهند بود. در این مقاله به معرفی انواع تابلو برق و لوازم داخل تابلو برق  می پردازیم.

تعریف تابلو برق چیست؟

تابلو برق به محفظه ای اطلاق می‌شود که تجهیزات الکتریکی در آن نصب می‌گردد. با توجه به مسائل مختلف ناشی از نصب تجهیزات تابلو و اجزای آن، و همچنین خطرات مرتبط با عوامل محیطی مانند اتصال کوتاه و دسترسی اپراتور به قطعات برق، سازندگان نصب کابینت های بسته را به عنوان واحد تابلو انتخاب کرده اند. این طراحی با غیر قابل‌ دسترس کردن اجزای داخلی تابلو برق، ایمنی را افزایش می دهد. این پنل از چندین بخش از جمله ترانسفورماتورهای اندازه گیری جریان و ولتاژ، فیوزها، کلیدها، کنتاکتورها، رله ها، تایمرها و PLC تشکیل شده است. علاوه بر این، دستگاه های دیگری مانند چراغ های سیگنال، نگهدارنده کابل، کانال های سیم، شین ها، پایانه ها و غیره را می توان در پانل ها یافت.

لوازم داخل تابلو برق

لوازم داخل تابلو برق را می توان به شرح زیر توضیح داد:

  • فیوزها: این قطعات الکتریکی رشته های سیمی هستند که جریان مدار را در مواقع اضافه بار یا اتصال کوتاه قطع می کنند و نقش حیاتی حفاظت مدار را بر عهده دارند.
  • کلید مینیاتوری MCB: عملکردی مشابه یک فیوز، اما با حساسیت و اطمینان بیشتر دارند. این کلید از طریق ابزارهای مغناطیسی یا حرارتی کار می کند و حداکثر جریان نامی 100 آمپر را دارد.
  • بی متال: ساخته شده از دو فلز با ضریب انبساط متفاوت است. جزء دو فلزی تغییرات دما را به جابجایی مکانیکی تبدیل می کند تا در مدارها مورد استفاده قرار گیرد. در مدارهای حرارتی، دمای بیش از حد باعث می‌شود که یک فلز بیشتر از دیگری خم شود و در نتیجه جریان الکتریکی قطع گردد. در کاربردهای ولتاژ پایین، می تواند موتورهای سه فاز را در برابر اضافه بار محافظت کند.
  • کلید حرارتی (MPCB): این قطعه همه کاره، حفاظت حرارتی، الکترونیکی و مغناطیسی را در یک مدار فراهم می کند. در واقع سیستم را در برابر اتصال کوتاه، اضافه بار، مشکلات خط زمین، مشکلات خط به خط، عدم تعادل فاز و افت فاز محافظت می کند. علاوه بر این، اتصال مجدد خودکار را فعال می سازد، هشدارهای خطا را نمایش می دهد و تاخیر حرارتی را برای جلوگیری از راه اندازی مجدد سریع موتور پس از بارگذاری اضافه می کند.
  • کلید MCCB جمع و جور: این کلید در طیف وسیعی از ولتاژ و فرکانس (50 هرتز و 60 هرتز) مورد استفاده قرار می گیرد، این کلید در تابلوی برق جریان نامی قابل تنظیم را تا حداکثر 2500 آمپر ارائه می دهد. سه عملکرد اصلی آن شامل محافظت در برابر اضافه بار و خطاهای الکتریکی و همچنین روشن و خاموش کردن مدار است.

مشخصات کلی تابلوهای برق

از نظر طراحی بیرونی، پانل ها را می توان به گروه های مختلفی تقسیم کرد:

  • مونتاژ نوع باز: این نوع پانل از یک قاب پشتیبانی تشکیل شده است که تجهیزات الکتریکی در آن نصب شده و قطعات الکتریکی تجهیزات به راحتی قابل دسترسی هستند.
  • مونتاژ جلویی: این پانل دارای یک پوشش جلویی است که محافظت کافی از سمت جلو را فراهم می کند، در حالی که امکان دسترسی به قطعات الکتریکی از طرف های دیگر را فراهم می سازد.
  • مجموعه محصور شده: این پنل از همه طرف کاملاً بسته می‌شود به جز سطح نصب که ممکن است باز باشد. حداقل سطح حفاظت را ارائه می دهد.
  • مجموعه نوع اطاقک: این یک بسته کامل و مستقل است که ممکن است از چندین قسمت یا بدنه تشکیل شده باشد.
  • مونتاژ نوع چند کابینه: به ترکیبی از چند سلول اطلاق می‌شود که به صورت مکانیکی به هم متصل شده اند.

سخن پایانی

ساخت و طراحی تابلو برق بر اساس عواملی مانند تجهیزات مورد استفاده، ارتباط و عملکرد آنها، دسترسی، شرایط نصب و سایر ملاحظات تعیین می‌شود. در این بین، لوازم داخل تابلو برق باید از کیفیت بسیار خوب برخوردار باشند تا حداکثر کارایی تضمین گردد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *