حفاظت الکتریکی در تابلو برق

حفاظت الکتریکی در تابلو برق

الکتریسیته منبع اصلی انرژی مورد استفاده انسان است. درحالی‌که مزایای متعددی را به همراه دارد، با خطرات بالقوه ای نیز همراه است.  درنتیجه، اجرای اقدامات ایمنی باهدف محافظت از افراد در برابر شوک الکتریکی بسیار مهم است. این اقدامات احتیاطی در مجموع به‌عنوان حفاظت الکتریکی در تابلو برق نامیده می‌شود. برق‌گرفتگی نشان‌دهنده یک مشکل مهم است که می‌تواند آسیب شدیدی به انسان‌ها، حیوانات، تجهیزات الکتریکی، ژنراتورها، دستگاه‌های الکترونیکی، مصرف‌کنندگان و غیره وارد کند. با درک اهمیت این موضوع، استانداردهای حفاظتی تابلوهای صنعتی توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. اگر علاقه‌مند به درک حفاظت الکتریکی درزمینهٔ پانل‌های الکتریکی و الزامات مرتبط با آن هستید، برای کسب بینش بیشتر به خواندن این مقاله ادامه دهید.

حفاظت الکتریکی در تابلو برق

سیستم حفاظت الکتریکی در تابلو برق

هدف از سیستم‌های حفاظت تابلو برق، جلوگیری از حوادث خطرناک می‌باشد. این سیستم‌ها برای تقویت و حفظ پایداری منبع تغذیه طراحی‌شده‌اند. انواع مختلفی از سیستم‌های حفاظتی تابلو برق وجود دارد، ازجمله:

  1. حفاظت از سیم زمین (ارتینگ).
  2. حفاظت از ولتاژ پایین
  3. حفاظت از طریق ترانسفورماتورهای ایزوله
  4. سیستم‌های حفاظتی تابلو برق مبتنی بر عایق
  5. سیستم حفاظت کاتدی

معرفی تجهیزات ضروری برای حفاظت الکتریکی در تابلو برق

ابزارها و دستگاه‌های تخصصی برای محافظت از تابلوهای برق طراحی‌شده‌اند. در زیر برخی از مهمترین تجهیزات حفاظت الکتریکی تابلوهای برق آورده شده است:

  • کنترل فاز

یک جزء حیاتی برای حفاظت الکتریکی در تابلو برق است. هدف آن محافظت از مدار در برابر اختلاف پتانسیل بالا و تغییرات فاز ولتاژ است. این دستگاه که قبل از کنتاکتور قرار دارد، مجهز به تیغه هایی است که در صورت افزایش یا کاهش سطح ولتاژ از حداکثر تعیین شده توسط کنترل فاز، موقعیت خود را تغییر می دهند. به طور مشابه، اگر اختلاف فاز از یک مقدار از پیش تعیین شده فراتر رود، رله کنترل فاز فعال می‌شود. با استفاده از تیغه های کنترل فاز در مدار فرمان می توان به طور موثر از تابلو برق محافظت کرد.

  • بی متال

به‌عنوان تجهیزات کلیدی برای محافظت از تابلوهای برق عمل می کند. این، یک قطعه الکتریکی است که در مدار ادغام شده است و می توان آن را در تمام تابلوهای الکتریکی، مخصوصاً برای محافظت از موتور، یافت. همچنین،  شامل دو فلز با ضرایب انبساط متمایز است، دو فلز را می توان با استفاده از گرما برای تشکیل یک واحد همگن با هم ذوب کرد. هنگامی که در معرض جریان اضافه بار قرار می‌گیرند، اجزای رسانای غیرفلزی درون دو فلزی گرم می‌شوند و باعث می‌شوند تا با سرعت انبساط کمتر به سمت فلز خم شوند. پس از سرد شدن شکل اولیه خود را به دست می آورند. یک بی متال معمولی شامل سه کنتاکت قدرت برای هدایت جریان های سه فاز و دو کنتاکت فرمان برای استفاده از مدار فرمان است.

  • بریکر

نوع دیگری از تجهیزات حفاظتی مورداستفاده در تابلوهای برق، بریکر است. این شامل انواع مختلفی مانند کلیدهای مینیاتوری، کلیدهای نجات جان، کلیدهای اتوماتیک، کلیدهای حرارتی، استارت موتورها و سوئیچ های هوا می‌باشد. رله کنترل بار نیز جزء این دسته محسوب می‌شود.

  • اینترلاک مکانیکی

در میان تجهیزات جانبی مورداستفاده برای حفاظت الکتریکی در تابلو برق، اینترلاک ها نقش بسزایی دارند. این قفل ها می توانند ماهیت مکانیکی یا الکتریکی داشته باشند. به‌عنوان مثال، یک اینترلاک کنتاکتور، یک جزء مکانیکی، بین دو کنتاکتور قرار می گیرد تا از اتصال یا قطع شدن همزمان جلوگیری کند. اگر یک کنتاکتور فعال شود، اینترلاک از ورود کنتاکتور دوم به مدار جلوگیری به عمل می آورد.

  • اینترلاک الکتریکی

ایجاد یک اینترلاک الکتریکی در مدار کنترل برای محافظت از تابلوی برق بسیار مهم است. اینترلاک های الکتریکی با استفاده از کنتاکت های فرمان روی قطعات الکتریکی ایجاد می شوند. با به کارگیری یک نمودار مدار فرمان جامع و دقیق، می توان از کل تابلوی برق به طور موثری در برابر اتفاقات رایج مختلف محافظت کرد. به‌عنوان مثال، استفاده از یک کنتاکت بسته از یک کنتاکتور در مسیر تغذیه سیم پیچ کنتاکتور دیگر، یک اینترلاک ایجاد می کند و از ورود همزمان هر دو کنتاکتور به مدار جلوگیری می کند. بنابراین، اگر یک کنتاکتور در مدار فعال باشد، ورود کنتاکتور دوم مسدود می‌شود.

 

سخن پایانی

کیفیت و نوع ساخت  تجهیزات حفاظت الکتریکی در تابلو برق می‌تواند بر هزینه ساخت تابلو برق و سایر مدل های مشابه تاثیر بگذارد. این به این دلیل است که سطح حفاظت از تابلو و تجهیزات خاص مورد استفاده، اهمیت بسیار زیادی دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *