بررسی تفاوت های تابلو برق صنعتی و خانگی

یکی از مهم‌ترین تجهیزات برقی ساختمان، تابلو برق است. تابلو برق در دو نوع صنعتی و ساختمانی تولید و استفاده می‌شود که با توجه به کارکرد آن‌ها و تجهیزات برقی مکان مورد نظر، نوع صنعتی یا نوع خانگی بکار می‌رود. تابلو برق صنعتی و تابلو برق خانگی هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص خود هستند که کاربرد آن‌ها را از همدیگر متمایز می‌کند.

طورکلی می‌توان گفت که وظیفه اصلی تابلو برق، حفاظت از سیستم‌های برقی و مدار‌ها، اجرای فرمان و کنترل این سیستم‌ها و همچنین توزیع درست و مناسب برق در تمام قسمت‌های ساختمان است؛ علاوه بر این تضمین ایمنی سیستم‌های برقی بر عهده تابلو برق است.

در این مطلب به معرفی تابلو برق صنعتی و خانگی و تفاوت تابلو برق خانگی و صنعتی و همچنین کاربرد تابلو برق صنعتی و تابلو برق خانگی می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید تا علاوه بر موارد فوق، پاسخ برخی از سؤال‌هایتان را نیز مانند علت لزوم و ضرورت استفاده از تابلو برق چیست؟ تفاوت‌ های برق ساختمان و برق صنعتی در چیست؟ دریافت کنید.

تفاوت ‌های برق ساختمان و برق صنعتی

اصلی‌ترین تفاوت‌ های برق ساختمان و برق صنعتی، در نحوه سیم کشی آن‌ها است. سیم کشی برق ساختمان و برق صنعتی نسبت به یکدیگر کاملاً متفاوت هستند که همین امر سبب تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی می‌شود. تفاوت‌ها به شرح زیر است:

  1. در ابتدا باید بدانید که تجهیزات و لوازم برقی که با استفاده از برق صنعتی کار می‌کنند، از تجهیزات خانگی و ساختمانی بسیار قوی‌تر هستند. این لوازم با برق سه فاز کار می‌کنند و قابلیت انتقال تا ۶۰۰ ولت برق را دارند؛ این در حالی است که برق ساختمان تک فاز بوده و حداکثر تا ۱۲۰ ولت قابلیت انتقال دارد. این تفاوت ولتاژ به دلیل نوع لوازمی است که با استفاده از نوع برق مخصوصی ( برق ساختمان یا برق صنعتی ) کار می‌کنند. همین دلایل سبب تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی در کابرد آن‌ها می‌شود.
  2. لوازم و تجهیزات بزرگ واحد‌های صنعتی، نیاز به نیروی برق بسیار قوی‌تری دارند پس در نتیجه سیم‌کشی و میزان ولتاژ دریافتی آن‌ها نیز باید متفاوت باشد؛ البته توجه داشته باشید که تجهیزات برقی که در واحد‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید مخصوص این کار باشند. در مقابل، لوازم خانگی نظیر تلویزیون، یخچال، رادیو، لوازم برقی آشپزخانه و … به نیروی برقی زیادی نیاز ندارند، از این رو برق‌های تک فاز ساختمانی نیز با وجود تجهیزات ضعیف‌تر به راحتی پاسخگوی نیاز این وسایل هستند.
  3. برق صنعتی به قدری قوی و قدرتمند است که هیچکس بدون تخصص و دانش کافی نباید به این نوع برق نزدیک شود و آن را دستکاری کند. همین دلایل سبب تفاوت قدرت و نوع تعمیرکار و به نوعی تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی است. توجه داشته باشید که در برق صنعتی سیم‌هایی که جهت برق کشی استفاده می‌شوند، درون یک حفاظ لوله مانند ضخیم قرار می‌گیرند؛ علاوه بر آن این سیم‌ها به نحوی جایگذاری می‌شوند که در فضای باز باشند و امکان دسترسی آسان به آن‌ها وجود داشته باشد؛ البته سیم‌کشی برق ساختمانی معمولاً در داخل یک حفاظ پلاستیکی و در لایه زیرین دیوار‌ها قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: مدار راه انداز ستاره مثلث چیست؟


ویژگی‌های تابلو برق صنعتی

حال نوبت به بیان ویژگی ‌های تابلو برق صنعتی و ویژگی ‌های تابلو برق خانگی است و پس از آن خوب است در مورد تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی نیز بدانید.

تابلو برق صنعتی یک محفظه فلزی است که در داخل آن تجهیزاتی قرار می‌گیرد که توسط آن‌ها می‌توان میزان جریان برق را کنترل کرد. این تابلو می‌تواند تجهیزات و افراد را از آسیب‌های ناگهانی حفظ کند. تجهیزاتی که در داخل آن به‌کار رفته‌اند با توجه به نوع لوازمی که از آن استفاده می‌کنند و محیط کارگاهی که در آن تابلو برق صنعتی نصب شده است، با یکدیگر متفاوت هستند.

تجهیزاتی که در داخل تابلو برق صنعتی نصب می‌شوند شامل سوئیچ‌ها، دستگیره‌ها و نمایشگر‌های مورد نیاز است. این تجهیزات این امکان را به کاربران می‌دهند تا به وسیله این کنترل‌گر‌ها، در صورت لزوم، جریان برق هر یک از قسمت‌های ساختمان را قطع یا وصل کنند؛ همچنین امکان تعمیر و تعویض هرکدام از این تجهیزات به راحتی توسط اپراتور ممکن است.

تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی در تعداد سوییچ‌ها و نوع نمایشگر آن‌ها نیز است. تابلو برق صنعتی کمک می‌کند تا جریان برق به درستی و با دقت کافی دربین تمام تجهیزات تقسیم شده و به‌وسیله فیوز‌هایی که در آن طراحی شده است، از نشتی برق جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های تابلو برق خانگی

درادامه مهم‌ترین ویژگی‌های تابلو برق خانگی را بیان می‌کنیم.

  • برای حفاظت از تجهیزات کنترلی و الکتریکی در ساختمان‌ها، از تابلو برق خانگی استفاده می‌شود. تابلو برق خانگی وظیفه حفاظت افراد از برق گرفتگی را نیز برعهده دارد. ضمن اینکه این تابلو برق از مهم‌ترین تجهیزات برقی ساختمان است که از مدار‌ها محافظت کرده و توزیع مناسب برق در قسمت‌های مختلف ساختمان را برعهده دارد و همین امر نیز جز موارد تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی است.
  • تابلو برق خانگی از یک مجموعه کامل از تجهیزات کنترلی، تجهیزات حفاظتی شامل کلید‌های اتوماتیک، محافظ، نمایشگر و تجهیزات مورد نیاز دیگری تشکیل شده است؛ توجه داشته باشید که وظیفه اصلی تابلو برق خانگی، جلوگیری از اضافه بار جریان برق، اتصال کوتاه، برق گرفتگی و آتش سوزی است.
  • تابلو برق خانگی در ساختمان کمک می‌کند تا کنترل و راه‌اندازی تجهیزات برقی به راحت‌ترین حالت ممکن انجام شود. وظیفه اصلی تابلو برق خانگی شناسایی خطا و جلوگیری از مسائل غیرمترقبه است؛ به این صورت که اگر ناگهان جریان انتقالی افزایش پیدا کند، تابلو برق این ایرادات را سریعاً شناسایی و جریان برق آن قسمت یا تمام ساختمان را قطع می‌کند؛ البته این ویژگی از تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی مستثنا است و تابلو برق صنعتی و خانگی هر دو این وظیفه و کاربرد را دارند.
  • همچنین به کمک تابلو برق خانگی سرویس و تعمیر تجهیزات مختلف آسان‌تر انجام می‌شود و بسیار راحت‌تر کنترل همه تجهیزات ساختمان را یکجا در اختیار خواهید داشت؛ در نتیجه می‌توانید محافظت آسان‌تری برای آنان اعمال کنید.

مهم ترین تفاوت های تابلو برق صنعتی و خانگی چیست؟

علاوه بر تمامی مواردی که گفته شد، اصلی‌ترین تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی، نوع سیم کشی آن‌ها است که هر نوع سیم کشی متفاوت از دیگری انجام می‌شود و شما کاملاً با این موضوع آشنا شده‌اید. تفاوت در نوع سیم کشی به این دلیل است که سیم کشی‌های صنعتی نیاز به جابجایی و انتقال بار الکتریکی زیادی دارند.

سیم کشی‌های صنعتی، عایق بیشتری دارند که آن‌ها را از حرارت بالا و مایعات و مواد خورنده محافظت می‌کند. همچنین تابلو‌های برق صنعتی از نظر پیچیدگی، طراحی بسیار پیچیده و فوق تخصصی نسبت به تابلو برق‌های خانگی دارند. اگر یکی از بخش‌های کارآمد مهم در تابلو برق‌های صنعتی جایگذاری نشود یا طراحی آن به درستی صورت نگیرد، سیستم را به‌طور کلی ناکارآمد خواهد کرد؛ البته در تابلو‌های برق صنعتی نسبت به تابلو برق‌های خانگی، تعداد پنل‌های کنترل و تقسیم برق بیشتر هستند.


بیشتر بخوانید: پست برق چیست و چه انواعی دارد؟


جمع بندی

لوازم و تجهیزات زیادی در برق کشی‌های صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین و کارآمدترین این لوازم و تجهیزات، انواع تابلو برق هستند که وظیفه انتقال و تقسیم میزان جریان برق را برعهده دارند.
تابلو برق در انواع مختلف خانگی و صنعتی تولید و استفاده می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی در میزان ولتاژ ورودی و ولتاژ خروجی است که در بین سایر تجهیزات ساختمانی تقسیم می‌کند. تابلو برق صنعتی میزان زیادی ولتاژ برق را تقسیم می‌کند که تابلو برق خانگی این میزان از برق را نیاز ندارد، پس در نتیجه سیم کشی و تجهیزات ضعیف‌تری در تابلو برق خانگی به کار بسته می‌شود. اگر تجربه و اطلاعات بیشتری در این مورد دارید که در این مطلب به ان اشاره نشد، لطفا در بخش نظرات آن را با کاربران به اشتراگ بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *