معرفی بهترین مواد و قطعات برای ساخت تابلو برق مقاوم 1403

ساخت تابلو برق مقاوم

احتمالا این سوال برای شما ایجاد شده که بهترین قطعات برای ساخت تابلو برق مقاوم چیست. آیا با نحوه طراحی و مونتاژ انواع تابلو برق‌ها آشنایی دارید؟ تابلو برق به صورت یکی از اجزای بسیار ضروری در سیستم‌های الکتریکی می‌باشد که می‌تواند کل سیستم را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت کند، به این ترتیب برق در بخش‌ها و قسمت‌های مختلف این سیستم توزیع خواهد شد و امکان تعمیر کردن و نگهداری آن نیز به آسانی فراهم می‌شود، پس می‌توان گفت که سازنده تابلو برق با استفاده از مواد و قطعات مختلف سیستمی را طراحی و تولید کرده است که به نوعی محافظ سیستم‌های الکتریکی دیگر باشد و کلیه این قطعات در کنار هم یک فرایند واحد را دنبال می‌کنند. در این مقاله به معرفی بهترین مواد و قطعاتی می‌ پردازیم که در ساخت تابلو برق به کار می‌ رود.

بهترین قطعات و مواد اولیه برای ساخت تابلو برق مقاوم

گفتیم که یک تابلو برق در واقع جزئی بسیار ضروری در سیستم‌ های الکتریکی می‌باشد، چون می‌تواند این سیستم را از اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت کند،به این ترتیب برق به طور مناسب و مساوی در بخش‌های مختلف آن توضیح خواهد شد و حتی امکان تعمیر و نگهداری آن نیز آسان‌تر می‌باشد، یعنی سازنده تابلو برق آن را به گونه‌ای طراحی کرده است که حداکثر حفاظت را از سیستم‌ های الکتریکی داشته باشد. این تابلوها از قسمت‌ها و قطعات زیر ساخته شده‌اند:

باسبار در تابلو برق ها 

از اجزای مهم در تابلو برق‌ها قسمتی به نام باسبار است. باسپارها همان میله‌های فلزی می‌باشند که می‌توانند جریان الکتریکی را در بین قسمت‌های مختلف تابلو برق هدایت کنند. این قطعات از جنس آلومینیوم یا مس هستند و جهت پیشگیری از ایجاد هر گونه قوس الکتریکی آنها را بر روی مواد عایق نصب می‌کنند. باسبار در واقع جهت اتصال دادن تابلوهای برق، وسایل حفاظتی و دیگر تجهیزات کنترلی به منابع تغذیه، مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

قطع کننده مدار در تابلو برق

از دیگر اجزای در تابلو برق‌ها کلیدها یا قطع کننده‌های مدار هستند. سازنده تابلو برق این کلیدها را به گونه‌ای در داخل تابلو برق‌ها تعبیه کرده است که پرسنل و حتی تجهیزات الکتریکی را در برابر هرگونه خطرات مضر اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت کند. یعنی وقتی که تابلو برق اضافه بار را تشخیص دهد، قطع کننده یا همان کلید مدار قطع می‌شود، به این ترتیب جریان را نیز قطع کرده و از بروز هرگونه آسیبی به پرسنل و تجهیزات الکتریکی پیشگیری می‌کند.

فیوزهای تابلو برق

از آنجایی که فیوز موجب حفاظت پرسنل و تجهیزات الکتریکی در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار می‌شوند، به همین دلیل به کلیدهای مدار شبیه می‌باشند، اما برخلاف آنها فیوز پس از خاموش شدن حتماً باید تعویض شود. این قسمت از یک سیم فلزی ساخته شده است و اگر در معرض جریان‌های بیش از حد قرار بگیرد، ذوب می‌شود، به این ترتیب مدار را شکسته و در نهایت از تجهیزات و پرسنل محافظت می‌کند.

قطعات برای ساخت تابلو برق

تابلوهای توزیع

تابلو توزیع جهت توزیع کردن برق در بخش‌های مختلف سیستم‌های الکتریکی کاربرد دارد که معمولاً بر روی ریل‌های دی آی ان نصب شده و به وسیله کابل‌ها به قسمت باسبار متصل می‌شود. این قسمت‌ ها احتمال دارد دارای برخی از وسایل حفاظتی مانند قطع کننده مدار یا فیوز باشد که جهت محافظت هرچه بیشتر از تجهیزات به کار می‌رود، یعنی سازنده تابلو برق این قسمت را نیز به گونه‌ای طراحی کرده است که در نهایت حفاظت پرسنل و تجهیزات را به همراه دارد.

تجهیزات کنترلی

جهت کنترل کردن عملکرد در سیستم‌ های الکتریکی همواره تجهیزات کنترلی مانند رله و کنتاکتور استفاده می‌ شود. کنتاکتور جهت خاموش یا روشن کردن بارهایی با ولتاژ بالا کاربرد دارد، اما رله‌ها جهت کنترل کردن مدارهای با ولتاژ پایین به کار برده می‌ شوند. این قطعات نیز بر روی ریل دی‌آی‌ان نصب شده و سپس به وسیله یک کاپ به قسمت باسبارها اتصال می‌ یابد.

ترانسفورماتورها

ترانسفورماتورها جهت تغییر دادن سطح ولتاژ منابع برقی کاربرد دارند. این قطعه از دو سیم پیچ ایجاد شده است، یکی از آنها نسبت به دیگری پیچ‌ های بیش تری دارد، بنابراین هنگامی که جریان‌های ای سی از سیم پیچ با پیچ‌ های بیشتر عبور کند، در سیم‌هایی که دارای پیچ‌ های کمتری هستند، جریانی به وجود می‌ آورد و در نهایت ولتاژ تغییر پیدا می‌ کند. متناسب با نیاز سیستم‌ های الکتریکی ترانسفورماتورها جهت افزایش یا کاهش دادن ولتاژ مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

انتخاب کردن مواد و قطعات مورد استفاده جهت ساخت و تولید تابلو برق اهمیت بالایی دارد، به همین دلیل سازنده تابلو برق همواره از مواد و قطعات بسیار با کیفیت در این زمینه استفاده می‌کنند، چون این تابلوها باید از موادی تولید شوند که در برابر هر گونه آسیب و خطر احتمالی محیطی مانند رطوبت و گرد و غبار یا در برابر خوردگی مقاوم باشد، به همین دلیل مواد رایجی که در این خصوص استفاده می‌ شود، معمولاً از جنس فایبرگلاس، آلومینیوم، فولاد و مس است که می‌ توانند بهترین و بالاترین سطح مقاومتی را برای یک تابلو برق به وجود بیاورند. پس از طراحی کردن تابلو برق نوبت مونتاژ آن می‌ رسد که یک فرایند بسیار پیچیده است، به همین دلیل تخصص و مهارت بالایی در زمینه سیم کشی نیاز دارد که نخستین مرحله نیز آماده سازی جعبه یا محفظه تابلو می‌ باشد. پس از آن نیز قسمت‌ های مختلف مانند باسبار، کلیدهای مدار، تابلوهای توزیع و تجهیزات کنترلی در کنار یکدیگر قرار گرفته و در نهایت نیز سیم کشی انجام می‌ شود. پس از آن نیز پیش از آنکه تابلو برق را راه اندازی کنید، نیاز به تست کردن دارد تا از عملکرد آن مطمئن شوید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله مواد و قطعات به کار رفته در یک تابلو برق مقاوم را بررسی کردیم. یک تابلو برق با وجودی که به نظر می‌ رسد ساختار ساده‌ ای داشته باشد، اما از قسمت‌ های مختلفی ساخته شده است که هر کدام از این قطعات جهت حفاظت از سیستم‌ های الکتریکی وظیفه مشخصی را بر عهده دارند. در سایت آرین پرتو بیش تر با مواد و قطعات به کار رفته در یک تابلو برق مقاوم، وظیفه هر کدام از این قطعات، نحوه عملکرد و کارایی آنها و غیره آشنا شوید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *