آشنایی با کاربرد مقره در تابلو برق

تابلو برق‌ها از اجزا و قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که یکی از مهمترین اجزای آن‌ها، مقره است. مقره‌ها پای ثابت تابلو برق‌های صنعتی، دکل‌های برقی و … هستند و جزو اجزای اصلی آن‌ها به شمار می‌آیند. کارکرد این ابزار شبیه به یک عایق است و یک سیستم عایق بین سایر اجزای تابلو برق‌ها به وجود می‌آورند. حال، ما قصد داریم در این مطلب در مورد مقره در تابلو برق اطلاعاتی را ارائه دهیم. همراه ما باشید.

مقره در تابلو برق چیست؟

در پاسخ به این سوال که کاربرد مقره در تابلو برق چیست؟ باید بگوییم که مقره‌ها را در تابلو برق‌ها با نام گره چینی هم می‌شناسند که به دلیل مقاومت خیلی بالایی که دارند، از آن‌ها به عنوان عایق استفاده می‌کنند. این گره‌های چینی، هادی‌هایی را که ولتاژ دارند، از تیره برق، برج و … جدا می‌کنند. این ابزار، جریان الکتریکی نداشته و به دلیل مقاومت الکتریکی بالا انواع مختلفی دارند. زمانی که قصد خرید مقره را دارید، باید به نوع مکانی که می‌خواهید مقره را در آن‌جا نصب کنید، توجه داشته باشید.

انواع مقره در تابلو برق

مقره‌های تابلو برق‌ها، هر کدام جنس مختلفی دارند که همین باعث می‌شود در دسته‌بندی‌های مختلف قرار بگیرند. اگر قصد خرید مقره برای تابلو برق دارید، علاوه بر مکان نصب، باید از جنس و نوع آن‌ها هم مطلع باشید تا یک مقره کاربردی و مناسب بخرید. از این رو در ادامه به بررسی انواع مقره در تابلو برق می‌پردازیم و ویژگی‌های آن‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم:

مقره شیشه ای

مقره‌های شیشه‌ای را در دمای بالا می‌سازند و در ساخت آن از ترکیبات شیشه و مواد دیگر استفاده می‌کنند. این نوع از مقره‌ها در برابر عوامل مختلف مقاومت بالایی داشته و در مراحل ساخت‌شان درست برعکس مقره‌های چینی، آن‌ها را یک‌باره سرد خواهند کرد.

مقره در تابلو برق

مقره‌های شیشه‌ای، مقاومت خیلی خوبی در برابر نور خورشید از خود نشان می‌دهند. این مقره‌ها در درجه‌های حرارتی متنوع، باز هم شکل‌پذیری خوبی ندارند، امکان ساخت‌شان در اندازه‌های بزرگتر وجود ندارد و به راحتی آلودگی‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند.

مقره چینی

مقره چینی از ترکیب مواد مختلفی به وجود می‌آید که برخی از مهمترین‌ترین ترکیبات آن را در ادامه لیست می‌کنیم:

  • خاک چینی: به منظور بیشتر شدن مقاومت حرارتی؛
  • خاک کوارتز: به منظور بیشتر شدن مقاومت الکتریکی؛
  • سیلیکات آلومینیوم: به منظور بیشتر شدن مقاومت مکانیکی؛

سازندگان مقره‌های چینی در ابتدا با ترکیب مواد با هم و قراردادنشان در کوره‌ای با دمای بالا و سپس سرد کردن‌شان، این قطعات را می‌سازند. تغییر درجه حرارت در ساخت مقره‌های چینی، مقاومت مکانیکی و الکتریکی آن‌ها را تغییر می‌دهد، یعنی با افزایش دما، مقاومت الکتریکی، زیاد و مقاومت مکانیکی، کم و با کاهش دما مقاومت مکانیکی، بالا و مقاومت الکتریکی نیز کم می‌شود.

مقره‌های چینی با خاصیت شکل‌پذیری بالا، استفاده راحت‌تری نسبت به سایر مقره‌ها دارند. این نوع از مقره‌ها اگر در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرند یا دمای هوا تغییر کند، مقاومت خیلی خوبی داشته و آسیب نمی‌بینند.

مقره سوزنی

این مقره‌ها ثابت هستند و به وسیله پیچ، روی پایه‌های فولادی نصب می‌شوند. این مقره‌ها به وسیله سیم محکم خواهند شد.

مقره آویزی

مقره‌های آویزی با آویزان شدن از کراس ارم‌ها به هادی‌ها به وسیله کلمپ وصل می‌شوند.

مقره کششی

از مقره‌های کششی در اول و آخر خطوط برق‌ها و هر جایی که زاویه و پیچ وجود داشت باشد، استفاده می‌کنند.

مقره اتکایی

مقره‌های اتکایی شامل انواع مقره‌های توپر و توخالی می‌شوند و در آن‌ها فرورفتگی و برجستگی‌هایی نیز وجود دارد.

ویژگی های مقره در تابلو برق

مقره چرخشی

از مقره‌های چرخشی به طور معمول در شبکه‌های فشار ضعیف استفاده می‌شود. این مقره‌ها معمولا از متریال مقره‌های چینی تهیه شده و قابل استفاده هستند.

کاربردهای مقره در تابلو برق

کاربرد مقره در تابلو برق، متنوع است و در ادامه قصد داریم به انواع کاربردهای این ابزار بپردازیم:

  • مراقبت از هادی‌های جریان الکتریکی در خط‌های توزیع و انتقال: مقره‌ها، علاوه بر اینکه وظیفه تحمل وزن کابل‌ها را دارند، کابل‌های فشار قوی هم روی آن‌ها قرار می‌گیرند.
  • عایق بندی هادی‌ها در مقابل هم و همچنین نسبت به زمین: مقره‌ها باید بتوانند ایزولاسیون کافی به منظور تحمل ولتاژ فازها میان کابل‌های شبکه یا فازها را داشته باشند، به همین منظور آن‌ها را مقاومت خیلی بالا می‌سازند.

ویژگی ‌های مقره در تابلو برق

کاربرد مقره در تابلو برق را متوجه شدید، اما مقره‌های خوب چه ویژگی‌هایی دارند؟ در ادامه می‌خواهیم به مهمترین ویژگی‌ های مقره در تابلو برق بپردازیم:

  • مقاومت مکانیکی بالا؛
  • مقاومت الکتریکی بالا؛
  • بدون ناخالصی و حفره‌های داخلی؛
  • ضریب اطمینان بالا؛
  • ضریب تلفات عایقی کم؛
  • مقاومت در برابر نفوذ آب و آلودگی ها؛
  • مقاومت در مقابل تغییرات درجه حرارت و تغییر شکل ندادن به خاطر تغییر دما؛

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل در مورد کاربرد مقره در تابلو برق صحبت کردیم و درباره ویژگی‌ها و انواع آن اطلاعاتی را ارائه دادیم. حال شما به طور کامل مقره‌ها را می‌شناسید و می‌دانید در چه مواردی استفاده می‌شوند. اگر قصد خرید مقره را دارید، در مرحله اول به ولتاژ نامی توجه کنید و حتما باید به سراغ تولیدکنندگان معتبر بروید. اگر از مقره‌های مناسب در تابلو برق‌ها استفاده نکنید، این کار خسارات و زیان‌های زیادی به همراه دارد، مثلا اگر یک ترک کوچک روی مقره ایجاد شود، عملکرد کل سیستم با اختلال روبه‌رو می‌شود. پس حتما مقره‌ها را از محلی معتبر و مناسب بخرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *