محافظ ولتاژ جریان یا [محافظ مرکزی برق] چیست؟

همانطور که می دانید انرژی الکتریکی پرمصرف ترین انرژی است که ما در زمینه های مختلف از آن استفاده می کنیم. اکنون جریان الکتریکی گاهی اوقات با نوساناتی همراه است که از وسیله ای به نام محافظ برق برای محافظت از وسایل الکتریکی استفاده می کند. در ادامه توضیحات دقیق تری در مورد محافظ ولتاژ جریان، ویژگی ها و مزایای آن ارائه می دهیم.

 

محافظ برق چیست؟

یکی از مهم ترین تجهیزاتی که به کل سیستم برق خانه متصل می شود، محافظ برق یا قطع کننده مدار مرکزی است. این محافظ با اتصال به سیستم برق از انتقال ارتعاشات در سراسر ساختمان جلوگیری می کند. هنگامی که ولتاژ جریان افزایش می یابد، این محافظ وارد شده و آن را مسدود یا به زمین هدایت می کند. بنابراین، تجهیزات الکتریکی شما از آسیب محافظت می شود.

 

این محافظ ها در بهترین حالت، نوسانات تا 40000 آمپر و بالاتر را متوقف می کنند. وجود سیگنال یا چراغ هشدار در این دستگاه ها بسیار مفید است. این زنگ هشدار از پایان یک موج قوی از نوسانات خبر می دهد. برای حداکثر بهره وری، باید حتما یک محافظ برق مشترک بین جعبه شکن و کنتور برق نصب کنید.

 

با علل مختلف نوسانات برق آشنا شوید

همانطور که می دانید، نوسانات فعلی خیلی سریع اتفاق می افتد. با این حال، آنها این توانایی را دارند که تمام وسایل الکتریکی خانه شما را از بین ببرند. به همین دلیل است که بهتر است ابتدا با رایج ترین تغییرات الکتریکی آشنا شوید تا اهمیت محافظ های کل ساختمان را درک کنید.

 

خطوط برق را قطع کنید

بادهای بسیار شدید ممکن است باعث قطع برق در نزدیکی خانه شما شود. در این حالت، برق ناگهانی خانه شما را تهدید می کند و باعث از کار افتادن لوازم خانگی شما می شود. البته این خاموشی ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.

 

افزایش شدید مصرف برق

گاهی اوقات در ولسوالی به دلیل افزایش شدید مصرف برق نیروگاه، برق کل منطقه می تواند بالا رود.

 

نوسانات و افت ولتاژ چگونه رخ می دهد؟

1- عیوب داخل ساختمان

گاهی اوقات به دنبال ولتاژهای ورودی می بینیم که در قسمتی از ساختمان افت ولتاژ داریم اما در ورودی کنتور چنین مشکلی وجود ندارد، باید به دنبال علت داخلی باشیم.

دلایل اصلی استفاده از سیم های کم مربوط به فاصله کنتور تا مصرف کننده و دلایل دیگر اتصالات ضعیف و نادرست است که می تواند باعث افت ولتاژ در مدار داخلی شود که به تلفات حرارتی تبدیل می شود. افت ولتاژ متناسب با جریان عبوری از سیم است که می تواند خطرات جدی ایجاد کند. ناگفته نماند که افت ولتاژ یک تا دو ولت روی پنجاه تا صد متر سیم مشکلی ندارد. و مجددا تاکید می شود که افت ولتاژ باید در هنگام بارگذاری بیش از حد مدار اندازه گیری شود.

 

2- مشکلاتی که از شبکه به ما رسید

معمولاً اگر افت ولتاژ اعم از ثابت یا متناوب در ورودی پنل ها بدون اتصال مصرف کننده های داخلی قابل مشاهده باشد، می توان گفت که مشکل از شبکه خارجی است و با ورود مصرف کننده ها به ساختمان مشکل ایجاد می شود. برای مثال، با روشن بودن اجاق مایکروویو یا اتوی برقی که 5 تا 10 آمپر برق می کشد، این افت تشدید می شود و به راحتی می توان با یک ولت متر کنترل کرد.(محافظ ولتاژ جریان)

 

در این راستا، عمده مشکلات رایج کاهش ولتاژ و کاهش ولتاژ تغذیه به عواملی مانند فاصله شما از پست برق محلی یا ظرفیت کامل پست، یعنی مصرف همزمان همه مشترکین مربوط می شود. این را می توان به افت فشار آب نسبت داد که همه مصرف کنندگان ساختمان با هم شیر آب را باز می کنند. بنابراین دقیقاً در زمانی که پیک مصرف داریم و به قول معروف این شبکه توزیع برق است که در حال اتمام است، همین اتفاق برای مصرف کنندگان برق می افتد، بنابراین باید دید چه باید کرد.

 

نوع دیگری از نوسانات ولتاژ وجود دارد که برعکس افت ولتاژ، ولتاژ بالای برق مصرفی ما است و عموماً پس از روشن شدن مجدد برق رخ می دهد. دلیل آن ربطی به مورد فوق ندارد، زیرا ترانسفورماتور توزیع در نیروگاه تخلیه می شود، محدوده ولتاژ اولیه کمی بالا است که پس از اتصال مصرف کننده ها به حد نرمال می رسد. که ولتاژ بی باری نباید از 10 درصد ولتاژ معمولی تجاوز کند.

 

انواع حفاظت در برابر نوسانات جریان

تاکنون به انواع نوسانات و اینکه آیا منشا داخلی یا خارجی دارند، پرداخته ایم. در واقع بسته به نوع مصرف کننده و نوع نوسانی که به ما آسیب می رساند، حمایت را تعیین می کند.

 

استفاده از ups

گاهی اوقات مصرف کنندگان مورد نظر در برابر ضربه ها و نوسانات یا قطع برق بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. مانند برخی از سیستم های تجهیزات پزشکی یا سیستم های کامپیوتری یا ابزار دقیق و مانند آن. در این مورد، بهترین راه برای حفظ ولتاژ ثابت، نصب یک سیستم “ups” است که به شما امکان می دهد به طور کامل از خود در برابر تمام مشکلات شبکه محافظت کنید. در این سیستم ها نیروی ورودی فقط به عنوان شارژر برای تعداد معینی باتری استفاده می شود و انرژی به طور مداوم ذخیره می شود.

 

استفاده از ترانسفورماتور

گاهی اوقات می توان از ترانسفورماتورهایی استفاده کرد که ولتاژ خروجی را ثابت نگه می دارد. در واقع تثبیت کننده ها یا تثبیت کننده های ولتاژ از جمله نوسان سازها و تثبیت کننده های ولتاژ هستند. که بسته به نیاز دسترسی عمومی و یا برای مصرف کننده خاص قابل محاسبه و تهیه و نصب می باشد.

 

پر استفاده ترین تثبیت کننده (تثبیت کننده ولتاژ)

استابلایزر (تثبیت کننده ولتاژ) بیشتر در مکان هایی استفاده می شود که در شبکه مشکل افت ولتاژ داریم و مصرف کننده ها دور از ترانسفورماتور اداره برق قرار دارند.(محافظ ولتاژ جریان)

سخن نهایی

علاوه بر موارد فوق، وسایل حفاظتی دیگری نیز در بازار وجود دارد که در صورت بروز خطراتی مانند ولتاژ پایین و بالا، می توانند خروجی را قبل از آسیب رساندن به مصرف کننده قطع کنند. البته، این نوع محافظت در واقع بهتر از عدم محافظت است. و شما باید مشکل را ریشه ای حل کنید، سپس به محافظت امیدوار باشید. شرکت های مختلف انواع مختلفی از این دستگاه های حفاظت الکتریکی را تولید کرده اند که در بازار وجود دارد.

تابلو برق خازنی
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *