تابلو برق بارانی

به طور کلی می‌توان در مورد انرژی برق این چنین گفت‌ که گسترش تکنولوژی مدیون آن است؛ به طوری که امروزه همه آگاهیم و می‌دانیم نیاز به انرژی برق در ابعاد گسترده‌ای حس می‌شود. تابلو برق (Electrical Enclosure) ، یک محفظه الکتریکی به شکل کابین است که در داخل آن تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی قرار دارد. ظاهر این محفظه در مکان‌هایی که باران و برف زیادی وجود دارد به شکلی ا‌ست که آب به داخل آن نفوذ پیدا نکند و باعث قطعی برق و مرگ افراد نشود. این دسته از تابلو برق‌ها سقف شیبدار دارند تا باران و برف از روی سقف سرازیر شود و داخل کابین نرود. به این نوع تابلو برق‌ها، تابلو برق بارانی می‌گویند. در ادامه به توضیحات بیشتر در مورد این محصول می‌پردازیم.

تابلو برق بارانی چیست؟

اگر از اکثر افراد بپرسید که تابلو برق‌ها را دیده‌اند از یک محفظه فلزی بزرگ یاد می‌کنند که در بعضی خیابان‌ها قرار دارند؛ اما اجزای داخل آن از دید ناظران پنهان است. در حالی که اگر تابلو برق‌ها را از نظر محل نصب تقسیم بندی کنید به دو دسته تابلو برق داخلی (Indoor) و تابلو برق خارجی یا فضای باز (Outdoor) تقسیم می‌شوند و اکثر افراد فقط تابلو برق‌های فضای باز را دیده‌اند.
با این حال، باید این نکته را به آن افزود که تابلو برق‌ها در اشکال مختلفی ساخته می‌شوند به طوری که می‌توانند در ابعاد کوچک دستی تا محفظه‌های دیواری و کابین‌های بزرگ روی زمین را شامل شوند.

اجزای تابلو برق بارانی

شاید بتوان گفت شرایط محیطی نقش کلیدی در انتخاب نوع تابلو برق دارد. در واقع هدف اصلی تابلو برق، محافظت از تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی داخل آن است؛ ولی ممکن است در یک محیط بخواهد که تجهیزات داخل آن را از باران و برف حفظ کند و در محیط دیگر، نگهداری از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی در برابر گرد و خاک یا تغییرات شدید دمایی مانند سرمای زیاد و گرمای شدید باشد.

به تابلو برق‌هایی که روی آن‌ها سقفی شیبدار تعبیه شده است، تابلو برق‌های بارانی گفته می‌شود که هدف آن جلوگیری از نفوذ قطرات باران به داخل کابین است که علاوه بر محافظت از آسیب دیدن اجزای داخل آن، جان افراد را از خطرات برق‌گرفتگی نیز در امان نگه دارد.

به طور کلی تابلو برق‌ها را می‌توان از جنس فلز مانند فولاد یا فولاد ضد زنگ، پلاستیک سفت و سخت، فایبرگلاس و آلومینیوم تولید کرد. جنس تابلو برق بارانی بر اساس میزان بارش و برف در یکی از چهار نوع ورق استنلس استیل ساخته می‌شود.

ویژگی تابلو برق بارانی

اگر بخواهیم از ویژگی‌های تابلو برق بارانی بگوییم، ابتدا باید یک نگاه کلی به ویژگی‌های تابلو برق‌ها بیندازیم که در ادامه به طور خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اطمینان‌پذیری تابلو برق‌ها: با توجه به اینکه با گذشت زمان، سیستم‌های برقی پیشرفته می‌شوند، دستگاه‌ها و خطوط برق در ولتاژ بالا کار می‌کنند و جریان‌های بالایی را انتقال می‌دهند؛ در چنین شرایطی نیاز به یک تابلو برق لازم است تا اگر هر خطایی رخ داد، بتواند قسمت از کار افتاده را از سیستم جدا کند.
  • مشخص کردن قطعی سیستم: تابلو برق باید توانایی تشخیص خطا در سیستم را داشته باشد. در واقع باید بخشی از مدار را که دچار آسیب شده است از مدار جدا کرده تا روی قسمت‌های دیگر اثر منفی نگذارد. با این کار تجهیزات دوام و مقاومت بیشتری دارند.
  • عملکرد سریع: در صورت بروز هر مشکلی در سیستم، باید تابلو برق آن را به سرعت تشخیص دهد تا خسارت به قسمت‌هایی چون ژنراتورها، مبدل‌ها و… وارد نشود. اگر تشخیص خطا به سرعت انجام نگیرد، احتمال این که خطا به سرعت به بخش‌های دیگر نیز برود بالا است و احتمال قطعی کلی سیستم وجود دارد.
  • کنترل دستی: تابلو برق باید دارای کنترل دستی باشد؛ زیرا هر وقت کنترل‌کننده الکتریکی یا الکترونیکی دچار مشکل شود، امکان کنترل به صورت دستی وجود داشته باشد.

این نوع تابلو برق از تجهیزات الکتریکی در کاربردهای مختلف ساختمانی، صنعتی و تاسیساتی محفظه محافظت می‌کند؛ اما اگر بخواهید با نگاه بهتر و دقیق‌تری این محصول را تحلیل کنیم، می‌توانیم بگوییم که جهت جلوگیری از ته‌نشین و تجمع مایعات، مواد جامد خورنده، مواد معدنی، گرد و غبار، کثیفی و زباله، به تابلو برق بارانی نیازمند خواهید بود. اگر مایعات و جامدات خورنده در بالای محفظه الکتریکی ته‌نشین و جمع شوند، یکپارچگی قطعات داخل محفظه که اغلب اجزای الکتریکی هستند، به خطر می‌افتد و افزایش برق‌گرفتگی را به همراه دارد.

به طور کلی بیشتر تابلو برق‌های بارانی از اجزایی که در ادامه نام می‌بریم محافظت می‌کنند:

  1. کلیدهای مدار، کنتاکتورها، تابلوهای کنترل و سوئیچ‌ها
  2. تابلوهای توزیع و تابلوهای پنل
  3. تجهیزات و سیستم‌های تحت فشار و تصفیه
  4. محفظه تلفن

همچنین ازمهمترین اجزای تابلو برق بارانی می‌توان به کنتاکتور، بی‌متال فیوز، کلید مینیاتوری، کلید حرارتی، کلید کامپکت، کلید حفاظت جان، شستی فرمان، چراغ سیگنال و چراغ هشدار اشاره کرد.

قیمت تولید تابلو برق بارانی

قیمت تابلو برق بارانی

قیمت تولید تابلو برق بارانی به عوامل بسیاری بستگی دارد که می‌توان از ابعاد تابلو، کیفیت سیم‌کشی، حداکثر ولتاژ، مدل تابلو برق، جنس محفظه، ضخامت محفظه، برند، شرکت سازنده و کیفیت و نحوه ساخت نام برد.؛ اما یک راه صحیح و سریع جهت انتخاب یک تابلو برق این است که به سراغ یک شرکت شناخته شده رفت و از مشاوران آن جهت یک انتخاب مطمئن مشاوره گرفت. شرکت آرین پرتو با بکارگیری متخصصین و طراحان حرفه‌ای در حوزه طراحی انواع تابلو برق می‌تواند یک تابلو برق ایمن و مطمئن را به دست مشتریان برساند و در هر زمانی در ۲۴ ساعت کار پشتیبانی را انجام دهد.

خرید تابلو برق بارانی

جهت خرید یک تابلو برق بارانی باید ابتدا اطلاعات کافی متناسب با کار خود داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین فاکتورها که باید پیش از خرید به آن توجه کرد، می‌پردازیم.

  1.  مدل تابلو (مدل دیواری، مدل ایستاده و…)
  2. حداکثر مقدار ولتاژ و جریان مناسب کار مورد نظر
  3. جنس تابلو برق (فلزی، آلومینیومی، پلاستیکی، استیل، فایبرگلاس و…)
  4. مکان نصب (مدل داخلی یا مدل محیط باز )
  5. دارای استانداردهای لازم جهت محافظت از دستگاه
  6. ضد آب، ضد گرد و خاک یا بالعکس
  7. تطبیق‌پذیری تابلو برق با تجهیزات جدید و امکان توسعه
  8. شرکت سازنده و برند تولیدکننده
  9. کشویی یا ثابت بودن تابلو برق

پس از کسب اطلاعات از تابلو برق مورد نیاز خود می‌توانید اقدام به خرید آن کنید. اما امروزه نوسانات قیمت ارز سبب شده است تا اکثر تولیدکنندگان این محصول، نتوانند قیمت محصولات خود را در یک بازه زمانی مشخص اعلام کنند و اکثرا قیمت خود را روزانه اعلام می‌کنند. شرکت آریان پرتو نیز که یکی از تولیدکنندگان تابلوهای برق است با این مسئله مواجه است. با این حال اگر ثبات اقتصادی نیز وجود داشت، اعلام قیمت این تابلو برق، شاید در حالت رایج آن فقط امکان‌پذیر بود و در حالت‌های خاص باید برآورد هزینه انجام شود. بنابراین برای اطلاع از قیمت تابلو برق بارانی پایه دار از شرکت آرین پرتو می‌توانید از مشاوره متخصصین این شرکت بهره مند شوید تا بتوانید یک خرید درست و دقیق را انجام دهید.

سخن آخر

شرکت آرین پرتو فعالیت خود را از سال ۱۳۵۷ بر مبنای سه اصل اصالت کالا، پشتیبانی و خدمات آغاز کرد. این شرکت با میل رسیدن به قله‌های سازندگی و خدمت به کشور توانسته است در ساخت انواع تابلو برق‌های صنعتی، تابلو برق‌های ساختمانی و سینی‌های کابل گام‌های بزرگی را بردارد که تابلو برق بارانی نیز شامل آن می‌شود. جهت استعلام از قیمت محصول مورد نیاز خود می‌توانید با مشاورین شرکت آرین پرتو صحبت کنید یا با اطلاعات موجود در سایت به خرید محصول مورد نظر خود بپردازید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *