استانداردهای تابلو برق و مقررات ضروری ایمنی اداره برق

استانداردهای تابلو برق

استانداردهای تابلو برق و مقررات ضروری در اداره برق کدام است؟ برای ایجاد استاندارد و ایمنی بیشتر در تابلو برق‌ های مکان‌ هایی مانند اداره برق چه نکاتی را رعایت کنیم؟ این استانداردها شامل چه نکات و مواردی می‌ شود؟ با اطمینان می‌ توان گفت کلیه تجهیزاتی که ما در اطراف خودمان می‌ بینیم قطعاً مطابق با استانداردها و ایمنی‌های خاصی طراحی و تولید شده‌اند که تابلو برق اداره برق نیز یکی از این موارد می‌ باشد و سازندگان تابلو برق اداره برق قطعاً آن را مطابق با نحوه و موارد استفاده طراحی و تولید کرده‌اند. استانداردها در خصوص کلیه مراحل ساخت، طراحی، پیاده سازی، تعمیر، نصب و نگهداری و حتی حمل و نقل این تابلوها می باشد که البته رعایت کردن آن امری ضروری می‌ باشد و با ایمنی اپراتور در ارتباط است. در این مقاله استانداردها و مقررات ضروری در تابلو برق اداره برق را بررسی می‌ کنیم.

تابلو برق اداره برق استانداردها و مقررات ضروری

گفتیم که استاندارد در تابلو برق اداره برق شامل اطلاعات لازم و ضروری در زمینه‌های مختلف ساخت و تولید، پیاده سازی کردن، نصب و راه‌ اندازی، تعمیر و نگهداری و حتی حمل و نقل این تابلوها می‌شود، در واقع استاندارد به عنوان نوعی توافق مطرح می‌شود که در هر حوزه و بخشی و حتی در کشورهای مختلف به عنوان یک قانون کلی استاندارد منتشر می‌شود، پس کلیه کسانی که با این گونه تابلوها سر و کار دارند، حتماً باید پروتکل های لازم را نیز فراگیرند که این استانداردها نیز در دو بخش فنی و ایمنی مطرح می‌شود و در اساسی‌ترین بخش‌ها تا کوچک‌ترین بخش‌های یک تابلو برق به صورت مکتوب نوشته می‌شود و سازندگان تابلو برق اداره برق آن را در اختیار کلیه بخش‌ها قرار می‌دهند که البته این الگو ها مطابق با پیشرفت تکنولوژی نیز به صورت مکرر به روزرسانی شده و مواردی به آن اضافه یا کم می‌شود. دو نوع استاندارد تابلو برق به صورت زیر تعریف می‌ شود:

ایمنی که شامل مراحل طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و حمل و نقل می‌باشد. استانداردهای ایمنی که شامل کلیه موارد ایمنی است و باید رعایت شود.

  • استانداردهای فنی

مطابق با نوع تابلو برق‌ها استانداردهای فنی نیز به سه دسته ذکر شده در زیر تقسیم می‌ شوند:

استاندارد در تابلو برق‌های فشار ضعیف

در تابلو برق‌های فشار متوسط

استاندارد در تابلو برق‌های فشار قوی

استاندارد فنی در این تابلوها قطعاً به قسمت‌های فنی و تخصصی آنها مربوط می‌شود که شامل کلیه موارد زیر می‌باشد:

استانداردهای فنی تابلو برق

استانداردهای بدنه تابلو برق

استاندارد در ساخت و تولید تابلو برق

استاندارد تجهیزات مهم تابلو برق

استاندارد در سیم‌کشی‌ها

استاندارد در راه‌اندازی

اولین اصل و نکته در رعایت کردن استاندارد انواع تابلو برق اداره برق که معمولاً سازندگان تابلو برق اداره برق آن را مدنظر قرار می‌دهند، در نظر گرفتن استانداردهای بین‌المللی می‌باشد، یعنی کلیه تجهیزات و وسایل حتماً باید با استانداردهای تعریف شده و رایج بین المللی تولید شوند. حتی به لحاظ سیم کشی نیز پیشنهاد می‌شود این تابلوها سیم کشی کاملاً یکپارچه‌ای داشته باشد. اتصال یافتن سیم‌ها به یکدیگر نیز به وسیله ترمینال ریلی می باشد. وسایل مختلف حفاظتی نیز که در این تابلوها استفاده می‌شود، باید پس از هر گونه عیب یابی و و خطا دارای قطع مناسب باشد. یعنی حتی شما نمی‌توانید این سیم‌ها را با استفاده از نوار چسب به دور یکدیگر بپیچید و حتماً باید برای این اتصالات از ترمینال ریلی استفاده کنید. سطح مقطع در سیم‌ها نیز مطابق با سطح جریان و ولتاژ تولید می‌شود، یعنی سازندگان تابلو برق اداره برق حتی باید مدت گارانتی را نیز برای تابلوها و تجهیزات تولیدی خودشان مشخص کنند.

تابلو برق

  • استاندارد بدنه تابلو برق

استانداردهایی که در خصوص بدنه تابلو برق اداره برق مطرح می‌شود، شامل موارد زیر است:

ضخامت و جنس ورقه‌های تابلو

نوع و ضخامت پوشش رنگ در تابلو

رنگ تابلو برق

نوع قفل‌ها و لولا مطابق با نوع تابلو به لحاظ دسترسی

نوع تهویه در تابلو برق

پلاک و شناسه در تابلو برق

درب تابلو برق

پیش بینی کردن محل نصب چراغ‌های سیگنال بر روی درب تابلو برق

  • استاندارد تجهیزات تابلو برق

در کنار هر تابلو برق قطعاً تجهیزاتی نیز وجود دارد که رعایت کردن استاندارد در آنها همانند رعایت کردن استاندارد در تابلو برق ضروری می‌باشد. این تجهیزات معمولاً به صورت قفل، ترمینال ریل، چراغ سیگنال‌ها، داکت کلید اتوماتیک، شستی استاپ، کنتاکتور، کلید فرمان یا استارت، شینه نول، تایمر، شینه ارت، وایر شو، نوار فرم، کابل شو سر سیم و غیره می‌باشد. پیش از هر چیز حتماً باید مطابق با استانداردها شما از ریل‌ها استفاده کنید که موجب می‌شود نصب و تعویض کردن کلیه قطعات و تجهیزات تابلو برق به آسانی انجام شود و حتی چیدمان و آرایش منظم کلیه لوازم درون تابلو برق‌ها را رقم می‌زند. استانداردها در خصوص تجهیزات تابلو برق به صورت زیر است:

ریل نصب کردن تجهیزات

اندازه و نوع ترمینال

داکت تابلو برق

سطح مقطع در سیم‌های رابط در بین تجهیزات تابلوها

مشخصات فنی در تجهیزات استفاده شده در تابلوها

  • استاندارد سیم کشی در تابلو برق

از دیگر استانداردها و موارد ضروری در تابلو برق اداره برق، رعایت کردن و اجرای درست سیم کشی در این تابلو برق‌ها می‌باشد که باید کاملا صحیح و اصولی انجام شود تا هیچ گونه خطر احتمالی اپراتور را تهدید نکرده و این تجهیزات نیز دچار خرابی یا اشکال نشوند. این سیم‌کشی‌ها نیز به دو شکل زیر انجام می‌ شود:

سیم‌کشی‌های درون تابلو که شامل اتصالات در تجهیزات می‌باشد.

سیم‌کشی‌های خارج از تابلو که شامل اتصالات تابلوهای برقی می‌باشد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله استانداردها و مقررات ضروری در تابلو برق اداره برق را بررسی کردیم. تابلو برقی که در این مکان‌ها نصب و استفاده می‌شود، قطعاً باید استانداردهای لازم را داشته باشد که معمولا سازندگان تابلو برق اداره برق آنها را مطابق با استانداردهای رایج بین المللی تولید کرده و اطلاعات لازم در خصوص نصب و راه‌اندازی آنها را نیز در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند که این اتصالات علاوه بر نحوه استفاده از تابلو برق با نصب و راه‌اندازی تجهیزات جانبی آن نیز در ارتباط است که باید به درستی انجام شود. در سایت …. با دیگر استانداردها و مقررات ضروری در تابلو برق اداره برق آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *