جامپر در تابلو برق

جامپر در تابلو برق، یکی از وسایل پرکاربردی است که کمک زیادی در خصوص ایجاد اتصال کوتاه و برقراری جریان بین دو نقطه از مدار‌های الکترونیکی می‌کند. این وسیله که دارای انواع مختلفی است، ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی نیز دارد. در ادامه به بررسی نحوه کارکرد انواع جامپر در تابلو برق و همچنین کاربرد‌های آن‌ خواهیم پرداخت.

جامپر در تابلو برق چیست؟

کلمه جامپر که در زبان انگلیسی به صورت jumper نوشته می‌شود، به معنای پرش‌کننده است. در اتصالات و قطعات الکترونیکی از جامپر به تعداد بسیار زیادی، استفاده می‌شود؛ علت این امر، کاربرد بالای این وسیله است. به‌طوری که در اکثر مدار‌های الکترونیکی که دارای جریان برق هستند، از جامپر‌ها به‌عنوان واسطه برای متصل کردن قسمتی از مدار به قسمتی دیگر کمک می‌گیرند.

به‌این ترتیب، جامپر‌ها، نقطه‌ خاصی از مدار‌های الکترونیکی را به نقطه‌ خاص دیگری از مدار متصل می‌کنند. استفاده از جامپر در تابلو برق نیز به منظور برقراری جریان برق بین دو نقطه از مدار مورد توجه قرار گرفته ‌است. علت اصلی استفاده از جامپر‌ها در مدار‌های الکترونیکی این است که دو نقطه از مدار نمی‌توانند به یکدیگر از زیر برد، متصل شوند. همچنین در بسیاری از موارد که حتی امکان اتصال دو نقطه از مدار از طریق قسمت زیرین برد نیز وجود دارد، بهتر است از جامپر در تابلو برق استفاده شود.

این امر به علت ویژگی منحصر‌به‌فرد جامپر در تابلو برق است. به‌طوری‌که در‌صورت استفاده از جامپر، می‌توان دو نقطه از مدار را به یکدیگر متصل و برحسب نیاز قطع کرد. بنابراین از جامپر می‌توان به منظور ایجاد اتصال موقت استفاده کرد. علاوه‌ بر موارد ذکر شده، جامپر دارای کاربرد‌های نسبتاً گسترده‌تری است. به‌گونه‌ای که تنوع خاصی از جامپر‌ها برای قطع کردن اتصال بین دو نقطه از مدار‌های الکترونیکی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به‌طور معمول، جنس جامپر در تابلو برق، از جنس پلاستیک است. به‌این ترتیب، این قطعه به منظور قطع کردن اتصال بین دو نقطه خاص، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همچنین جامپر‌ها در چندین قطر و سایز مختلف قابل استفاده هستند. این وسایل با توجه به سایز مدار‌های الکترونیکی مختلف، ممکن است در سایز‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

جامپر‌هایی که تنها از یک تیوب پلاستیکی ساده تشکیل شده‌اند، به علت آن که در اثر حرارت ذوب می‌شوند و به سطح اتصالات مدار متصل می‌شوند، برای یک اتصال کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین انواع مختلفی از جامپر ترمینال تابلو برق، قابلیت متصل کردن جریان برق بین دو نقطه مختلف از مدار را دارند. این نوع جامپر ترمینال برق، بایستی علاوه ‌بر تیوب پلاستیکی، از یک بخش فلزی تشکیل شده باشد. این بخش فلزی به جامپر این امکان را می‌دهد که قادر به برقرارکردن اتصال بین دو نقطه از مدار باشد. بنابراین جامپر در تابلو برق دارای کاربرد نسبتاً گسترده‌ای است.


بیشتر بخوانید: کلید محافظ جان چیست؟


انواع جامپر‌ها در تابلو برق

جامپر‌ها نیز همچون اکثر وسایل الکترونیکی، داری انواع مختلفی هستند. به منظور استفاده درست و مناسب از جامپر در برق و بهره‌گیری از کاربرد‌های آن ، شناخت انواع جامپر‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد هریک، از اهمیت نسبتاً بالایی برخوردار است.

یکی از انواع تقسیم‌بندی‌های جامپر در تابلو برق برحسب جنس سازنده آن است. به این ترتیب، یکی از معروف‌ترین انواع جامپر‌ها با عنوان جامپر سیمی شناخته می‌شود. جامپر سیمی همان‌گونه که از اسم آن مشخص است، از جنس سیم‌های برق ساخته شده است و برای برقراری ارتباط بین دو نقطه‌ی خاص از مدار الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌رسانا بودن سیم‌های جامپر‌ها، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که قادر به برقراری جریانی سریع‌تر از مدار، در بین دو نقطه مخصوص باشند.

البته نکته قابل‌توجه این است که جامپر‌های سیمی به علت‌رسانا بودن، به منظور ایجاد اتصال کوتاه مورد استفاده قرار نخواهند گرفت. بنابراین جامپر در تابلو برق اگر از جنس سیم برق باشد، توانایی قطع کردن جریان برق بین دو نقطه از مدار و به اصطلاح ایجاد اتصال کوتاه را نخواهد داشت. علت این امر آن است که جامپر در تابلو برق، برای آن که بخواهد اتصال کوتاه ایجاد کند، بایستی از جنس پلاستیک ساخته شده باشد. البته هر جنس غیررسانای دیگری به غیر از پلاستیک که توانایی قطع کردن اتصال بین دو نقطه از مدار الکتریکی را داشته باشد، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. جامپر‌های سیمی، خود بر اساس سایز و اندازه دارای انواع گوناگونی هستند. بنابراین با توجه به فاصله‌ آن دو نقطه از مدار که بایستی به یکدیگر متصل شوند، نیاز است نوع مناسبی از جامپر را انتخاب کرد.

یکی از انواع جامپر‌های سیمی که از کاربرد بسیار بالایی برخوردار است، با نام جامپر سیمی بلند شناخته می‌شود. این سایز از جامپر، دارای بیشترین استفاده در بین تمام جامپر‌های سیمی است؛ زیرا در اکثر موارد، فاصله‌ای از مدار که نیاز به اتصال دارد، در این اندازه است.

همچنین یکی دیگر از جامپر‌هایی که دارای کاربرد بسیار گسترده‌ای است، جامپر روی برد است. این نوع جامپر در تابلو برق، همان‌طور که از اسم آن بر‌می‌آید، به منظور نصب ‌روی برد الکترونیکی مدار‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای کاربرد بسیار گسترده‌ای است.

جامپر در تابلو برق چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که کمی پیش‌تر ذکر شد، کاربرد جامپر در تابلو برق، برقراری جریان برق است. به‌گونه‌ای که با قرار‌دادن یک جامپر در بخش خاصی از برد، می‌توان جریانی از برق را بین دو نقطه از مدار الکترونیکی برقرار کرد. نکته قابل توجه در این خصوص این است که بهترین روش برای برقراری سریع برق بین دو نقطه‌ خاص از مدار، استفاده از جامپر است؛ چرا که استفاده از جامپر در تابلو برق بسیار آسان‌ است. همچنین علاوه ‌بر برقراری جریان برق، یکی دیگر از کاربرد‌های مهم جامپر‌ها، قطعی جریان برق است. این امر به این معناست که در بسیاری از موارد می‌توان با استفاده از جامپر بین دو نقطه‌ خاص روی مدار الکترونیکی، اتصال کوتاه ایجاد کرد.

علاوه ‌بر موارد ذکر شده، یکی دیگر از انواع جامپر‌هایی که کاربرد بسیار زیادی دارد، جامپر بایوس است. این جامپر همان‌طور که از اسم آن مشخص است، به منظور نگهداری اطلاعات در بخش بایوس کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب، در صورتی که تغییراتی در محیط بایوس کامپیوتر صورت بگیرد، در این بخش ذخیره خواهد شد. به طور خلاصه، بایوس کامپیوتر محیطی است که شامل اطلاعات و تنظیمات اولیه است. بنابراین در صورتی که تغییراتی در این بخش از کامپیوتر ایجاد شود، این تغییرات از طریق سیستم‌های ارتباطی بایوس در این قسمت ذخیره خواهند شد.

نکته قابل توجه این است که در بسیاری از موارد، ممکن است به صورت اشتباهی در محیط بایوس کامپیوتر تنظیماتی تغییر یابند و پیش از بازگشتن از آن‌ها، تنظیمات در حافظه بایوس به طور کامل ذخیره شوند. در این موارد خاص، می‌توان با استفاده از جامپر، اقدام به برگشتن به حالت اولیه کرد. به گونه‌ای که با قراردادن جامپر بایوس روی مادربرد، می‌توانید تمامی تنظیمات محیط بایوس کامپیوتر را به حالت اولیه یا پیش فرض برگردانید.


بیشتر بخوانید: تابلو برق بوستر پمپ آبرسانی


سخن پایانی

همانطور که در ابتدای متن ذکر شد، جامپر در تابلو برق یکی از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین قطعات در مدار‌های الکترونیکی به حساب می‌آید. باتوجه به موارد ذکر شده، با استفاده از این قطعه، قادر به برقراری جریان برق بین دو نقطه خاص از مدار خواهیم بود. همچنین علاوه ‌بر کاربرد ذکر شده، در بسیاری از موارد، جامپر به منظور ایجاد اتصال کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل این قطعه دارای اهمیت نسبتاً بالایی است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *