معرفی انواع کلید در تابلو برق و کاربرد هر کدام

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بلافاصله بعد از اینکه جاروبرقی یا هر وسیله برقی دیگر را روشن می‌کنید، چراغ‌های آشپزخانه یا اتاق خواب منزل شما، خاموش و روشن می‌شوند، یا این که ساعت‌های دیجیتال روی وسایل برقی شما برای یک لحظه ناپدید می‌شوند.این اتفاق قطعی برق نیست؛ بلکه ممکن است یک قطع‌کننده، جریان برق را قطع کرده باشد.

کلید‌های کنترل فشار از انواع الکترومکانیکی و الکترونیکی ساخته می‌شوند؛ معمولاً انواع کلید تابلو برق از روش الکترومکانیکی ساخته می‌شوند. در کلید‌های کنترل فشار الکترومکانیکی از یک سوئیچ الکتریکی و یک حسگر استفاده می‌شود؛ با وجود این که حسگر‌ها انواع مختلف و زیادی دارند، اما همه کلید‌های فشار الکترومکانیکی در ویژگی اصلی خود یعنی کنترل جریان برق مشترک هستند.

کلید‌های تابلو برق انواع مختلفی دارند و از انواع کلید مورد استفاده در تابلو برق می‌توان به انواع کلید‌های دستی، انواع کلید صنعتی، انواع کلید فشار قوی و انواع کلید فشار ضعیف اشاره کرد.

تابلو برق چیست؟

در واقع تابلو برق، حکم مغز سیستم الکتریکی خانه شما را دارد. شما می‌توانید تمامی کلید‌های قطع‌کننده را در تابلو برق خانه خود پیدا کنید؛ آن‌ها را خاموش و روشن کنید. هنگامی که جریان الکتریکی بیش از حد از کلید‌های برق قطع‌کننده عبور می‌کند، کلید‌های قطع‌کننده به صورت خودکار خاموش می‌شوند. توجه داشته باشید که هر کلید قطع‌کننده معمولاً برای یک قسمت از خانه شما است؛ معمولاً با استفاده از برچسب منطقه مخصوص به آن کلید مشخص شده است. البته در تابلو برق شما یک مدار شکن اصلی نیز وجود دارد، که می‌تواند برق تمام خانه را قطع کند.


بیشتر بخوانید: پست برق چیست و چه انواعی دارد؟


در گذشته به جای تابلو برق و کلید‌های قطع‌کننده، از جعبه فیوز و فیوز‌های پیچی استفاده می‌شد. توجه داشته باشید که اگر در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کنید، احتمالاً استفاده از جعبه فیوز و فیوز‌های پیچی امروزه، مشکلاتی همچون عدم دریافت بیمه یا پرداخت قیمت بالاتر بیمه خانه دارد. برای پیدا کردن آسان‌تر تابلو برق، شما باید بدانید که جعبه تابلو برق از جنس فلز و به رنگ خاکستری است؛ تابلو برق باید دارای در باشد و روی یک دیوار نصب شده باشد. وقتی که شما در تابلو برق را باز می‌کنید، با مجموعه‌ای از سیم‌ها و انواع کلید تابلو برق مواجه می‌شوید. این کلید‌های تابلو برق، در واقع همان قطع‌کننده‌ها هستند.

انواع کلید فشار قوی

همان طور که گفته شد یکی از انواع کلید تابلو برق، کلید فشار قوی نام دارد. انواع کلید فشار قوی می‌توانند در زمان مشخص دو سیستم را تحت فشار الکتریکی بسیار بالا به یک دیگر وصل یا از یکدیگر قطع کنند. در سیستم‌ها و سیم کشی‌هایی که از برق‌های فشار قوی استفاده می‌شود، نمی‌توان از کلید‌های فشار عادی برای کنترل سیستم‌ها استفاده کرد؛ پس باید از کلید قدرت یا کلید فشار قوی استفاده کرد؛ در واقع کلید فشار قوی، همان کار کلید عادی را با فشار الکتریکی بسیار بالاتر انجام می‌دهد.

کلید فشار برق قوی از انواع کلید فشار قوی مختلفی همچون کلید فشار قوی دورانی، کلید فشار قوی کشویی، کلید فشار قوی اره‌ه‌ای و کلید فشار قوی قیچی‌ای تشکیل می‌شود.

  • کلید فشار قوی دورانی معمولاً در قسمتی که شرایط جوی نامناسبی دارد استفاده می‌شود و دارای یک پل و دو بازو است که در جهت معکوس ۹۰ درجه یکدیگر می‌چرخند.
  • انواع کلید فشار قوی دورانی که در ولتاژ‌های بسیار بالا مثل ۶۰ تا ۱۱۰ کیلوولت استفاده می‌شود. کلید فشار قوی دورانی معمولاً به صورت تک فاز تولید و عرضه می‌شوند.
  • کلید فشار قوی کشویی به صورت عمودی و میله‌ای قطع و وصل می‌شود. کلید فشار قوی کشویی معمولاً در جریان‌های فشار متوسط استفاده می‌شود.
  • کلید فشار قوی اره‌ای برای قطع و وصل کردن جریان و مراقبت از آن استفاده می‌شود. از کلید فشار قوی اره‌ای در فشار متوسط کاربرد دارد.
  • کاربرد کلید فشار قوی پانتوگرافی نیز در جلوگیری از حرکت‌های اپراتور است.

بیشتر بخوانید: تابلو برق فشار ضعیف


انواع کلید فشار ضعیف

انواع کلید فشار ضعیف، وظیفه وصل و قطع کردن جریان در شبکه‌های قدرت در فشار پایین را دارند. همچنین یکی از وظایف اصلی کلید فشار ضعیف، حفاظت از سیستم‌های الکتریکی و دستگاه‌های الکتریکی است. انواع کلید فشار ضعیف به کلید‌های دستی و کلید‌های خودکار تقسیم می‌شوند.

انواع کلید فشار ضعیف از نوع کلید‌های دستی نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند:

  • کلید چاقویی یا تیغه‌ای: کلید‌های چاقویی یا تیغه‌ای از طراحی ساده برخوردار هستند و قیمت بسیار ارزانی دارند. این کلید‌ها معمولاً در مدار‌های فرمان و کنترل کاربرد دارند.
  • کلید گردان یا پاکو: از کلید پاکو یا گردان در جریان‌های الکتریکی کم، در حدود ۱۰۰ آمپر استفاده می‌شود.
  • کلید فیوز: کلید فیوز گزینه مناسبی برای پیشگیری از خطرات احتمالی است.

کلید‌های خودکار از پنج بخش قاب کلید، کنتاکت‌های کلید، مکانیزم وصل و قطع، جرقه گیر و واحد تیریپ تشکیل شده‌اند. از انواع کلید‌های فشار ضعیف خودکار می‌توان به کلید‌های خودکار هوایی، کلید‌های خودکار کمپکت، کلید‌های خودکار مینیاتوری، کلید‌های حرارتی و کلید‌های محافظ جان اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله اطلاعاتی در مورد تابلو برق و انواع کلید تابلو برق از جمله کلید فشار قوی و کلید فشار ضعیف دریافت کردید؛ هم چنین آموختید که چگونه تابلو برق خانه خود را پیدا کنید. شما می‌توانید با استفاده از از آموخته‌هایتان از انواع کلید تابلو برق، جهت خرید کلید تابلو برق متناسب با نیاز خود اقدام کنید؛ البته بهتر است که انجام عملیات‌های مربوط به جریان الکتریکی را به متخصصین این کار بسپارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *